תקלה בתחנת משנה של חברת החשמל ברמת אביב, גרמה היום (שני) בשעות אחר הצהריים לניתוקם של עשרות אלפי צרכנים מאספקת החשמל ולהשבתת עשרות רמזורים בצירי תנועה מרכזיים בתל אביב וברמת גן. התקלה בתחנת המשנה אירעה בשעה 16.00 לערך והיא גרמה להפסקת אספקת החשמל בשניים מהקווים.



התקלה גרמה להשבתת הרמזורים באזורים נרחבים. בין היתר, הרמזורים הפסיקו לפעול בשכונות בבלי ומונטיפיורי, ברחוב ארלוזורוב ובצפון תל אביב, בדרך בגין, בצומת הרחובות המסגר-יצחק שדה, במתחם הבורסה ובצמתים אבא הלל-ז'בוטינסקי וז'בוטינסקי-ביאליק ברמת גן.



הרמזורים הפסיקו לפעול בשעת הלחץ של אחר הצהריים, כאשר רבבות נהגים עושים את דרכם בתום יום העבודה. תוך זמן קצר מערך התנועה קרס ונוצרו פקקים ענקיים לאורך קילומטרים ארוכים.



עומסי תנועה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
עומסי תנועה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



בכמה צמתים ניסו שוטרים להשתלט על הבלגן הגדול, כאשר כלי רכב ניסו להתפרץ לתוך הצומת הפקוק. אבל העומסים יצאו משליטה ולעתים השוטרים, שרובם היו מתנדבים, נראו חסרי אונים.



פקקי התנועה התפשטו כאש בשדה קוצים גם לרחובות סמוכים, בהם לא היתה הפסקת חשמל. היציאה מלב תל אביב דרך רחוב חשמונאים לבגין, נסתמה ועומסי התנועה הכבדים הגיעו למרחקים. נהגים ניסו למצוא מפלט לרחובות קטנים, אבל גם שם הם נתקעו בפקקים. "אי אפשר לזוז. הכל פקוק", סיפר חיים, שנתקע בפקק תנועה ברחוב המסגר.



עסקים הושבתו


באזור הבורסה ברמת גן הושבתה העבודה במשרדים ובעסקים בעקבות הפסקת החשמל. "המחשבים נפלו, המזגנים הפסיקו לפעול ואי אפשר היה לעבוד. גם היינו תקועים ולא יכולנו לצאת, כי היה פקק אחד ענק", סיפר יוסי, בעל עסק ותיק במתחם הבורסה, "זה היה סיוט", הוא הוסיף.



גם בציר ז'בוטינסקי ברמת גן נוצרו עומסי תנועה ענקיים שהגיעו עד תל אביב. בעיריית רמת גן הזעיקו את המשטרה ושוטרים ניסו להשתלט על הפקקים, אך לשווא. שיירות הרכבים העומדים נראו למרחקים.



הנהגים התפרצו לצמתים. צילום: אבשלום ששוני
הנהגים התפרצו לצמתים. צילום: אבשלום ששוני



צוותים של חברת החשמל ניסו להתגבר על התקלה בתחנת המשנה ברמת אביב, כשעדיין לא ידוע מה גרם לה. הם הצליחו להחזיר בהדרגה את אספקת החשמל ובתוך כשעה, החשמל חזר למרבית האזורים, למעט שכונת בבלי, שם התקלה התארכה. "הצוותים עובדים בקדחתנות להחזרה סדירה של אספקת החשמל", ציינו בחברת החשמל.



לנוכח קריסת הרמזורים ועומסי התנועה הכבדים, גורמים בחברת החשמל האשימו את העיריות באחריות עקיפה לנעשה. "כמו שבכל בית חולים ישנם גנרטורים לזמן חירום, על העיריות להציב בצמתים המרכזיים גנרטורים, למקרה של הפסקת חשמל", ציין בכיר בחברת החשמל, "אם היו גנרטורים, הרמזורים היו ממשיכים לפעול ומערך התנועה לא היה קורס".