שר התחבורה ישראל כ"ץ ומנכ"ל חברת נת"ע, יהודה בראון, העריכו היום (שלישי) שתהיה הקדמה בלוחות הזמנים של חפירת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן וייתכן שהרכבת תתחיל לפעול לפני המועד המתוכנן באוקטובר 2021.



במסיבת עיתונאים לציון שנה לתחילת העבודות, שהתקיימה בפיר בעומק של כ-30 מטר בגלי גיל, מסר בראון שמכונות הקידוח של המנהרות יחלו לפעול במחצית 2017 ולוחות הזמנים יוקדמו. הוא הודיע שמכונה אחת (TBM) תותקן בקרוב בפיר ובעיצומן של עבודות החפירה של המנהרות יעבדו שמונה מכונות במקביל. הוא ציין שהעבודות מתקיימות בשיתוף פעולה בין חברות ישראליות וסיניות. ואכן באתר העבודה נראו פועלים סינים רבים שלאט הסתירו את התרגשותם.



השר כ"ץ אמר כי הפרויקט של הרכבת הקלה מגלה את היוזמה והשילוב של מיטב המוחות בתחום התשתיות. "נוצרה שותפות ישראלית סינית. הפרויקט מעסיק אלפי עובדים ועם תום עבודות הקו האדום ייסעו בו כ-70 מיליון נוסעים בשנה".



שר התחבורה לא פספס את ההזדמנות למתוח ביקורת על הניסיונות לדחות את תחילת העבודות. "למרות ההתנגדויות ונבואות הזעם שיהיו פקקים מנתניה עד אשדוד, החלטתי שהפעם זה חייב לצאת לדרך. ורואים כעת שזו היתה החלטה נכונה", אמר כ"ץ.



ישראל כ"ץ ומנכ"ל נת"ע יהודה בראון בפיר הרכבת הקלה. צילום: אבשלום ששוני
ישראל כ"ץ ומנכ"ל נת"ע יהודה בראון בפיר הרכבת הקלה. צילום: אבשלום ששוני



כץ הודיע עוד, שהממשלה תתקצב כ-30 מיליארד שקלים נוספים (עלות הקו האדום 18 מיליארד שקלים) לשני קווים נוספים גוש דן - הקו הירוק והקו הסגול.


הקו הירוק יצא מראשון לציון, דרך חולון ויחצה את תל אביב עד הרצליה. ברחוב אבן גבירול הוא יהיה תת קרקעי. הקו הסגול יחבר בין יישובי בקעת אונו ביה"ח שיבא, רמת גן וגבעתיים למרכז תל אביב. "מדובר בפרויקטים לאומיים ואף אחד לא יעצור אותם", ציין כ"ץ על רקע ההתנגדויות ברמת גן על התוואי המתוכנן. "התכנית כבר אושרה. נשב עם תושבים לבדוק בעיות נקודתיות והיא תצא לדרך". כ"ץ העריך שב-2014 תהיה רשת של שלוש רכבות קלות בתל אביב, כשהעבודות על הקו הירוק והסגול יחלו בעוד כשנתיים. הוא הודיע כי השלב הסופי של מערך הרכבות הקלות במטרופולין תל אביב יהיה הקו הצהוב, שינוע בין רמלה לכפר סבא. 



שר התחבורה התייחס גם לנושא נתיבי התחבורה הציבוריים (נת"צים) ואמר כי כל מטרופולין גוש דן ירושת בהם. הוא הבהיר כי עירייה שלא תאפשר הכשרת נת"צים בתחומה לא תיהנה מתחבורה ציבורית: "נוקיע ראשי ערים שימנעו נת"צים", אמר כ"ץ והרעיף שבחים על ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שלדבריו תומך בנת"צים ומבין את חשיבותם".



עוד אמר השר כי תהיה אכיפה מוגברת בנת"צים באמצעות מצלמות ופקחים יטילו קנסות .נהגי רכבים פרטיים יחשבו פעמיים אם להיכנס לנת"צ. לדבריו, במקביל לנת"צים, חברות האוטובוסים יחויבו להעניק שירות טוב יותר במטרה לעודד מעבר לתחבורה ציבורית. מאז תחילצ הפעלת כרטיס הרב הקו חל גידול של כ-5% במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, אמר כ"ץ.



מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה שמשרדה ימשיך לקדם בתקיפות את הנת"צים למרות התנגדויות נקודתיות והעריכה שהן יצאו לפועל בכל מטרופולין תל אביב.