דירקטוריון מפעל הפיס הורה לעובדיו לנתק מגע עם משרד האוצר, בתגובה להחלטת השר משה כחלון לאסור הפעלת מכונות מזל. חבר הכנסת רועי פולקמן, יושב ראש סיעת "כולנו" ממפלגתו של כחלון, הגיב היום (שני) לדברים בראיון לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "ברור שמפעל הפיס לא יכול להודיע שהוא מתנתק מהאוצר. זה מוצר של המדינה, זה זיכיון ומשרד האוצר יכול לבטל את הזיכיון. אם מפעל הפיס 'יעשה הצגות', אז החל מסוף השנה הזאת מפעל הפיס יהיה לא חוקי, ונמצא גורמים אחרים שיפעילו את מערך ההימורים החוקיים בישראל".



משעל ציין שמכונות המזל מניבות 600 מיליון שקלים בשנה והכסף הולך למטרות חיוביות. ח"כ פולקמן השיב: "ואם מכירת נשק או הכשרת הזנות יביאו כסף, זה לגיטימי? אנחנו מסתכלים על הימורים כפעילות פנאי, אנחנו לא בעד לבטל את ההימורים החוקיים בישראל, אבל מפעל הפיס איבד את העשתונות, כי היה עליו רגולטור חלש, בגלל ששרי אוצר קודמים לא העזו להתמודד עם הכוח הזה. אנחנו לא אומרים לסגור מחר את הטוטו והפיס, אלא אומרים להם להתעשת. להגביל את הפרסום. לעצור את חגיגות התמלוגים והשכר ולהוציא מוצרים שגורמים להתמכרויות. מי שמהמר במכונות המזל זה אנשים שמתמכרים, זה קבועים, זה שכבות חלשות, זה מס רגרסיבי. שר האוצר לא אמר שהוא סוגר את מפעל הפיס, אלא את מכונות המזל".




"מפעל הפיס מבין שאין לו סיכוי עם מכונות המזל"


יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, לא היה יוצא למאבק באוצר, ללא גיבוי מראש הממשלה, טען משעל. ח"כ פולקמן הגיב: "הם לא חושבים שהם יכולים לנצח. מפעל הפיס מבין שאין לו סיכוי בנושא מכונות המזל. הם רוצים לשפר עמדות, לקבל בתמורה דברים, שיתנו להם יותר הימורים באינטרנט ויש ויכוח על כספים צבורים, שלושה מיליארד שקלים. הכנסות מפעל הפיס עלו בשנים האחרונות בשמונה אחוזים, שזה מאות מיליונים. שר האוצר לא רוצה לגרום להפסד או קיצוץ דרמטי בהכנסות לשלטון המקומי. אלא שהייתה עלייה חסרת פרופורציות בגלל הפקרות, גם בניהול של מפעל הפיס וגם ברגולציה ואנחנו עושים סדר. אז עכשיו לבכות על פגיעה ברשויות המקומיות, בגלל הורדת מכונות המזל, שגורמות לאנשים לאבד את כל כספם וביתם, וכמות הסיפורים שהגיעה אלינו היא לא תיאמן, אין שגוי מזה".



"מפעל הפיס כבר מזמן איבד את הפוקוס של גבולות הטעם הטוב", הדגיש ח"כ פולקמן. "מה שהתחיל בהימורים של הטוטו בסופי שבוע על משחקי כדורגל, בשביל כיף ועניין כשצופים בכדורגל, הפך להימורים על מרוצי סוסים, מכונות מזל, לצ'אנס, למוצרים שגם במפעל הפיס, למרות שהם מסתירים את זה, יודעים שגורמים לנזקים אדירים, שזה מס רגרסיבי, שגדל הרבה מעבר למה שהיה מקובל. הם כל הזמן טוענים שהיה צריך לפקח עליהם. הם איבדו את כל הנורמות, והסיבה שהם יכולים לעשות את זה, היא שמחלקים מאות מיליונים, מאוד נוח, יש גם תפקידים מאוד טובים, מפעל הפיס הוא 'סידור עבודה' מאוד טוב. וגם מחלקים מאות מיליונים בשלטון המקומי, רובם לפי הזיכיון וחלקם באופן שרירותי".


ח"כ רועי פולקמן. צילום: יח"צ
ח"כ רועי פולקמן. צילום: יח"צ




"יש במדינת ישראל עוד כמה 'חצרות פיאודליות', גופים ואנשים שחושבים שכל מיני דברים שהמדינה חילקה להם בזמנו רישיונות, ארגונים כאלה שחושבים שהמדינה שייכת להם", ציין ח"כ פולקמן. "אז משרד האוצר, שר האוצר, שמוכן להתעמת עם כוחות חזקים במדינת ישראל, עם הבנקים, עם לוביסטים, עם מכון התקנים וכל מיני גורמים ששולטים פה בשאלטרים, שר האוצר הוא אדם נחוש ביותר. זה היתרון הגדול של מפלגה כמו 'כולנו'. מערכת הלחצים שיכולה להשפיע עלינו היא הרבה הרבה יותר קטנה. לכן היכולת שלנו לעשות רפורמות מול כוחות המונופולים במשק הישראלי היא גדולה, כולל מול מפעל הפיס. אנחנו לקראת תקציב, ושר האוצר מביא צעדים מאוד אמיצים בתחומים כמו הבנקים, הביטוח והבריאות, וצעקות ה'געוואלד' האלה יישמעו יותר ויותר, כי כל מוקד כוח בחברה ובכלכלה הישראלית שנוגעים בו, משתולל, ובשביל זה אנחנו פה, כדי להתמודד עם זה".