בעקבות הפרסום לחשד נוסף לאונס במועדון אלנבי 40, קוראים הערב (שני) באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית לעיריית תל אביב לבטל את רישיון העסק של המועדון. לדבריה של מנכ"לית האיגוד, אורית סוליציאנו, "אין לאפשר פעילות של מקום שלא יכול לספק הגנה על המבלות המגיעות אליו. בחסות טענות על ליברליות וחופש מיני, מפקירים מנהלי אלנבי 40 את ביטחונן של הנשים המבלות במקום, זהו עיוורון קיצוני לתת למועדון הזה להמשיך ולפעול". 
בשיחה עם מעריב-אונליין, הוסיפה סוליציאנו: "יש זילות של נושא האלימות המינית. עבדתי בחברות גדולות בעבר והרי לכל עסק ישנם שלל תנאים שהוא חייב לעמוד בהם כדי לקבל רישיון עסק, מכיבוי אש ועד הגנת הסביבה. אם אי אפשר לשמור על הביטחון האישי של מבלים במקום מסוים, וזה לא תנאי לרישוי עסק, אז יתכבדו הרשויות המקומיות וישנו את התקנות. לא יתכן שהדבר יהיה מותנה רק בחקירת משטרה ובאם מתגבשות ראיות לכתב אישום או לא. יש לעירייה יכולת לסגור עסק, אם הוא לא מעניק את הביטחון הבסיסי לבאים בשעריו שיצאו ממנו בריאים ושלמים בגופם ובנפשם. אני לא סתם משווה את זה לזכות לביטחון אישי מפני טרור לאומני, אפשר לדרוש את זה מהעירייה כי יש לה את הכוח הזה". 

"לא עניין של נשים בלבד". צילום: אינגאימג



"זה לא עניין פמיניסטי"


נדמה כי הדברים לא נופלים על אוזניים ערלות ולפחות בעיריית תל אביב עצמה יש כבר מי שמנסה לשנות. עו"ד גבי לסקי, חברת מועצת העיר מהקואליציהמטעם סיעת מרצ, המשמשת גם כיו"ר הועדה לשיווין מגדרי בעירייה, סיפרה למעריב-אונליין: "בעקבות אירועים חוזרים ונשנים של אלימות מינית במוקדי בילוי בעיר, אני מקדמת בימים אלה הוספת תנאי לצורך מתן רישיון עסק למועדונים, של מרחב בילוי בטוח במועדון. ההצעה כבר התקבלה בעירייה ועומדת כעת בפני צורך לקבל אישור משרד הפנים. הפעלת תנאי כזה יכול היה למנוע את האונס הזה".

לסוליצינאו עצמה אין ספק שהשינוי חייב להיות גם תרבותי, בצד שינוי החוק. "זה לא עניין פמיניסטי או של נשים בלבד. אבל כמו גברים, גם צעירות ונשים שיוצאות מתוך בחירה למועדונים, מפוקפקים יותר או פחות, חייבות לקבל הגנה. אין בעיה עם בילוי מהסוג הזה, כולל שתייה לשכרה. אבל על הרשויות המקומיות להבין שמדובר במקומות שמועדים לפורענות וללא החמרת הפיקוח עליהם, השינוי לא יקרה", אמרה. עוד הדגישה: "אנחנו לא מחפשים לפגוע בפרנסתם של אנשים, אלא להגן על חיי אדם נקודה כי צעירה, או צעיר, שעוברים תקיפה מינית - חייהם עלולים להיהרס. וזה מעל לכל דבר אחר".

 

אונס בשירותי המועדון


כזכור, צעיר בן 20 נעצר על ידי שוטרי מרחב ירקון כחשוד באונס של צעירה כבת 17 וחצי, שבילתה במהלך סוף השבוע במועדון. במהלך השבת הגיעה הצעירה לאחת מתחנות המשטרה במרחב ירקון וסיפרה לחוקרים כי בעת שבילתה במועדון אלנבי 40, בלילה שבין שישי לשבת בשבוע שעבר, פגשה בצעיר שבילה במועדון ובשלב מסוים, לאחר ששתו אלכוהול במקום, אנס אותה בשירותים של המועדון.

לאחר התלונה הגיעו חוקרים למקום, אספו את מצלמות האבטחה ולאחר חקירה ופעילות מודיעינית, הצליחו לאתר צעיר החשוד באונס הצעירה. בעקבות הממצאים ולנוכח האירוע החמור, החליטו לפנות בוקר במשטרה להוציא צו סגירה זמני למועדון למשך שלושת השבועות הקרובים. בתוך כך, מעצרו של הצעיר הוארך בבית משפט השלום בתל אביב עד ליום רביעי הקרוב והחקירה בעניינה נמשכת.


אלנבי 40. צילום ארכיון: יח"צ

 

המועדון עלה לכותרות בחודש אפריל האחרון, כשצעירה בת 18 התלוננה כי נפלה קורבן לאונס על ידי שני גברים שהכירה בעת שבילתה במועדון אלנבי 40 בתל אביב. עוד קודם לכן, בחודש ינואר, סגרה פרקליטות מחוז תל אביב את תיק האונס של הצעירה אשר רקדה במהלך ספטמבר, 2015 כשהיא עירומה על אחד השולחנות במועדון וקיימה לכאורה יחסי מין עם מספר צעירים שבילו במקום. במקרה זה סגרה המשטרה את המועדון למשך מספר שבועות אולם כאמור, תיק האונס נמחק לאחר שבפרקליטות קבעו כי הצעירה לא היתה שיכורה בעת ביצוע המעשים.