התקשרנו למעדני מיקי, שם ידעו לפרט שחשיפה לחיידק עלולה לסכן נשים בהריון, קשישים ותינוקות.



מה לעשות אם יש לי סלמון מתוצרתכם?


“אם יש לך סלמון מעושן קפוא מהסדרה שאנחנו מציינים, תזרקי אותו וניתן לך כפיצוי סלמון אחר”.



מה הבעיה בסלמון הזה?


“יש חשש לליסטריה”



רציתי לברר מה זה ליסטריה.


“זה בעצם חיידק, שלרוב הוא לא פוגע באנשים רגילים. הוא פוגע בדרך כלל באנשים שהמערכת החיסונית שלהם ירודה. ילדים, אנשים מבוגרים ונשים בהריון. עדיף שהם יימנעו מאכילת המוצר שנגוע בליסטריה”.



מה יכול לקרות לאישה בהריון?


“לאישה בהריון, יש מערכת חיסון חלשה יותר ולכן עדיף שלא תאכל את המוצר הזה”.



אני שואלת מה יכול לקרות לה.


“זה משהו שאני לא יכולה לענות עליו, אני לא רופאה. אם את בהריון, גברתי, ואת לא מרגישה טוב והשתמשת במוצר - תגשי לרופא. אני נמצאת פה עד מאוחר, ואני זמינה עד 11-12 בלילה”. 




החיידק מסוכן מאוד לנשים בהריון ולעובריהן



ד"ר גרשון קרן, מומחה למחלות זיהומיות ומומחה ברפואת ילדים בקופת חולים לאומית ובקופות נוספות, הסביר לנו מהם הסיכונים למי שנדבק בחיידק.


“חיידק הליסטריה מונוציטוגנס מסוכן לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה שבסיכון הגבוה ביותר היא נשים בהריון. החיידק מסוגל לחדור את השליה ולפגוע בעובר, והאישה ההרה עלולה לחלות ואף לעבור הפלה. עשרות אחוזים מהנשים בהריון שנדבקות בחיידק, עוברות הפלות. קבוצת הסיכון השנייה העלולה להיפגע קשות מהדבקה בחיידק היא תינוקות ואוכלוסיות בעלות מערכת חיסונית חלשה כמו חולי איידס, חולים אונקולוגיים שעוברים טיפולים כימותרפיים וכן חולים שנוטלים סטרואידים".



ד"ר קרן הוסיף: "הנדבקים בחיידק הליסטריה סובלים במקרים רבים מדלקת קרום המוח שעלולה להוביל לפגיעה בקרניות, במפרקים, בעצמות ובכבד ואפילו בגזע המוח. מדובר בפגיעות שעלולות לגרום לנכות ואף למוות. נוסף לכך עולה הסיכון להדבק מחיידק הליסטריה עם העלייה בגיל. החיידק האמור הוא חיידק ששורד בתנאי קירור ואפילו בהקפאה ובתנאי חימום”.