מאבק הרופאים מתמחים מקבל רוח גבית מארגוני החברה האזרחית: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, "אמון הציבור" ו"אור ירוק" פנו היום (רביעי) לשר הבריאות יעקב ליצמן, שר הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ ושר האוצר משה כחלון, בבקשה לבטל לאלתר את שיטת העסקת המתמחים בתורנויות באורך 26 שעות, בשל פגיעתה החמורה בזכויות היסוד של המטופלים והרופאים המתמחים כאחד, באמצעות הוספת תקנים כ-1,500 תקנים הנדרשים למערכת.



בבקשה שהוגשה על ידי משרד עו"ד כבירי-נבו-קידר, נטען כי נוהל "השינה היזומה" שהוציא משרד הכלכלה, על פיו אמורים המתמחים לישון לפחות שעתיים במהלך תורנות של 26 שעות, אינו מתבצע בפועל כנוהל מסודר באף אחד מבתי החולים בארץ. הפונים ציינו במכתבם כי גם הגבלת אורך התורנות ל-26 שעות אינה מתקיימת וישנן הפרות מרובות לעניין אורך התורנות המקסימלי, כך שרופאים מתמחים רבים ממשיכים לעבוד לעיתים גם עד 30 שעות עבודה רצופות, בניגוד להוראות ההסכם הקיבוצי וההיתר. הפונים טענו כי "קיום ההיתר הינו, הלכה ולמעשה, בלתי אפשרי. זאת בהתחשב במספרם החסר מאוד של תקני הרופאים המתמחים ובהתחשב בעומס המטופלים ההולך וגובר בבתי החולים השונים בארץ".



הפניה מתייחסת גם לסכנה הבטיחותית של נהיגת מתמחים לאחר תורנות של 26 שעות. על פי סקר שערך ארגון "מרשם" לפני כמה חודשים בקרב מתמחים מ-26 בתי חולים - 52% מהמתמחים דיווחו על אירוע של הירדמות על ההגה לאחר תורנות בדרכם הביתה. 10% מהם היו מעורבים בתאונת דרכים לאחר תורנות, פי 33 משאר האוכלוסייה. ד"ר אראל בוצ'נסקי, יו"ר "מרשם", ארגון המתמחים לרפואה בישראל: "אנחנו והארגונים שהצטרפו אלינו באנו להילחם לטובת אזרחי מדינת ישראל ועכשיו הגיע הזמן שהרשות השופטת תביע עמדה לבריאות ובטיחות המטופלים".



הארגונים דורשים שיקוצרו משכי תורנויות המתמחים לרפואה כך שמשך התורנות לא יעלה על 12 שעות, ובכל מקרה לא יותר מ-16 שעות רצופות ושסך כל שעות העבודה השבועיות לא יעלו על 60 שעות. אם לא ימצא פתרון בהקדם, מאיימים להגיש עתירה לבג"ץ במקביל להגשת עתירה על ידי המתמחים.