רגע היסטורי: רכבת העמק, שפעילותה הופסקה לפני כ-65 שנה יצאה היום (שני) לנסיעת המבחן הראשונה שלה מתחנת מגדל העמק-כפר ברוך. "זה יום חג ואני מאוד מתרגש", סיפר ראש מועצת עמק יזרעאל אייל בצר והוסיף: "אני דור שלישי למייסדי נהלל וגדלתי על סיפורים של הרכבת המיתולוגית היא תביא לפיתוח כל האזור".



שר התחבורה ישראל כץ שהשתתף בנסיעת המבחן אמר: "היו רגעים קשים מאוד בדרך, היו הרבה קטני אמונה שלא חשבו שצריכה להיות כאן רכבת, אבל הנה היא נוסעת והיא תביא לתנופה לכל האזור. הרכבת תהייה גשר של שלום בין נמל חיפה לירדן ומדינות ערב המתונות והיא תעביר סחורות רבות ותגרום לפיתוח העמק ואני ממליץ לכם - תבואו לגור כאן, זמני הנסיעה מתקצרים".



השר ישראל כץ בנסיעת מבחן ראשונה לרכבת העמק.
השר ישראל כץ בנסיעת מבחן ראשונה לרכבת העמק.


כץ התייחס גם למתיחות בינו ולבין ראש הממשלה נתניהו והסיעות החרדיות והבטיח כי נסיעת הבכורה עם נוסעים תתרחש ב-16 לאוקטובר "אני אהיה כאן, אני נשאר". רכבת העמק, שאורך המסילה שלה 60 ק''מ מחברת בין בית שאן לעפולה, כבר יהושוע, כבר ברוך-מגדל העמק וחיפה. זמן הנסיעה בין בית שאן לחיפה אמור להימשך פחות משעה והתדירות תהייה של שתי רכבות בשעה במקביל, הצפי הוא לאלפי טון של מכולות שיועברו מנמל חיפה לתחנת בית שאן ומשם למסוף הגבול נהר הירדן ומשם למדינות ערב. "זאת נקודת ציון חשובה ביותר", ציין מנכ''ל חברת נתיבי ישראל עודד שמיר והוסיף: "השלב הבא שלה יהיה הקמת המסילה בין חיפה ועכו לכרמיאל".




מרגיש כמו ביום חג



ראש העיר מגדל העמק אלי ברדה אמר לרגל הנסיעה החגיגית: "מדובר ביום היסטורי. נלחמנו כנגד החלטתו של שר האוצר הקודם יאיר לפיד לבטל את הרכבת והיום אנחנו שמחים לחנוך אותה. זוהי בשורה לעיר מגדל העמק שתושביה ובאיה ייהנו מתחנה חדשה שתאפשר דרכי גישה נוחים לעיר וממנה. מגדל העמק נמצאת כיום בתנופה ותחנת הרכבת תהווה מנוף נוסף להתפתחות העיר".



נוסעים ברכבת העמק.
נוסעים ברכבת העמק.



בפרויקט הענק הושקעו כ-4.2 מיליארד שקלים. הרכבת תגיע למהירות של 160 קמ''ש והצפי הוא של 4,000 מכולות שישונעו מידי חודש. מנהל הפרויקט אילן רוזנפלד סיפר בהתרגשות: "אלו היו עבודות מאוד מורכבות, עשיתי המון פרויקטים וזה היה אחד מהקשים שהיו ואני מרגיש כמו ביום חג. הרכבת תעצור בעפולה ובהמשך יתקיים טקס עם עשרות מוותיקי העמק, שזוכרים את הרכבת החיג'זית המיתולוגית וכעת ייסעו לראשונה ברכבת העמק החדשה".



התרגשות רבה שררה עם הגעת הרכבת לתחנת עפולה, כאשר ותיקי העמק שנסעו בזמנו ברכבת החיג'אזית המתינו על הרציף. יונה ברקאי מקיבוץ גבע, בת 101.5, נזכרה בנסיעתה ברכבת העמק ההסטורית לפני 80 שנים: "הייתי בת 20 כשעליתי לארץ. ירדתי בנמל חיפה, אמרו לי שיש רכבת, ועליתי על הרכבת לעמק ומאז אני כאן. אני מתרגשת שמחזירים את הרכבת". השר כץ העניק לה תעודה עם כרטיס נסיעה רב קו ברכבת העמק. משה עוז מתח עדשים, כבן 80, נזכר כיצד נסע ברכבת העמק כשהיה בכיתה א'. "נסעתי לכפר יהושע ותמיד האמנתי שהרכבת עוד תחזור לעמק והנה היא חוזרת. זה מאוד מרגש".       

שר התחבורה ישראל כץ וחבר הכנסת ג'קי לוי. צילום: משה כהן.
שר התחבורה ישראל כץ וחבר הכנסת ג'קי לוי. צילום: משה כהן.

                       
חבר הכנסת ג'קי לוי (הליכוד), לשעבר ראש עיריית בית שאן אמר: "זה יום היסטורי. רכבת העמק תהווה עוגן כלכלי לכל האזור. זה חלום שהתגשם. שר התחבורה ישראל כץ הודיע שבעתיד ייפתחו שתי תחנות נוספות ברכבת העמק - בנשר ובמפרץ".

עובד נור, ראש המועצה אזורית הגלבוע: "יש לברך את שר התחבורה על המאמצים וההשקעה בקו החדש. יש בכך השקעה משמעותית בקידום הפריפריה. מבחינתו המלאכה תושלם כשתקום תחנה בגלבוע. חלק ניכר מהקו החדש עובר בשטח המועצה, והקמת תחנה בגלבוע תהיה החיבור והקידום המשמעותי, שישרת את כל תושבי העמק ויחבר כהלכה את אזורי התעשייה המתפתחים בסמוך לקו הרכבת. נמשיך לשקוד ולפעול מול כל הגורמים למען הקמת תחנה ובכך ליישם נכונה את אותה מערכת הסעת המונים המחברת בין אזור צפון מזרח המדינה, למטרופולין של חיפה והמרכז".