פעילי קואליציית המאבק של ארגוני בעלי החיים יוצאים השבוע למאבק ציבורי משותף נגד יחסה של הממשלה למצוקת הכלבים והחתולים המשוטטים ונגד העומס הבלתי נסבל לטענתם במכלאות העירוניות. הפעלים טוענים כי כיום רק 0.4% מתקציב משרד החקלאות מופנה לעיקור וסירוס ומניעת המתה של כלבים בריאים. הקואליציה מונה 25 עמותות למען בעלי חיים חברו למאבק והבוקר (שלישי) עלו נציגיהן להפגין מול משרד ראש הממשלה בירושלים. הפעילים הגיעו ביחד עם כלבים שהעמותות אוספות מהרחוב וגם מכלביות עירוניות שעולות על גדותיהן. זאת מפני שמגמת אימוץ הכלבים הבוגרים ממחסות נמצאת בירידה מתמדת ותופעת הכלבים והחתולים המשוטטים מאידך נמצאת בעלייה.



לקראת יום הכלב הבינלאומי שצוין ביום שישי האחרון מסרה עמותת "תנו לחיות לחיות" כי בתוך שנה אחת קפץ מספר הכלבים בהם היא מטפלת בכל זמן נתון מ-350 ל-450 והמצב לא שונה בהרבה בעמותות אחרות. מייסדת 'תנו לחיות לחיות', אתי אלטמן, אומרת: "לפי מספר הכלבים הנטושים במדינת ישראל, אנחנו נחשבים למדינת עולם שלישי. במשך כמעט שבעים שנה המדינה טומנת ראשה בחול ולא מתייחסת לבעיה. הדרך לשיפור המצב היא כמובן באמצעות אימוץ כלבים, אך בעיקר באמצעות עיקור וסירוס. הגיע הזמן שגם מדינת ישראל תירתם לפתרון הבעיה ותעביר תקציבים מתאימים לרשויות המקומיות".



מאה אלף כלבים מומתים בשנה


קמפיין NKIL ("נו קיל" – לא להרוג) של העמותות, בהן גם אס.או.אס חיות, הכלבים שבצל, צער בע"ח ירושלים, ר"ג וחיפה, הרצליה אוהבת חיות ועוד, הוא למעשה תנועה שקמה ביוזמת 'תנו לחיות לחיות', במטרה ליצור קואליציה של עמותות, עסקים, אנשים פרטיים ואנשי ציבור שיפעלו בכל דרך אפשרית על מנת למנוע המתה של בעלי בהסגרים וכלביות. כיום, לפי הערכה, מומתים כמאה אלף כלבים בכלביות מדי שנה. היעד לפרויקט הוא הפחתת ההמתות מדי שנה עד ל-0 המתות בתוך חמש שנים, עד 2020.



במהלך ההפגנה יצאו מישיבת הממשלה שר המדע אופיר אקוניס ושר האנרגיה יובל שטייניץ למפגינים כדי להזדהות עמם, אבל לא הבטיחו דבר. שר החקלאות אריאל לא התעכב ליד המפגינים כשהגיע למקום.



ריקי בצרי מייסדת ויו"ר "אס.או.אס חיות" התייחסה למאבק ואמרה כי "אוזלת היד של משרד החקלאות והעומד בראשה הביאו את העמותות והפעילים לקריסה נפשית, מוסרית וכלכלית. תופעת הכלבים המשוטטים הולכת וגדלה. רק באזור הנגב מסתובבים כ-55 אלף כלבים משוטטים, מספר בלתי נתפס ובלתי ניתן לשליטה ללא מבצע 'עקר החזר' מסודר. משרד החקלאות מקצה פירורי תקציב לנושא. אין תוכנית מסודרת ואין חשיבה ארוכת טווח".