תקלה יוצאת דופן של מערכת הולכת החשמל בישראל גרמה הבוקר (שלישי) להפסקות חשמל נרחבות של בין חמש ל-15 דקות באזורים נרחבים בארץ. "בשל תקלה ביחידות ייצור של חברת חשמל ויצרן פרטי, חלו הפסקות חשמל לסירוגין ברחבי הארץ", נמסר מחברת החשמל. אזורים גדולים שנותקו לפתע מהחשמל היו בין היתר בערים חדרה, בני ברק, דימונה, חיפה, עכו, רמת ישי, רמת גן, כפר סבא, אלעד, פתח תקווה, טבריה ועוד.



בחברת החשמל הסבירו כי מדובר בנוהל שהוא תהליך אוטומטי של מערכת הבקרה על הולכת החשמל, המשביתה בצורה אקראית אזורים שונים ברחבי הארץ מהרשת, כשתקלות ביחידות ייצור מחייבות שימוש ברזרבת החשמל עד לייצוב המערכת שיכול להימשך כשעה.



ואכן, בתוך כשעה חזרה אספקת החשמל לכל רחבי הארץ. מחברת החשמל נמסר כי תקלה בקו 400, קו מתח גבוה עיקרי, גררה השבתה של שתי יחידות ייצור - האחת היתה יחידה 2 של החברה בתחנת הכח רוטנברג באשקלון והשנייה בתחנת הגז הטבעי של חברת "דוראד אנרגיה", גם היא ליד אשקלון. "בעקבות התקלה בקו הולכת החשמל פסקו שני מעגלים שהשפיעו על הייצור, ניהול המערכת החזיר את אספקת החשמל לכלל הלקוחות תוך רבע שעה מרגע שנותקו. "חברת החשמל בודקת את נסיבות התקלה", נמסר מהחברה.



תיקון תקלות ע"י חברת החשמל. צילום ארכיון: אבשלום ששוני



קריסת רמזורים וחילוצים ממעליות


למרות שעת הבוקר בה מרבית האזרחים נמצאים מחוץ לבית, והגיבוי בגנרטורים שקיים במתקנים חיוניים כמו בתי חולים, ההפסקות האקראיות הקצרות גרמו לכאוס לא קטן ברחבי הארץ, בעיקר בבנייני משרדים. צוותי כבאות והצלה הוזעקו לעשרות בניינים ברמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, תל אביב, טבריה ויישובים נוספים בצפון, לחילוץ נוסעים במעליות שנתקעו. בחלק מהמקרים הנוסעים נתקעו דקות ארוכות והייתה בהלה. הצוותים שדילגו ממקום למקום התקשו לעמוד בלחץ, אך בסופו של דבר בוצעו החילוצים בשלום.

כמו כן, באזורים רבים נקבעו שיבושי תנועה קשים בשל הפסקת פעולות הרמזורים שקרסו תוך שניות. באזור לא היו שוטרים להכוונת התנועה, וגם כאשר הרמזורים חזרו בהדרגה, הנהגים המשיכו להיות לכודים בפקקים עוד זמן ממושך. גם בחברת החשמל, שטיפלו בניתוקים בעבר, התקשו להיזכר מתי אירעו הפסקות באזורים כה נרחבים, במה שנראה כקריסת מערכות. עם זאת, ציינו בחברה שהתקלה אותרה ונבדקת הסיבה מדוע היא אירעה.


חילוץ ממעלית בגבעתיים, היום. צילום: כבאות והצלה גבעתיים

"מערכת החשמל שלנו מיושנת, מונופוליסטית ואינה ערוכה לאתגרים החדשים הניצבים בפנינו", הגיבו בגרינפיס להפסקת החשמל ברחבי הארץ. "המונופול בייצור החשמל הופך אותנו לפגיעים במיוחד, בוודאי בעידן של שינויי אקלים כשאירועי מזג אוויר קיצוניים הופכים לשכיחים יותר ויותר. אנו קוראים לשר האנרגיה לקדם ביתר שאת אנרגיה סולרית ושאר אנרגיות מתחדשות שיספקו חשמל נקי ובטוח".