דרכו האחרונה: הלווייתו של שר הביטחון לשעבר, בנימין פואד בן אליעזר, שהלך לעולמו ביום ראשון השבוע בגיל 80, התקיימה היום (שלישי) בבית העלמין האזרחי בחולון. לבקשתו של בן אליעזר לפני מותו, הוא נקבר בסמוך להוריו. טקס ההלוויה יצא מאולם ההספדים בשער החדש בבית העלמין, שם נשאו דברי פרידה בין היתר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר מפלגת העבודה והאופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג וכן יו"ר עמותת סיירת שקד, שלומי גרונר. 



במהלך הטקס הושמע השיר "סיירת שקד", שכתבה דליה רביקוביץ והלחין רפי בן משה. בן אליעזר התמנה למפקד סיירת שקד בתקופת מלחמת ששת הימים, לאחר מפקדה הראשון, עמוס ירקוני. רבים מפקודיו לשעבר מקרב לוחמי הסיירת, שעבורם הוא נותר כל השנים מפקד נערץ, ליוו אותו בדרכו האחרונה. בהלוויה לקחו חלק גם שרים, חברי כנסת ואישי ציבור, בהם מהמגזר הערבי, שאיתם טיפח בן אליעזר במרוצת השנים יחסי קרבה מיוחדים.



ראש הממשלה פתח ואמר: "בשם העם בישראל, אני משתתף בצערם הכבד של בני המשפחה. אהבתי את פואד. היה בו שילוב שובה לב של חינניות והרבה פטריוטיות. הוא לא היה נטול חולשות, אבל הייתה בו פטריוטיות. כילד שעלה מעיראק הוא תרם רבות בשנות שירותו בצה"ל ובמדינת ישראל ואני נושא הרבה זיכרונות מפואד".



"הייתה בו פטריוטיות". בנימין נתניהו סופד לפואד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"הייתה בו פטריוטיות". בנימין נתניהו סופד לפואד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"שמו הלך לפניו כלוחם ומפקד"


"בפעם הראשונה ששמעתי את שמו של פואד זה היה כשהייתי חייל בסיירת מטכ"ל", המשיך נתניהו, "שמו הלך לפניו כלוחם ומפקד. הבחור הצעיר שעלה מעיראק התגייס לגולני ושירת בתפקידי לוחמה ופיקוד עד לשר הביטחון. הייתה לו דאגה אמיתית לביטחון המדינה ועתידה. היו בינינו בזמנו חילוקי דעות בנוגע לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים. כשר בממשלתי הציע לצרף איתו לפגישה בשארם א-שייח' עם מובארק. הצטרפותו סייעה רבות. פואד סייע רבות לקידום הקשר עם מצרים ויכול היה לסייע בקידום הקשרים עם עוד מדינות ערביות".



"ראיתי איך הציונות מפעמת בפואד. הוא ביטא את רעיון התקומה, קיבוץ הגלויות, הקשר עם העולם הערבי והמיעוט בתוכנו. אהבתי את פואד וקשה היה לא לאהוב אותו. ידע לשלב את העממי והגבוה, חומוס ופול, עיראק ומצרים וקצת פוליטיקה. אהבתי את פואד, אהבנו את פואד. הוא יחסר למשפחתו, למדינת ישראל ובאופן אישי גם לי", אמר ראש הממשלה.



"היית איש של אנשים"


הנשיא לשעבר שמעון פרס: "היית איש של אנשים, איש של חברים. מפקד אהוב של סיירת שקד, מפקד על יהודה ושומרון. לוחם ללא חת בטרור. עם זאת ידעת להושיט יד לקירוב לבבות. למצוא בני ברית בקרב שכנינו, להקטין להבות בין יריבים, ולבנות גשרים. כמתאם הפעולות בשטחים הוכחת שאין אנו עם שואף מלחמה, אלא עם רודף שלום. הבאת הקלות לאוכלוסיית השטחים, יצרת דו-קיום. הרחקת סכנות וזרעת זרעי תקווה".



עוד אמר פרס: "הנהגת את מפלגת העבודה והקמת מחנה גדול של חברים שנהו אחריך, שנכבשו בחיוכך הלבבי, ברוחב לבך, בישירות עממית כובשת. בכנסת, רבים באו לשמוע ממך עצה. ללמוד מניסיונך. ואתה, נענית בלב חפץ. גם בזירה הבינלאומית קשרת קשרי ידידות חמים. מנהיגים מירדן ומצרים האזינו לעצותיך הטובות. כאן, באנו להיפרד ממך, נציגי כל החברים, מימין, משמאל, דתיים וחילוניים, חברים מכל הזרמים והמפלגות, נציגי הדתות השונות. באנו לומר תודה על תרומתך לביטחון המדינה, לזרעי התקווה שהפצת, לאנושיות שלך, ללחיצת היד האיתנה".



יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין נשא דברים ואמר: "הגענו כדי להיפרד מבינימין בן אליעזר המנהיג וגם מפואד האדם. הוא עשה כברת דרך מילד שעלה מעיראק. בחר להקדיש את מיטב שנותיו למען החברה הישראלית וביצורה. לפני 23 שנים כשחבר טוב שלי נהרג בפיגוע ולא הייתי במערכת הפוליטית - פואד השר והבן אדם בא לנחם. פואד גילה אחריות ומנהיגות. כשהיה שר ביטחון בממשלת שרון הראשונה שררה תחושת אחדות בעם ולפואד היה חלק בכך. פואד עוזב אותנו עתיר זכויות. פואד שילב עממיות, היה קשוב ומחובר לכל שכבות העם לצד כישורים מנהיגותיים. הייתה לו יכולת לדבר עם כולם".



הרצוג ספד לפואד: "היית בראש ובראשונה בן אדם". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הרצוג ספד לפואד: "היית בראש ובראשונה בן אדם". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"נתת תמיד עצה טובה"


יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג: "פואד היקר הגענו קהל עצום ורב להיפרד ממך. היית בראש ובראשונה בן אדם. בתקופה האחרונה ולאחר מותך סבלת גם מביטויים של חוסר אנושיות. היית היו"ר הראשון מארצות האסלאם של מפלגת העבודה. הגעתי אליך פעם בחודש, נתת תמיד עצה טובה בענייני המדינה ובעננה שריחפה מעליך. הזכרת לי שני אירועים: כשהגעת בגיל 13 מבצרה לאיראן וקרובת משפחה לא פתחה לך את הדלת, סיפרת לי על הקרבות, משעולי הקרב וגעגועיך ליצחק רבין שאותו הזהרת מפני אותו לילה נורא".



עוד אמר הרצוג: "האמנת בחתירה לשלום בעת קמפ דייוויד, אבל צדקת שהתנאים אינם בשלים וראינו את התוצאות הקשות. נתת תשומת לב לדרוזים, לצ'רקסים ולכל המיעוטים. נלחמת בגזענות. נפרדים ממך בהוקרה על תרומתך הרבה למדינה. נמשיך לפעול למימוש תקוותך לשלום ולביטחון ולצדק חברתי".



שלומי גרונר, יו"ר עמותת סיירת שקד, סיפר על המפגש שלו עם פואד בסיירת: "פואד הפך את שקד לסיירת התקפית המשלבת תורת לחימה. זכורות לי הטיסות בהרי אדום, המרדפים ומלחמת ההתשה בתעלת סואץ. אלה היו שנים קשות ליחידה. לפואד היה אומץ ושילוביות ב-30 שנות שירותו בצה"ל. בשנים האחרונות התמודד עם קשיים מבית וחוץ ובעיות בריאות והמשיך להילחם על בריאותו ועל העננה סביבו: 'הבטחתי לא לעזוב את העולם הזה ללא ניקוי שמי', הוא אמר לי. בואו נניח לפואד לנוח בשלווה".



הבן של בנימין פואד בן אליעזר סופד לו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הבן של בנימין פואד בן אליעזר סופד לו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"תלחש לי שיהיה בסדר"


רעייתו דולי: "בבקשה, תלחש לי מלמעלה שיהיה בסדר. היית לוויתן ענק ששחה במים עמוקים ומסביבך אלפי דגים שנמשכו כמו מגנט. כל אחד היה מוזמן לבוא ולשאוב כוח בתחנת הכוח פואד. היית עוגן, שורש נטוע עמוק באדמה. בגיל 67 אני עושה את צעדיי הראשונים לבד, כתינוקת. תלחש לי שיהיה בסדר, בבקשה".



הבן יריב ספד לאביו: "אבא אני אוהב אותך אהבת אמת ותמיד היית מושא הערצה עבורי. נהרות הכאב והאובדן העצום טרם הגיעו. אני עוד לא מסוגל להבין ולהפנים. סיפור חיים שיכול להיות סדרה הוליוודית. מלח הארץ, אדם שאוהב אדם, לא משאיר פצועים בשטח. רבים אמרו לי 'יש את האבא הביולוגי ואבא פואד שהוא של כולנו'. אהבת את המדינה אהבת נפש, חירפת את נפשך. כאב לי שסבלת ממכאובי נפש בשנתיים האחרונות שתרמו להידרדרותך הבריאותית".