"במחקרים בעולם הוכח שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה, שצעירים מעורבים יותר בפשיעה", כך אמר הערב (שלישי) מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, בנאומו בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין הנערכת בתל אביב, בתשובה לשאלה על האלימות המשטרתית כלפי בני העדה האתיופית. לדבריו, "כך נוצר מצב שקהילה מסוימת סטטיסטית מעורבת יותר בפשיעה. זה היה כך בכל העליות". 



עוד אמר אלשיך, כי "מטבע הדברים, כששוטר פוגש חשוד הוא חושד בו יותר מאשר אילו היה מישהו אחר. הבנו זאת באיחור והתחלנו לטפל בזה באיחור. אנחנו פועלים לצמצם את שיטור היתר. אנחנו נמצאים בקשר עם מנהיגי הקהילה. על פי הסקרים, אמון הקהילה האתיופית במשטרה בעלייה. הדרך עוד ארוכה. אני שמח שיש יותר מנהיגות בתוך הקהילה. האסטרטגיה היא להוריד פשיעה ולא למלא את בתי הכלא". 



המפכ"ל התייחס גם לשיטור במזרח ירושלים ובמגזר הערבי. "צריך לומר ביושר, הזנחנו את השיטור במזרח ירושלים", אמר. "לא נתנו שירותי משטרה במזרח העיר לאורך שנים. זהו אתגר שמחזק את המשילות ומוריד פשיעה וטרור. מאז גל הטרור מאות שוטרים מתגברים את ירושלים".


                        


לדברי אלשיך, אתגר נוסף הוא שיפור השיטור במגזר הערבי. "לא ניתנה עדיפות לשיטור במגזר, והתוצאה היא אלימות קשה", אמר. "זה תהליך ארוך ורב שנתי. יש בקרב ערביי ישראל תביעה מאיתנו לשיטור, שהיא גבוהה יותר ממה שאנחנו מסוגלים לתת מבחינת הקצב. למרות זאת, אני אופטימי ומאמין שנצליח".



דבריו של המפכ"ל באים בעקבות הפגנות של בני העדה, שהחלו בשנה שעברה, נגד מקרים לא מעטים של אלימות מצד המשטרה כלפיהם. בחודש יולי הפגינו מאות מבני העדה נגד האלימות המשטרתית וכן נגד קיפוח מצד הרשויות ואפליה. המפגינים מחו על קיפוח מצד הרשויות שלטענתם נמשך מזה שנים. בין היתר, הם נשאו דגם של ארון קבורה שעליו כתבו "מדיניות גזענית". המפגינים צעקו קריאות "שוטר אלים - צריך להיות בפנים",  "האמת תצא לאור" ו"כולנו יוסף סלמסה. כולנו קורבנות של משטרה עבריינית".



הפגנת יוצאי אתיופיה בחודש יולי השנה. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת יוצאי אתיופיה בחודש יולי השנה. צילום: אבשלום ששוני



כזכור, יוסף סלמסה הפך לסמל במאבק הקהילה האתיופית לאחר שנטען כי התאבדותו הייתה תוצר של מעצר אלים שחווה על-ידי המשטרה, מעצר שנחקר במח"ש והסתיים ללא הגשת כתבי אישום. 



בחודש מאי 2015 נרשמו הפגנות גדולות וסוערות של יוצאי הקהילה האתיופית. בהפגנה הגדולה ביותר שהתקיימה בכיכר רבין בת"א המשטרה אף השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות כגון זרנוקי מים ורימוני הלם ונפצעו עשרות מפגינים ושוטרים.



מוקדם יותר החודש התכנסה ועדת השרים לקידום שילובם בחברה הישראלית של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ודנה בתכנית לחיזוק האמון בין משטרת ישראל לקהילת יוצאי אתיופיה. זאת לאחר שבשבוע שעבר אימצה הוועדה את המלצות דוח הצוות למיגור הגזענות כנגד יוצאי אתיופיה, מלבד ההמלצות הנוגעות למשטרת ישראל.



נתניהו אמר במהלך הדיון כי "שאלת מערכת היחסים בין המשטרה והציבור ממוצא אתיופי בנושא האכיפה זהו נושא שחשיבותו מחייבת יריעה רחבה בדיון נרחב. צריך לחזק את האמון בין יוצאי אתיופיה למשטרת ישראל. יש פה התקדמות חשובה מאוד מבחינת הוקעת הגזענות כלפי יוצאי אתיופיה. המשטרה עשתה עבודה יוצאת מן הכלל ואני מעריך זאת. מאז הרכבתה של וועדת השרים הזאת מלפני כשנה ועד היום נעשתה עבודה מרשימה מאוד. כעת הדברים נבחנים בתוצאות ולא בתהליכים".