שלום אגף אלף: מחר (חמישי) יפקדו תלמידי ישראל את כיתות הלימוד, אך לא רק הם: באותו יום תיפתח שנת הלימודים גם ב-20 מרכזי לימוד בבתי הסוהר ברחבי הארץ, שאותם יפקדו כ-1,200 אסירים. הם ילמדו קרוא וכתוב, ישלימו בגרויות ויצברו נקודות לתואר ראשון. אחד מהם הוא אביב (שם בדוי), בן 23. זהו המאסר השלישי שלו בגין עבירות אלימות. "כשהייתי ילד נאמר לי שאני סובל מהפרעת קשב וריכוז, אבל אף אחד לא טיפל בה. בכיתה ט' הפסקתי ללמוד, הסתובבתי ברחובות והסתבכתי. בגיל 21 נכנסתי למאסר השלישי במעשיהו ופה המשכתי להסתבך. כל דבר שלא היה מקובל עלי, הייתי פותר באלימות".



קצינות החינוך בכלא הציעו לאביב לעבור אבחון להפרעות קשב, אך הוא סירב. "לא היה לי כוח לזה. אבל הן לא ויתרו. חזרו שוב ושוב לאגף, עד שהסכמתי. התחלתי להבין מה יש לי, למה אני חושב ופועל מהבטן. שילבו אותי בקבוצת מהו"ת לטיפול בהפרעות קשב. אחרי חודשיים הציבו לי אתגר חדש: ללמוד בכיתה של 12 שנות לימוד. שוב לא היה לי כוח, אבל שכנעו אותי. מאז סיימתי 12 שנות לימוד והשבוע אני מתחיל בלימודים לבגרות. זאת הפעם הראשונה שהצלחתי במשהו".



אסירים בבית הסוהר
אסירים בבית הסוהר



מחקר של ד"ר עמלה ותומר עינת מצא כי 70% מהאסירים בישראל סובלים מלקויות למידה, לעומת כ-10% אחוז מכלל האוכלוסייה. אבל דווקא השכלה היא גורם שיכול למנוע מאסר חוזר. מחקר של האוניברסיטה העברית מצא כי השלמת 12 שנות לימוד בתקופת המאסר, הפחיתה ב-40% את הסיכוי לחזרה לכלא.



רב כלאי לימוד דגמי סבג, ראש תחום חינוך במעשיהו, מכירה את הנתונים האלה מקרוב. "הלימודים מפחיתים בעיות התנהגות ויוצרים מוטיבציה גבוהה להשתקם", היא אומרת. "האווירה בכיתות דומה מאד לזו בחוץ, מבחינת ההתרגשות לקראת שנת הלימודים החדשה. ההבדל הוא בבשלות וברצון. התלמיד המבוגר ביותר שיתחיל את שנת הלימודים במעשיהו הוא קשיש בן 68, שלא ידע קרוא וכתוב. הוא התחיל בכיתת המתחילים וביום חמישי הוא יצטרף לכיתה של שמונה שנות לימוד. הוא מתרגש כמו ילד".