התגבשה תשתית ראייתית לכאורה לביצוע שורת עבירות חמורות על ידי עשרות בכירים, רובם לשעבר, בחברת נתיבי ישראל (נת"י), בעת שכיהנו בתפקידם בחברה. זו המסקנה אליה הגיעו חוקרי להב 433, שפורסמה היום (רביעי) בתום חקירת פרשת 618, ובה נבדקו חשדות חמורים לשורה של עבירות בתחום השחיתות הציבורית בחברה הממשלתית. חומר החקירה הועבר היום לפרקליטות לצורך הגשת כתבי אישום כנגד המעורבים וזאת כנגד 40 מעובדי החברה וגורמים שהיו קשורים איתה בהסכמים.
בין החשודים המרכזיים נמנים אלכס ויזניצ'ר, שהיה מנכ"ל מע"צ ולימים נת"י בין השנים 2003-2010, חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורולובסקי, בעל מניות מרכזי בחברת ד.נ, שי ברס, שהיה מנכ"ל נת"י בין השנים 2011-2013 ומיכאל קופולובסקי, שהיה מ"מ מנכ"ל נת"י בין השנים 2014-2015.

חקירת להב 433. צילום ארכיון: פלאש 90
מדובר בחקירה מסועפת ומורכבת בתחום השחיתות הציבורית, אותה ניהלו חוקרי להב 433 בשיתוף חקירות מכס ומע"מ ברשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בליווי צמוד של פרקליטות המדינה, והיא כללה מספר רב של תתי פרשיות. במסגרת אותה חקירה, עלה חשד לפיו בכירי החברה וגורמים המעורבים בה ומתנהלים עימה בקשרי עבודה בהיקפים עצומים, ניהלו כביכול מנגנון שיטתי ומאורגן של העברת כספי מדינה וגריפת רווחים מסוגים שונים בהיקפים הנאמדים במאות מיליוני שקלים.

מחומר החקירה עולה חשד כי בעלי החברות מסרו לנת"י דיווחים כוזבים, בין היתר באמצעות דיווח על עובדים פיקטיביים ויצירת מצגי שווא במגוון נושאים. עוד עולה כי בכירים בנת"י פעלו באופן שיטתי ורציף לשם קידום ענייני החברות הללו, תוך שהם פועלים בניגוד לתקנות חובת מכרזים ולנהלי נת"י ובין היתר באמצעות הכנסתם למאגר הספקים מבלי שעמדו בתנאים בפועל, תיעדוף בחירתם על פני חברות אחרות, הקניית המלצות מגמתיות בעניינן, פיצול מלאכותי של פרויקטים לצורך עמידה בתנאי פטור ממכרז. בנוסף, מעלים ממצאי החקירה חשד להתנהלות מאיימת מצד גורולבסקי כלפי גורמים בנת"י.

380 מעורבים נחקרו


עוד העלתה החקירה, כי במשך למעלה מעשור, תחת הנהגתם של מספר מנכ"לים ובאמצעות מספר רב של עובדים בכירים וזוטרים ומי שאמורים היו להיות "שומרי הסף" לכאורה, כמו יועצים חיצוניים, ספקים ונותני שירותים למיניהם, בוצעה שורה של עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על פקודות מס הכנסה.

לאחר חקירה סמויה שנמשכה למעלה משנה, חשפה המשטרה את השיטה לכאורה וביססה את החשדות, ואחריה יצאה היחידה בשלהי 2015 לחקירה גלויה. במהלך אותה חקירה תפסו החוקרים עשרות אלפי מסמכים, ביצעו מעצרים, חקרו למעלה מ-380 מעורבים. עשרות מהם נחקרו באזהרה וביניהם כאמור מנכ"לים של החברה במהלך אותן שנים.
במשטרה מציינים כי השווי הכלכלי של תשתית החברה מוערך בכ-100 מיליארד שקלים ותקציבה נשען על תמיכה ממשלתית של כשבעה מיליארד שקלים בשנה. עוד מוסיפים במשטרה, כי עד כה נתפסו רכוש ונכסים בשווי המוערך בכ-100 מיליון שקלים לצורכי בקשות חילוט. 
"במהלך החקירה כאמור הצליחו החוקרים להתחקות אחר עיקרי השיטה שנחשפה ובוססה על מנגנון שיטתי לכאורה של מערכת יחסים שוחדית במסגרתה מקדמים בכירים ועובדים בנת"י את ענייניהם של גורמים בחברה ומחוצה לה, בדגש על מתן פרויקטים במרמה לספקים, קבלנים, יועצים ונותני שירותים בהיקפים של בין עשרות למאות מיליוני שקלים, תוך הצגת מצגי שווא, מסמכים כוזבים ועקיפה של תהליכים סדורים המחויבים על פי דין ועל פי נהלים, בתמורה לגריפת כספי שוחד לכיסם של גורמים בחברה ומחוצה לה, בהם בכירים וכל זאת תוך ניצול נגישות של תקציבי ענק מקופת המדינה ושליטה על אלפי פרויקטים ברחבי הארץ", נמסר.

"ניצלו נגישות לתקציבי ענק"

ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי, התייחס לסיום חקירת פרשה 618 ואמר: "הפרשה חשפה ליקויים ערכיים חמורים ועמוקים, התנהלות פלילית מודעת וניצול נגישות לתקציבי ענק מהקופה הציבורית, על ידי בעלי תפקידים בכירים בחברה לאורך מספר קדנציות. עוד חשפה הפרשה שאלות מהותיות בנוגע לתפקודם של 'שומרי הסף', שתכלית תפקידם להגן על המנהל התקין ועל הקופה הציבורית".
לדבריו של יצחקי, "התובנות הרבות שנאספו מהחקירה המסועפת ומתוצריה, יועברו לגורמים במשרדי הממשלה ובגופים הרלוונטיים, על מנת שיופקו ויישומו לקחים מערכתיים הנוגעים להתנהלות כספית ולתהליכי עבודה מול ספקים ויועצים של גופים ושל בעלי תפקידים, באופן שיגן טוב יותר על הקופה הציבורית".