ניתוח קיסרי מתוכנן מעלה את הסיכון לאסתמה בגילאי 5־7. כך על פי מחקר חדש, שפורסם החודש בכנס שערכה בלונדון האגודה האירופית למחלות דרכי הנשימה ERS. "המידע הזה רלוונטי וחשוב בעיקר במדינות מערביות", אומרת החוקרת ד"ר פרנקה רוסקוני מבית החולים לילדים מאייר בפירנצה, איטליה, שהציגה את המחקר בכנס. המחקר, שבדק 67,613 ילדים בגילאי 5־7, בחן את ההתאמה בין הופעת אסתמה אצל ילדים אלה לבין הדרך שבה נולדו: בלידה טבעית, בניתוח קיסרי לא מתוכנן ובניתוח קיסרי מתוכנן.



כאמור, מהמחקר עולה שהסיכון לאסתמה היה גבוה באופן מובהק בילדים שנותחו בניתוח קיסרי מתוכנן מראש, מאשר אלה שנולדו בלידה טבעית וגם יותר מאשר אלה שנולד בניתוח קיסרי לא מתוכנן.



ד"ר רוסקוני הדגישה שההסברים האפשריים לנתונים המפתיעים הללו הם בין השאר מתן אנטיביוטיקה לנשים שלפני ניתוח קיסרי מתוכנן, וכן שנשים אלה הן בדרך כלל מבוגרות יותר וחרדות יותר, ולכן ייתכן שהן מבקרות יותר עם ילדיהן אצל רופאי ילדים, מה שמוביל לכך שהדיווחים על אסתמה בקרב ילדים אלו מרובים יותר.



ד"ר גיא רופא, מומחה בכיר ברפואת נשים ומיילדות בבית החולים איכילוב בתל אביב ויועץ של אתר זאפ דוקטורס, מציין סיבה אפשרית נוספת לממצאי המחקר: "ניתוחים מתוכננים נעשים הרבה פעמים בשבועות יותר מוקדמים מהשבוע ה־37. בלידות כאלה יש בדרך כלל יותר הפרעות נשימתיות".


המלצתו של ד"ר רופא היא שאם הניתוח הקיסרי איננו הכרחי מסיבה רפואית, עדיף לנשים לשקול לידה טבעית.



לדבריו, "המחקר מעורר מחשבה ומעניין, אבל הוא איננו מספק ונדרשים מחקרים נוספים, שיבדקו גם את ההשפעות הסביבתיות של הילדים הנבדקים והגנטיקה המשפחתית".