סופו של עידן: הנשיא התשיעי, שמעון פרס, הלך לעולמו הבוקר (רביעי) בגיל 93, ובצל הכאב העצום המערכת הפוליטית החלה להפרד ממנו. ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מביעים צער אישי עמוק על פטירתו של יקיר האומה, נשיא מדינת ישראל לשעבר. נתניהו ימסור הבוקר הודעה מיוחדת ויכנס את הממשלה לישיבת אבל.



ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג ספד לנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס: "שמעון פרס היה מגדולי המנהיגים שהיו למדינת ישראל. האיש שמנעוריו ועד ימיו האחרונים פעל למען מדינת ישראל, הלך מאיתנו היום והוא בן 93. הוא היה מורה, חבר ומנהיג גדול שיירשם לעד בתולדות ישראל.



את דרכו החל כעוזרו ואיש סודו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון והמשיך עד שהפך למנהיג בעל שם ומעמד עולמי, נשיא, ראש ממשלה, שר חוץ שר ביטחון, ויו"ר מפלגת העבודה, איש שידו הייתה בכל מה שצמח כאן. איש של מעשים גדולים שעיצבו את פניה של מדינת ישראל לאורך כל שנות קיומה. תרומתו לביטחון ישראל ולכוח ההרתעה שלה, למאבק הנחוש בטרור ולחתירה הבלתי פוסקת לשלום, לכלכלתה ולחוסנה החברתי, למעמדה הבינלאומי , לחדשנות ולתעוזה הישראלים, הייתה תרומה שאין מילים שיוכלו לתארה.



"היכרתי את שמעון פרס ומשפחתו מאז הייתי ילד, בבגרותי זכיתי להיות לו עוזר, יועץ וחבר, ייאמרו עוד מילים רבות על שמעון, אבל כעת העצב גדול מידיי והלב כואב מידיי. תנחומיי לציקי, יוני וחמי- ילדיו, לנכדים ולנינים, למשפחותיהם ולצוות הקרוב והמסור שליווה אותו בעשרים השנים האחרונות. מדינת ישראל והעם בישראל ובתפוצות נפרדים בכאב ובאהבה ממנהיג דגול. יהי זכרו של האיש הענק הזה ברוך.



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ספד: ״שמעון פרס, נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שכיהן גם כשר הביטחון, שר החוץ ובעוד שלל תפקידים מאז הקמת המדינה, הלך לעולמו. פרס היה באמת אחרון דור הנפילים שהיו שותפים להקמת המדינה וזהו יום עצוב לעם ישראל. על-אף שהיינו חלוקים בדעותינו המדיניות והפוליטיות, בשנים האחרונות, במיוחד כשהוא היה נשיא המדינה ואני שר החוץ ועד לאחרונה כשאני שר הביטחון והוא הנשיא לשעבר, נהגנו להיפגש לעיתים קרובות ולנהל שיחות על עתיד המדינה. שמעון יחסר לי הן כמי שהיה מאושיות המדינה הזו והן כאדם. יהי זכרו ברוך".



שר החינוך, נפתלי בנט: "שמעון פרס היה שר החינוך שלי, והוא יחסר לי מאד. פרס כתב את ההיסטוריה במו ידיו. הוא היה איש החזון הכי מעשי, איש ביטחון שחתר לשלום, מנהיג אמיץ שייצג את מדינת ישראל בגאווה בכל רמח אבריו ובכל מקום בגלובוס. זכיתי בשנים האחרונות להיפגש איתו פעמים רבות ולשמוע על חזונו למדינה שתהיה אור לגויים, שתייצא לעולם את המוצר הכי חזק שלנו: המוח היהודי. התרגשתי מאד כאשר הוא נענה לבקשתי והתגייס למהלך ציבורי למען לימודי המדעים בישראל והוא נענה ברצון, למרות שלא תמיד הסכמנו בנושאים שונים. יהי זכרו ברוך".



שרת המשפטים איילת שקד מסרה כך: "נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, בעל זכויות רבות בבניית כוחה ובטחונה של מדינת ישראל. בכהונתו כנשיא המדינה השכיל לחבר בין חלקי העם, וסייע בהעלאת מעמדה הבינלאומי של ישראל בקרב מנהיגי העולם. אף שהשקפותינו הפוליטיות היו שונות, אין ספק שאת כל מרצו הוא הקדיש למען מדינת ישראל. יהי זכרו ברוך".



"הקדיש את חייו למען עמו ומורשתו"
 


שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ: "שמעון פרס ז״ל היה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של מדינת ישראל למן הקמתה ועד היום. פעילותו הציבורית נשזרה בתולדות המדינה והשפיעה רבות על עיצוב דרכה בתחומי הבטחון, הכלכלה והחברה. שרתנו יחד בממשלת שרון השנייה ולצד חילוקי דעות מדיניים תמיד הערכתי את תבונתו וניסיונו ואת שאיפתו הכנה להיטיב עם מדינת ישראל וכל אזרחיה ואת תרומתו הייחודית לביטחון המדינה. יהי זכרו ברוך".



השר אריה דרעי: "בצער עמוק ובכאב גדול קיבלתי הבוקר את הבשורה הקשה על פטירת נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר מר שמעון פרס ז״ל. שמעון פרס ז״ל היה ידיד אמת שלי. אהבתי אותו מאד. תמיד אזכור אותו בשל חוכמתו, חזונו, רגישותו, והכבוד הרב שנהג בכל אדם. תרומתו הגדולה לבטחון ישראל כראש ממשלה וכשר הבטחון, הקמת הכור בדימונה, חיזוק וביצור עוצמתם של צה״ל ומערכת הביטחון ומאמציו האדירים לכונן שלום ופיוס עם שכנינו, משרטטים את דמותו היהודית והנדירה, כמנהיג ציבור בכל רמ״ח איבריו שהקדיש את כל חייו למען עמו ומורשתו. 



"שמעון פרס ז״ל כיבד וייקר את לומדי התורה ועמליה. קשריו החמים וההדוקים עם מנהיגה הרוחני של תנועת ש״ס מרן הרב עובדיה יוסף זיע״א הפכו לשם דבר, כאשר היה מקפיד לסור למעונו מידי חג ומועד, לקבל את עצתו וברכתו בשלל תחומים שעמדו על סדר היום. פטירתו של שמעון פרס ז״ל היא אבידה גדולה לעם היהודי ולמדינת ישראל. תנועת ש״ס כולה ועם ישראל כואבים את מותו".



שר התיירות יריב לוין: "אני מבקש לנחם ולחזק את בני משפחת פרס בשעה קשה זו. נשיאנו התשיעי היה איש אשכולות שתרומתו רבת השנים למדינת ישראל לא תסולא בפז.לא אחת חלקתי על דרכו לצד ההערכה הרבה שרחשתי לו על תרומתו האדירה למדינת ישראל במגוון רחב של תחומים. יהי זכרו ברוך".



סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה להודעה על פטירתו ואמרה: "פרידה משמעון פרס היא פרידה עצובה ממנהיג שהיה איש חזון, אשר ראה לנגד עיניו תמיד את המחר. מנהיג ששייך לדור מקימי המדינה ופעל ללא לאות למען העם בישראל. גם אלו שחלקו על משנתו הפוליטית לא יכלו שלא להעריץ את הנחישות וההתמדה בשאיפתו לשלום וההתחדשות המתמדת שדרש מעצמו. בגילו הביולוגי הגיע לשיבה טובה אולם ברוחו היה אדם צעיר שלא נואש מהרצון לשנות את העולם. מדינת ישראל תחסר מנהיג חשוב ששינה את פני המדינה. יהי זכרו ברוך".



"האיש שראה הכל"
 


יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין: ״כנסת ישראל מרכינה את ראשה ודואבת את לכתו של הנשיא התשיעי ורוה״מ לשעבר שמעון פרס. מדינת ישראל נפרדת היום מהעומד בראש משפחתה. היא נפרדת מהאיש שראה הכל, שהיה מעורב בכל ושעיצב הכל. פרס הוא סיפורו של העם היהודי ושל מדינת ישראל, אם כבן למשפחת ניצולי שואה, כעולה, כחקלאי, כאיש ביטחון וכמדינאי. הוא היה מענקי ההנהגה הלאומית שקמו לנו במאה האחרונה, איש עתיר זכויות ומופת של ציוני גאה ששאף כל ימיו לעשות למען המדינה ואזרחיה.



הוא תמיד חיפש היכן להבקיע דרך חדשה ולהביא את כולנו למקומות טובים יותר. ההיסטוריה עוד תדבר נכבדות באדם דגול זה ששמו הלך לפניו בארץ וברחבי העולם כולו כבעל תובנה, נסיון וחזון. חסרונו של פרס יורגש היטב, אולם טביעות אצבעותיו ופירות פועלו יהיו נוכחים כאן לדורות רבים. אני שולח חיבוק חם לבני משפחתו ותנחומים כנים למוקיריו הרבים. יהי זכרו ברוך״. 



ח"כ איציק שמולי אמר "זהו אבדן עצום למדינת ישראל כולה והתחושה היא שנפרדים היום ממנהיג ענק, יחיד בדורו שהותיר חותם עמוק על חיינו. הוא היה האחרון מהגדולים באמת שעיצבו במו ידיהם את פניה של המדינה עוד מראשיתה ותרמו רבות לתקומתה, לביטחונה ולרוחה. גדולתו הייתה בשילוב המנצח שהציג תמיד בין חזון מרהיב ובלתי מתפשר ומעשה נחוש ופורץ דרך בכדי לממשו. על אף הישגיו הרבים הוא לא הפסיק לרגע להאמין בדור הצעיר, לטפח אותו ולעודד אותו באופן מעורר השראה לצעוד קדימה. הפגישות עמו היו ממש כמו רגעים נדירים שבהם הרגשת תמיד את משקלו העצום כאילו ההיסטוריה בעצמה מדברת אליך. הוא מותיר אחריו חלל עצום שספק רב אם נוכל למלא אי פעם. תנחומיי הכנים למשפחתו, יהי זכרו ברוך".


 


ח"כ האלוף במיל' איל בן ראובן מביע צער עמוק על מותו של הנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס ז"ל: "זכיתי להיפגש עם פרס לאורך השנים ומכל פגישה שכזו יצאתי נפעם ומצייד בתובנות חדשות. שמעון פרס הקדיש את חייו למען מדינת ישראל. פרס היה אדם ומנהיג משכמו ומעלה. לא בכדי הוא היווה דמות נערצת הן במדינת ישראל והן בזירה הבינלאומית. תרומתו לביטחון המדינה, כמי שנמנה עם מקימי התעשייה האווירית והקריה למחקר גרעיני, בלתי ניתנת לערעור. חתירתו לשלום עם שכנינו, גם כשהדבר נראה בלתי אפשרי, היוותה מקור השראה. צר לי שפרס לא זכה ליהנות מתוצרי השלום, עבורו נאבק משך שנים רבות. מדינת ישראל משוועת למנהיגים אמיצים, בעלי תבונה וחזון, בסדר הגודל של פרס. אני שולח את תנחומיי למשפחתו. יהי זכרו ברוך".



"מעיין הנעורים שלו היה השאיפה לשלום"


ח''כ עמיר פרץ מתייחס למותו של נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר: ״שמעון פרס היה ויישאר נכס משמעותי ביותר לעם היהודי כולו והוא משאיר אחריו מורשת שעליה נחנך את הדורות הבאים. אני מחזק את המשפחה ברגעים קשים אלה. יהיה זכרו ברוך״. 



ח"כ ציפי לבני הוספיה: "ישראל נפרדת היום בכאב ממנהיג גדול, איש חזון שהקדיש את כל חייו לשלומה וביטחונה. קשה לדמיין את ההיסטוריה שלנו ללא החותם שהשאיר, קשה לדמיין את ישראל בלעדיו. לא הספקתי להיפרד משמעון פרס, כי פרידה ממנו מעולם לא היתה אופציה. לא נפרדים ממי שבאמצע העשייה של חייו ומתכנן הרבה קדימה בשבילו, בשבילנו ובשביל כל העולם. מעיין הנעורים שלו היה השאיפה לשלום. בלי להסס, בלי להתבייש. ראיתי אותו מתעלם מהציניות, כועס על האדישות, מנסה לפקוח את עיני אלה שלא רואים את מה שהוא ראה.



ראיתי אותו כואב את הפוליטיקה - ואוהב את המדינאות. כך היה ויישאר בעיני העולם כולו. מדינאי ומנהיג. מי שהכרתי את שמו רק כיריב פוליטי של הוריי - נהפך במהלך השנים למורה דרך בנבכי האזור המורכב שבו אנחנו חיים, כשהפנס שמאיר לו את הדרך זו האופטימיות, שהוא יכול לתפוס את השלום החמקמק מעבר לפינה הבאה. שמעון פרס הוא מבחינתי המנצח התמידי. מי שניצח את הספקנות באמונה, מי שניצח את השנאה שהוטחה בו בעבר והפך לאהוב העם, בלי ששינה את משנתו. אנו נפרדים ממך היום הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, בהרבה אהבה והוקרה. יהי זכרו ברוך".



ח"כ מרגלית: ״פרס היה שייך לזן נדיר של אנשים שאף פעם לא אומרים "אני עייף, אני צריך שקט". הוא בז לעצלנות, לרגיל, למי מנוחות. עד הרגע האחרון היה איש עבודה ואיש רוח. שילוב נדיר בין הגות למעשה. נוח על משכבך בשלום, האיש שלא ידע לנוח".



ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק: ״הלך מאיתנו ענק, מנהיג ומדינאי משכמו ומעלה. אחרון המנהיגים של הקמת המדינה. אדם שהרים תרומה שאין לה שיעור לבטחונה של ישראל, למעמדה בעולם ולחתירתה לשלום. מדינאי עולמי, שגם בשיאי הישגיו ועד ימיו האחרונים, פעמו בו חזון גדול לישראל ולעולם טובים יותר, לצד סקרנות בלתי נדלית כשל אדם צעיר לכל חידוש ומהפיכה שבשער. זכרו יהיה נצור בספר תולדות ישראל עד עולם. יהי זכרו ברוך".



יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ הרב מוזס: "סיעת יהדות התורה אבלה על פטירתו של הנשיא לשעבר מר שמעון פרס ז"ל. הסיעה מוקירה טובה למר פרס שעמד לצידה של היהדות החרדית בהחלטות מכריעות וידע לכבד ולהעריך את לומדי התורה וגדולי ישראל".                         



חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) הביעה צער עמוק על מותו של נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס: "אחרי ההלם מכך שהמוות יכול לו, שאינו נצחי כפי שרצינו להאמין, העצב על לכתו הוא בעיקר עלינו - על כך שהאיש בעל החזון האדיר, אחד היחידים שעדיין האמין בשלום כתפיסה ולא רק כמילה, נעלם מחיינו לעד. יהי זכרו ברוך".