הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (חמישי) נתונים על ניידות שנתית ועזיבת המערכת בקרב עובדי הוראה בין השנים 1991 ל-2016. לפי הנתונים, ההיקף השנתי של עובדי הוראה העוזבים את המערכת נמצא במגמת עלייה: כ-6,500 עובדי הוראה שלימדו ב-2013 עזבו את המערכת ב-2014, לעומת כ-5,100 עובדי הוראה שלימדו ב-2010 ועזבו ב-2011. 79% מהמורים שעזבו הם ותיקים במערכת החינוך.



מדי שנה כ-35% מעובדי הוראה חדשים עוזבים את בתי הספר שבהם התחילו ללמד, 22% עוברים ללמד בבתי-ספר אחרים לאחר שנתם הראשונה ו-13% עוזבים את המערכת. 11% בקרב מורים ותיקים עוזבים מדי שנה את בתי הספר כשמתוכם 8% עוברים למוסד לימודי אחר ו-4% יוצאים מהמערכת.


נשים עוזבות פחות את מערכת החינוך מגברים.



שיעורי העזיבה בקרב עובדי הוראה חדשים, נמצאים במגמת ירידה במהלך העשור האחרון. שיעורי העזיבה בתוך 5 שנים ירדו מ-28.5% בממוצע בשנים 1999-1995 ל-23.2% בממוצע בשנים 2009-2005 ותוך 3 שנים ירדו שיעורי העזיבה מ-23.7% ל-19.6% בין השנים 2011-2007. מבין כלל העובדים כ-14% עוזבים את המערכת לאחר 5 שנים, 28% לאחר 10 שנים ו-53% לאחר 20 שנה. בנוסף, נשים עוזבות פחות מגברים את המערכת - בשנת 2013 4% מהנשים עזבו לעומת 6% מהגברים.



85% מעובדי ההוראה ממשיכים ללמד באותו מוסד

היקף הניידות השנתית של עובדי הוראה נמצא במגמת ירידה: בשנת 2015 כ-85% מעובדי ההוראה המשיכו ללמד באותו מוסד שנה לאחר מכן. כ-5% עברו ללמד במוסד אחר וכ-10% יצאו מהמערכת ב-2016 (לא הופיעו בקבצים). לעומת זאת, בשנות ה-90 המשיכו ללמד באותו מוסד כ-75%, כ-10% עברו ללמד במוסד אחר וכ-15% יצאו מהמערכת.



עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי מדי שנה ההיקף השנתי של עובדי הוראה העוברים למוסדות אחרים נמצא בירידה. ב-2015 כ-8,400 עובדי הוראה עברו ללמד במוסד אחר בשנה העוקבת, לעומת כ-11,500 ב-2011. מרבית העוברים 81% הם עובדי הוראה ותיקים, בעוד חמישית מהעוברים הם מורים חדשים.


בחינוך הקדם-יסודי שיעורי המעבר למוסדות אחרים גבוהים לעומת שלבי חינוך אחרים.



בחינוך הממלכתי-ערבי יש מגמת ירידה בניידות מ-9% בשנת 1995 ל-4% בשנת 2015. כמו כן, שיעורי המעבר למוסדות אחרים מצטמצמים עם העלייה בגילם של עובדי ההוראה - עובדי הוראה עד גיל 29 היוו כ-11% בשיעורי המעבר ב-2015 לעומת 3% בקרב עובדים מגיל 50 ומעלה ושיעורי המעבר למוסדות אחרים יורדים גם עם העלייה בהיקף שעות העבודה של המורים.