התקדמות לקראת הארכת חופשת הלידה. הבוקר (חמישי) התכנס לראשונה צוות מייעץ בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), שדן בהארכת חופשת הלידה בישראל. הצוות כלל נציגי משרד האוצר, ביטוח לאומי, מומחה לתחלואת נשים ומומחית לגיל הרך ובשיתוף אסנת ואתורי מובילת המחאה "חופשת לידה זאת זכות לא הישרדות".



חופשת הלידה, ששמה שונה ל'תקופת לידה', אורכת בישראל 14 שבועות ובה זכאית היולדת לדמי לידה של 100% בהתאם להכנסותיה בשלושה חודשים שקדמו ללידה. הפעם האחרונה שתקופת הלידה התארכה הייתה במאי 2007 ועד אז הייתה באורך של 12 שבועות.



ישראל נמצאת במקום הראשון מבין מדינות ה-OECD בשיעור הלידות שעומד על 3.2 ילדים בממוצע לעומת כ-1.7 ילדים ב-OECD. בשנת 2015 נולדו 176 אלף תינוקות, גידול של 2% משנה הקודמת והגיל הממוצע בישראל של אישה בלידה הראשונה הוא כיום 27.5 לעומת שנת 2004 בו הגיל הממוצע לילד הראשון עמד על 25.6.



נוסף לאלו, שוק העבודה בישראל עובר תמורות רבות בכל הקשור לשילובן של נשים ובדגש על נשים בגיל הפריון. לפי נתוני הלמ"ס בעשרים השנים האחרונות זינק אחוז האימהות לילדים קטנים שיוצאות לעבוד. אחוז תעסוקת הנשים בישראל עומד 71.3% בשנת 2015, כאשר אחוז האימהות הנשואות המשתתפות בכוח העבודה הגיע ל-75%, אימהות לילד אחד שעובדות עומד על 77.5% ואחוז האימהות לשני ילדים שעובד עומד על 78.9%. נתון כמעט זהה לשיעור תעסוקת גברים בגילאים האלו. המשמעות היא שנשים אלו משתלבות יותר ויותר בשוק העבודה, דבר אשר מצריך התאמות חקיקה הבאות לידי ביטוי גם בבחינה של הארכת חופשת הלידה.



"יום היסטורי". ח"כ עזריה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"יום היסטורי". ח"כ עזריה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הצוות דן בהארכת חופשת לידה, באלטרנטיבות המוצעות לנשים לאחר לידה אל מול שוק התעסוקה וכן ברפורמה כוללת שתטפל גם בנושא של חלוקת התקופה עם האבות – כיוון שכיום אחוז מיצוי נמוך של אבות שלוקחים חופשת לידה. כמו כן נבחן מעמדן של סטודנטיות ועצמאיות, וכיצד ניתן להפחית את חוסר הודאות של המעסיקים בכל הקשור למועד חזרתן של הנשים מחופשת הלידה. 



ח"כ עזריה אמרה כי "מבחינתי זהו יום היסטורי, לראשונה מזה כעשור התכנס צוות שבוחן את השינויים בשוק התעסוקה והתאמתם להורים, ובפרט לנשים היולדות. לא ייתכן שאחוז הילודה בישראל הוא מהגבוהים ב-OECD ואחוז תעסוקת הנשים הוא גם כן מהגבוהים ב-OECD אבל אין לכך שום מענה בחקיקה עד היום.



"זה הולך להשתנות", הוסיפה, "אנחנו שמים הן את הילד במרכז והן את ההורה במרכז, הורים לילדים קטנים בישראל זו אוכלוסייה שעד היום לא הייתה במרכז תשומת הלב, ההורים בעידן של ימנו רוצים להיות שותפים מלאים בגידול הילדים, זהו אינו נטל, אלא נכס. אך יחד עם זאת בישראל אין אפשרות להתפרנס ממשכורת אחת ולכן שני ההורים חייבים לצאת לעבוד, וכאן ההתמודדות הגדולה. בנוסף אם בעבר הייתה תמיכה מהמשפחה המורחבת וחיינו בקהילות, כיום רוב ההורים צריכים להסתדר לבד, בעיקר בתקופת הלידה שהיא תקופה רגישה לתינוק ולבני הזוג. בחינת הארכת תקופת הלידה מצטרפת לחקיקה שלי להקלה על הורים עובדים. תהיה כאן בשורה לכל ההורים ישראל".