לאחר שבעה חודשים של חופשת לידה ושנה נוספת של עבודה בהיקף מצומצם, אפשר להצהיר ללא ספק שאני המטפלת העיקרית של בתי קלרה. בעלי תמיד היה אבא מסור, אבל רק לאחרונה, כשטיפל בה בתקופת מחלות החורף וראה את תגובתה האוהבת לתשומת הלב שהעניק לה, הרצון שלו לטפל בה העמיק. אני מאמינה שאם היה יוצא לחופשת לידה אחרי חזרתי לעבודה, זה היה קורה מהר יותר. ראוי להבהיר שלא הייתי בוחרת לקצר את חופשת הלידה שלי לטובתו. בתיאוריה, מתן זכות בחירה למשפחות היא האופציה האידיאלית, אך כאשר מדובר בחופשת לידה, האפשרות להעביר את חופשת הלידה מן האם לאב בדרך כלל אינה נובעת מבחירה חופשית של ממש.



כדי להתמודד עם הסוגיה הזו נולדה חופשת הלידה הייעודית לאבות. 25 מהמדינות החברות ב־OECD מספקות סוג מסוים של חופשה בתשלום לאבות, הניתנת כחופשת לידה מיד לאחר הולדת ילדיהם או שזו חופשה שהאב יכול לנצל בשלב כלשהו בראשית חייהם של ילדיו. בקיץ שעבר אימצה גם ישראל את החוק המעניק שישה ימי חופשת לידה לאב מיד לאחר הולדת התינוק, אך על חשבון ימי מחלה וחופשה של העובד. לפיכך, ישראל נותרה אחת המדינות היחידות ב־OECD שאינה מעניקה לאבות כל סוג של חופשת לידה על חשבון המדינה או המעסיק.



השפעתה של חופשה ייעודית לאבות ניכרת בבירור באיסלנד. ב־2001 הונהגה שם הטבה ייעודית לאבות - חופשה בת שלושה חודשים שיש לנצלה עד שהתינוק יגיע לגיל 18 חודשים - או לאבד את הזכות לקבלה. ההטבה הובילה לשינוי תרבותי דרמטי: כיום 90% מהאבות באיסלנד מנצלים את ההטבה, וכמעט שלושה רבעים מהם מנצלים את כל התקופה. לחוק פורץ הדרך של איסלנד שתי מטרות מוגדרות: לאפשר לילדים לבלות יותר זמן עם שני הוריהם, ולאפשר לגברים ונשים לאזן בין העבודה וחיי המשפחה שלהם. ואכן, בכ־60% מהמשפחות באיסלנד נהוגה חלוקה שוויונית בין ההורים בטיפול בילד בגיל 3, לעומת 35% לפני יישום ההטבה. הנקודה האחרונה היא מהותית: שוויון מגדרי בשוק העבודה דורש שוויון בבית.



לצד החלטת הכנסת להאריך את חופשת הלידה בתשלום ל־15 שבועות, והדיון באפשרות להאריך אותה ל־16 שבועות, טמונה הזדמנות להעניק חופשה ייעודית לאבות מבלי שזו תבוא על חשבון האמהות. בואו נקדם את ישראל בכיוון שהתוו מדינות מפותחות אחרות, וניתן לאבות את המרחב ליהנות מתפקידם ולהשתתף בטיפול בתינוקות. בד בבד, מהלך כזה ייטיב עם ילדינו - מחקרים מראים כי מעורבות פעילה של האב משפיעה לטובה על התפתחותם החברתית והקוגניטיבית של ילדים. נוסף לכך, צעד כזה יסייע לשנות את הנורמות התרבותיות המובילות להפרדה תעסוקתית בין המגדרים ומעודדות פערי שכר בין המינים.



הכותבת היא מנהלת תחום מדיניות, כספים ותפעול במרכז טאוב