לראשונה אחרי חמש שנות נתק בנושא הרפורמה הנדרשת בתחום הסיעוד ששר הבריאות יעקב ליצמן מנסה לקדם על אף התנגדות האוצר, צוות משותף של משרדי האוצר והבריאות אמור להגיש את המלצותיו לשרים כחלון וליצמן.



בראשות הצוות עומדים מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי. הצוות יגבש את נוסח המלצותיו בעקבות הסכמות שיגיע אליהן באשר למערך הטיפול והשיקום לקשיש בקהילה, וכן לפי בחינת מקורות המימון הממשלתי והפרטי, מבחני ההכנסות הקיימים כיום ותחום האשפוז הסיעודי על מרכיביו השונים.



התקדמות, אך רק לכאורה



לכאורה, עצם ההידברות בין שני המשרדים היא התקדמות של ממש. אבל כעת מתברר שהממשלה מבקשת ארכה של חודש נוסף כדי להשיב על העתירה נגדה בבג"ץ שהגיש איגוד בתי האבות, הדורש מהממשלה שתאפשר הבאה של 6,000 אנשי צוות סיעודי החסרים בבתי האבות. באיגוד בתי האבות והדיור המוגן זועמים. יו"ר האיגוד, רוני עוזרי, אמר: "אנחנו חושבים שזו שערורייה שגם במצב משבר כפי שאנו מצויים בו כיום עדיין מבקשת המדינה לדחות החלטה. מה עוד צריך לקראת כדי שתובן חומרת מצוקת כוח האדם והמצוקה שלנו להעניק שירות לאוכלוסיית הקשישים? היה ראוי שכל הנוגעים בדבר, ובמיוחד משרד הבריאות, יפנו את כל המשאבים כדי למצוא פתרון הולם".



בד בבד התקיימה בכנסת ישיבה משותפת בנושא של ועדת הפנים וועדת העבודה, הרווחה והבריאות. "את בעיית כוח האדם במוסדות הגריאטריים אפשר לפתור אם יביאו עובדים זרים", הסכים יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו). רק בחודש האחרון הראה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב סימנים ראשונים של נכונות לפעול להבאת כמעט מחצית מכוח האדם הדרוש מחו"ל עם משרד הפנים ומשרד האוצר, אבל הממשלה לא התחייבה עד היום ללוח זמנים בנושא. בר סימן טוב אמר בוועדה: "נגדיל את התקינה של העובדים הסיעודיים, וכבר השנה נוסיף חצי תקן לכל מחלקה". יו"ר השדולה למען הקשיש, ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), הטיח בו: "יש מיליון ישראלים בשכבת הגיל הזאת. חצי תקן למחלקה זה מעט מדי, ואתם חייבים לפעול מהר בהרבה. אני מעדיף לראות ישראלים מועסקים ולא עובדים זרים. ישראלים יעבדו אם התמורה הכספית תהיה נכונה, אתם חייבים לפעול להגדלת השכר במקצוע".