לפרסום כי שוטר היס"מ שתועד נוגח בראשו של מאזן שוויקי, נהג משאית פלסטיני ומכה אותו נמרצות תוך שהוא ממטיר עליו קללות ואיומים הוא משה כהן, שוטר יס"מ בן 34 ממחוז ירושלים. שמו הותר לפרסום מפני שעברו למעלה מ-48 שעות מאז שנחקר במחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) בפרקליטות. בתום חקירתו, שוחרר למעצר בית עד יום שני, ופרקליטיו עורכי הדין גיא מימון ושי לוי ציינו כי השוטר שיתף פעולה בחקירה.



ביום בשישי האחרון, מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשייך, שלח אגרת שהופצה לכלל השוטרים ובה גינה את התקרית. הוא הבהיר, כי כבר ברגע שבו נודעו הפרטים למשטרה הוחלט על הוצאתו של השוטר לחופשה כפויה. "בעקבות ממצאי הביניים של חקירת מח"ש והודאת השוטר בעובדות שיוחסו לו, הוחלט להזמין את השוטר לשימוע , לשם שקילת פיטוריו", כתב.



המפכ"ל הוסיף כי "זהו אירוע חריג שאין לו מקום במשטרת ישראל ולצערי הוא גורם עוול לעשרות אלפי שוטרים הפועלים לילות כימים למען ביטחונם האישי של אזרחי ישראל ופוגע שלא בצדק בדימויים בציבור. יום יום אני נחשף לתודות ולביטויי הערכה של אזרחים על מסירות ומקצועיות שוטרים, על יחס אנושי וגישה שירותית. לצערי אירוע קשה אחד, מטיל דופי בשוטרים רבים ומסורים אלה".



רנ"צ אלשייך יצא בגלוי ובנחרצות כנגד שוטר היס"מ כהן. "אנו ארגון אוכף חוק, שמוטל עליו לא פעם להפעיל כח לצורך אכיפת החוק, לכן עלינו לשמש דוגמה ומופת בסובלנות ובכבוד כלפי כל אדם ולפעול על פי החוק ועל פי ערכי הארגון. בניגוד לטעויות מקצועיות, או טעויות בשיקול דעת שראוי שיקבלו גיבוי ושימשו בסיס ללמידה ושיפור עתידי, הרי שנטישה בוטה של ערכים לא תוכל לקבל גיבוי משום סוג", הסביר, "נמשיך לפעול יחד , בשליחות ומסירות, תוך נחישות והקרבה לצד אנושיות, חמלה והקפדה על כבוד האדם וזכויותיו".



אגרת המפכ"ל הופצה בשישי בבקר מספר שעות אחרי שהמח"ש החליטו לשחרר את כהן בתום חקירה למעצר בית בן חמישה ימים וזאת אחרי שהודה בחקירתו בתקיפתו החמורה של שוויקי נהג המשאית.



המפכ"ל רוני אלשיך, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מחקירת האירוע עולה, כי כהן פגש, בחמישי סמוך לשעה 7:00 בבוקר, בנהג המשאית שלטענתו מספר ימים קודם לכן פגע עם המשאית ברכבו הפרטי. כהן, לבוש מדים ביקש מנהג המשאית פרטים ובין השניים התפתח ויכוח מילולי כשברקע כמה מחבריו של נהג המשאית שאחד מהם אף תיעד את אשר התרחש.



בסרטו שהופץ בווטסאפ, נראה שוטר היס"מ כשהוא נוגח במצחו של שווקי, בעט בו והלם בראשו באמצעות ידיו. צלם הסרטון לא יצא נקי מהסיפור, שכן כהן החל להתנפל גם עליו והיכה אותו נמרצות. הסרטון הגיע לידי המשטרה שהעבירה אותו במיידי לטיפול מח"ש ובמקביל הורתה על הוצאתו של השוטר לחופשה כפויה.



במח"ש עיכבו את השוטר לחקירה ובסיומה הוחלט כאמור על ידי המשטרה לנוכח הממצאים החמורים לפעול להדחתו של השוטר מהארגון וזאת באמצעות שימוע. כפי שציינו לפני כארבע שנים , נסגר תיק חקירה בגין תקיפה שהתנהל כנגד כהן, וזאת מטעמים של היעדר ראיות מספיקות. עתה מתכוונים במח"ש לפתוח גם את תיק החקירה הסגור מחדש.



נהג המשאית סיפר לאחר האירוע הקשה: "לפני יומיים פגעתי עם המשאית בטמבון של הרכב שלו ולא השארתי פרטים כי יש פה מצלמות וידעתי שהוא יגיע אליי. אמרתי לעצמי כשיגיע אתן לו את הפרטים אין כל בעיה עם הוא פגש אותי ופנה אליי בצורה איומה . 'יה בן זונה תרד מהמשאית'. כשירדתי הוא התחיל להכות אותי כי אמרתי לו שהוא ישלם על זה.



בסרטון עצמו נראה השוטר מאבד עשתונות . "אני אשלם את זה יא בן שרמוטה? אתה מאיים עליי עוד?". הנהג השיב לו: "אני לא מאיים על אף אחד".כשמספר פלסטינים ניסו להפריד ולהרגיע את השוטר הם השיגו תוצאות הפוכות. "עופו כולכם יה בני שרמוטות לפני שאני מזיין את כולכם" והחל להכות אחד מהם.