"יש לחוקק חוק שוויון הזדמנויות שיאפשר לילדים נעדרי עורף משפחתי הזדמנות שווה. החלטת שר הרווחה לטפל בנושא ולהקצות לדבר משאבים חשובה אך לא מספיקה. היום הוא השר ומחר יתחלף שר ותהיה לו אג'נדה חדשה, רק חוק ברור יבטיח מתן הזדמנות שווה לבוגרי פנימיות של נוער בסיכון", כך אמרה חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) ביום עיון בנושא שימור וחיזוק מדריכי פנימיות שערכה רשת ד.י.ש המפעילה רשת פנימיות לנוער בסיכון.



ח"כ אלהרר מקדמת הצעת חוק בנושא צעירים חסרי עורף משפחתי ואמרה היום (רביעי)  ל"מעריב אונליין" שצריך לתת לצעירים בגיל 18 המשך תמיכה ותקצוב עד גיל 25 שבו יוכלו לעמוד ברשות עצמם. "אותם צעירים שהשקענו בהם בפנימיות ובכפרי הנוער חוזרים לזירת הפשע בגיל 18, זה דבר שהוא אסון בעיניי. אני מדברת על תוכנית ליווי שתקבע כבר בגיל 17 בו הצעירים עדיין נמצאים במסגרת הפנימייתית כדי שלא תהיה רגרסיה כי לרובם בגיל הזה יש רגרסיה מטורפת כי הם מבינים שעוד שנייה אין להם כלום, אבל לצערי משרד הרווחה לא מקדם את ההצעה".



פנימיית בית טף, פרדס חנה. ארכיון. צילום: באדיבות בית טף
פנימיית בית טף, פרדס חנה. ארכיון. צילום: באדיבות בית טף



"אם לא תהיה ברירה אקדם הצעת חוק פרטית"


ח"כ אלהרר התייחסה בכנס לבעיית המדריכים שלא מקבלים הכשרה מתאימה וגם נשארים בעבודה לזמן קצר בשל תנאי העסקה ירודים: "אחד האינטרסים הגדולים של מסגרות לבני נוער הוא לייצר שדרת מדריכים שהיא יחסית קבועה כי זה מייצר מקצועיות, יציבות שזה דבר שמאוד נחוץ בחיים של אותם הצעירים. היום תנאי העבודה של המדריכים גורמים להם לעזוב אחרי זמן יחסית קצר. אני לא רואה אינטרס לדבר הזה מלבד עניינים תקציביים. בעיניי למדינה יש אחריות מאוד גדולה, המדינה לקחה ילדים שהוצאו מבתיהם תחת חסותה אז היא חייבת לתת להם טיפול מצוין, לא סביר ולא בינוני או טוב. המדינה לא יכולה להרשות לעצמה לבוא ולהגיד אין לי תקציב בעניין הזה". עוד הוסיפה ח"כ אלהרר כי "קשה לצפות ממדריך צעיר שהגיע מיד לאחר השירות הצבאי עם המון אמביציה ורצון לעשות משהו טיפולי בלי לתת לו את ההכשרה הראויה, זה יותר עניין שטעון החלטה משרדית גם של משרד החינוך, בוודאי של משרד הרווחה. אם לא תהיה ברירה אני אביא הצעת חוק פרטית".



ענבל דניאל, מנכ"לית רשת הפנימיות ד.י.ש, אמרה במהלך יום העיון כי משרד הרווחה צריך להיות קשוב לצורכי המדריכים ולנהל דיון מעמיק בנושא. "עבודת המדריך בפנימייה עוברת תמורות בשל מאפייני הילדים המשתנים במקביל לתמורות במאפייני דור המדריכים. אנו עדים לשינוי בגיל המדריכים, ברקע ממנו הם באים וכן במניעים שמביאים אותם לעבוד בפנימייה. לצד זאת, דרישות הרגולטור משתנות. כל אלה יוצרים מציאות בה תפקיד המדריך הופך להיות יותר ויותר מורכב ודינמי. נדרשת התאמה מתמדת של המענים שאנו מעמידים לטובת צוות ההדרכה בראי השינויים הללו".