בני דור שני לשואה סובלים יותר מבני גילם מלחץ דם גבוה, מדדי סוכר גבוהים בדם ומבעיות בשינה, כך עולה מחקר שמוביל פרופסור עמית שרירא מהחוג המשולב למדעי החברה אוניברסיטת בר אילן, פסיכולוג קליני שמתמחה בגיל השלישי.



על גורמי הסיכון והתחלואה בקרב בני הדור השני לשואה אמר פרופ' שרירא כי "הדור השני היום הוא בגיל העמידה ומתחיל להתמודד עם אתגרי הגיל השלישי. חלקם כבר בשנות השבעים שלהם ויש ביניהם המתמודדים עם אבל על הורים שנפטרו וטיפול בהורים סיעודיים".



לדבריו פרופ' שרירא מחקריו מתמקדים בפן שפחות נחקר עד כה, שנוגע לבריאות הפיזית של הדור השני ואילו משתנים פסיכולוגיים יכולים להשפיע עליה. "אני ועמיתיי למחקר מצאנו שיש תחלואה פיזית יותר גדולה בדור השני בני חמישים ומעלה יחסית לקבוצת השוואה – צאצאים להורים ממוצא אירופי שלא נחשפו ישירות לשואה. צאצאים לאנשים שברחו מאירופה לפני המלחמה או שהיו במדינות אירופאיות שלא היו תחת השלטון הנאצי".



לדבריו נמצא כי בדור השני מעל גיל חמישים יש יותר דיווחים על יתר לחץ דם, יש דיווח על רמות גוהות יותר לסוכר בדם ויותר בעיות שינה. "בדקתי מנגנונים פסיכולוגיים שיכולים להיות קשורים לתחלואה המוגברת. למשל יתר לחץ דם: מצאנו 36% בדור השני שסובלים מיתר לחץ דם לעומת 23%, שזה הבדל גדול ומובהק. מבחינת רמות גבוהות של כולסטרול בדם, 34% דור שני לעומת 23% ביתר האוכלוסייה. לגבי בעיות שינה, פי שניים בדור השני לעומת אחרים בגילם, 22% בדור השני ו- 11% בקבוצת ההשוואה".



עוד הוסיף פרופ' שרירא: "זיהינו שקבוצות הסיכון המובהקות של דור שני הם ילדים להורה או הורים שסבלו מסימפטומים פוסט טראומטיים בעקבות השואה, קבוצה שנייה היא שההורה או ההורים לא סיפרו בצורה קוהרטנית על השואה והילד נשאר עם פיסות מידע מפוזרות שאי אפשר לחבר אותן. במקרה כזה, יכול להיווצר מצב בו והילד מעלה במוחו ובדמיונו תרחישים זוועתיים אולי יותר גרועים ממה שאמנם עבר ההורה". לדברי החוקר הקבוצה השנייה של בתים עם ה"תקשורת החודרנית" קיימת בקרב 20% מבני הדור השני. 80% מדווחים שההורים סיפרו להם את הסיפור והעבירו להם את הפרטים – אלה בני דור שני שהיו בריאים יותר ובמצב נפשי יותר טוב.



את דבריו סיים פרופ' שרירא במסר אופטימי: "נכון שיש קבוצות בסיכון להזדקנות פחות מוצלחת ותחלואה מוגברת בדור השני, אבל הקבוצות הללו מהוות מיעוט מבני הדור השני".