משרד הבריאות פרסם אזהרת נסיעה לישראלים המתכננים לבקר באירופה וקרא להם להתחסן נגד מחלת החצבת. על פי נתוני המשרד, מתחילת שנת 2016 דווחו באירופה מעל 6,000 מקרים של התפרצות המחלה ב-30 מדינות, ומסתמן כי ב-2017 ההתפרצות מתרחבת בחלק ממדינות אירופה.



עיקר ההתפרצויות נרשמו במדינות מרכז ומזרח אירופה כגון רומניה, אוסטריה, בלגיה, בולגריה, צ'כיה, דנמרק, צרפת, גרמניה, הונגריה, איטליה, סלובקיה, ושבדיה, אך גם במדינות כגון ספרד, פורטוגל ואיסלנד. גורמי המקצוע אף מעריכים כי ההתפשטות נרחבת יותר מהמדווח. בנוסף לאירופה, דווחו התפרצויות בארה"ב, קנדה ובאוסטרליה. רובם המכריע של החולים אינם מחוסנים כנדרש כנגד חצבת, ואף נרשמו ביניהם מבוגרים.



לאור זאת משרד הבריאות ממליץ לישראלים ילידי הארץ שנולדו בין השנים 1970-1957 ילידי הארץ, שלא חלו בעבר בחצבת, מומלץ להשלים קבלת 2 מנות חיסון נגד חצבת בהפרש של 4 שבועות לפחות זו מזו, ולילידי 1977-1971 שחוסנו על פי שגרת החיסונים, ולא חלו בעבר בחצבת, מומלץ להשלים קבלת מנת חיסון אחת נגד חצבת. לילידי הארץ משנת 1978 ואילך שחוסנו על פי שגרת החיסונים, אין צורך בהשלמת חיסונים נגד חצבת.



בנוסף לכך, משרד הבריאות ממליץ לתינוקות בני 11-6 חודשים הנוסעים לחו"ל לקבל מנת חיסון אחת נגד חצבת. מנה זו לא תיספר במסגרת שגרת חיסוני הילד. בכל מקרה בו לא ניתנו חיסוני הילדות על פי שגרת החיסונים מכל סיבה שהיא, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הצורך בהשלמת חיסונים נגד חצבת. ניתן להתחסן במרפאות מטיילים. בדומה לחיסונים אחרים, תגובה חיסונית מספקת מושגת בדרך כלל שבועיים לפחות ממועד ההתחסנות.



יכולה להוביל לדלקת קרום המוח





חצבת נגרמת על ידי נגיף החצבת (Measles virus). המחלה מועברת ישירות מאדם לאדם. דרכי ההדבקה הן על-ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה או שהייה בחדר החולה. חצבת מדבקת מאוד - לאדם שאינו מחוסן ונחשף לחולה, יש סיכון של 90% להידבק. המחלה מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור. ביום הרביעי או החמישי מופיעה תפרחת בצבע אדום כהה. התפרחת מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. הנגעים בעור נקודתיים ומרובים תחילה, ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה דומה לפרחיו הקטנים והצפופים של החצב ומכאן גם שמה של המחלה. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה ולכך מתלווה בדרך כלל שיפור בתחושת החולה.



המחלה עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים. כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים כגון דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח. סיבוך נדיר מאד היכול להופיע כ-10 שנים אחרי הופעת החצבת הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת התדרדרות שכלית ופרכוסים. הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל 5 ואצל מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים עם דיכוי מערכת החיסון. 3-1 ילדים מכל 1,000 חולים מתים מהמחלה.