"כשקראתי את הבחינה ראיתי את כמות המילים והנתונים והתגובה הראשונה הייתה הלם, לא האמנתי שזה מה שקורה. תיארתי את המצב אחרת לחלוטין אבל מה שיכולתי ליישם מהדברים שלמדתי יישמתי ואני בספק שעברתי את הבחינה", כך מספר היום (שלישי) ל"מעריב אונליין", ב', סטודנט לראיית חשבון שנבחן השבוע בבחינת חשבונאות פיננסית מתקדמת של מועצת רואי החשבון.



"אנחנו מוכנים לקושי וידענו שזו בחינה קשה. עד עכשיו היא הייתה מאוד טכנית והשנה המועצה רצתה להכניס שינוי בצדק ולהפוך אותה לבחינה שבוחנת יכולת ניתוח. אבל הדרך שבה נעשה השינוי היה בצורה לא נכונה. אחד המרצים שלנו אמר בעצמו שהבחינה בלתי פתירה, שאם הוא היה עושה אותה לא בטוח שהיה עובר ושגם ב-14 שעות אי אפשר לפתור אותה", מספר הסטודנט.



"לא תיארנו בחינה כזו ארוכה ולא פרופורציונלית בעליל"


מדובר על בחינה הנמשכת לאורך יום שלם, שסטודנטים לראיית חשבון נדרשים לעבור בסיום שלוש שנים של לימודי תואר ראשון ושנה נוספת המוגדרת כשנת השלמה וזאת במקביל לשנתיים של התמחות באחד ממשרדי ראיית החשבון. ביום ראשון האחרון ה-16.7 נבחנו קרוב ל-1,000 תלמידים בבחינה שהתקיימה בבנייני האומה בירושלים. 



מיד כשיצאו הסטודנטים מהבחינה הם החליטו להתאגד ולמחות על הרמה הקשה ובעיקר על השינוי שנעשה בסגנון שלה ללא הודעה מוקדמת. בשלב זה הם פתחו עצומה עליה חתמו קרוב ל-900 אנשים ובנוסף פתחו קבוצה בפייסבוק בה הם מתכננים את צעדיהם להמשך, כשהם שוקלים לפנות לבית המשפט במידה ולא יקבלו תשובות מספקות ממועצת רואי החשבון שעוד לא הגיבה לפניותיהם.



סטודנט נוסף סיפר כי "אחרי ארבע שנות לימוד לא תיארנו דבר כזה - בחינה כזו ארוכה ולא פרופורציונלית בעליל. בחינה עם מלא נתונים שחלקם בכלל לא רלבנטים, מבחן עם שאלות שבחיים לא נשאלנו בסגנון הזה, שאלות שלא משקפות את הידע הפרקטי של רואה חשבון. אני בעד שינויים ואני חושב ששינוי מבנה הבחינה הוא חיובי ומעודד חשיבה שתרים את הרמה של המקצוע אבל יש דרכים לעשות את השינוי הזה. זה שינוי שצריך להתחיל אותו מהבסיס".



"עומס בלתי רגיל"


"זה היה המועד הראשון ששינו בו את מבנה הבחינה והבעיה הגדולה זה שהיא הייתה עמוסה", הוא מסביר. "אם בדרך כלל בממוצע יש בין 12 ל-15 עמודים של שאלות, הפעם היו כ-28 עמודים של שאלות - הבחינה שהייתה לנו היא 150% יותר ממה שיש בדרך כלל מבחינת הנתונים, זה עומס בלתי רגיל. לקח לי 40 דקות לקרוא שאלה עד שהבנתי מה רוצים והזמן שניתן הוא לא פרופורציונלי לעומס הנתונים שניתנו".



"לא תיארנו שיהיה שינוי כזה, המועצה אמרה שיהיה שינוי אבל לא חשבנו שהוא יהיה כזה דרסטי. נוספה גם שאלה פתוחה ללא שינוי בזמן שהוקצב לבחינה, הקצאת הניקוד לכל שאלה השתנתה, השאלות עצמן היו ארוכות ועמוסות בנתונים וסגנון השאלות השתנה. הרבה סטודנטים אמרו שהם לא הבינו מה רוצים מהם בבחינה", הוא הוסיף וציין כי היו סטודנטים שראו את טופס הבחינה ובחרו להגיש אותו ריק.



ב' מוסיף כי "אנחנו רוצים לא רק לתת מענה לבחינה האחרונה אלא לתת מענה לכל התהליך הזה שבעינינו לא אמור לקרות ככה, אמורה להיות בקרה יותר טובה על המבחנים. נפנה לגופים הרלבנטים ואנחנו מקווים שתהיה מצידם היענות ולא נצטרך לפעול בדרכים אחרות. לא נהסס לפנות לערכאות משפטיות, זו דרך שאנחנו פחות רוצים להגיע אליה. אבל אנחנו בהחלט שוקלים את זה".



עד כה לא התקבלה תגובה ממועצת רואי החשבון.