לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט ביקרו בבתי הספר ביישוב חריש עם פתיחת שנת הלימודים, כעת מתברר כי המחלקה לפדגוגיה מוטת עתיד, מחלקה שחוקרת מגמות עתידיות בתוך אגף מחקר ופיתוח של משרד החינוך, בחרה ביישוב לשמש כפיילוט ראשון מסוגו בארץ שמטרתו הובלה וביצוע של חשיבת העתיד ובניית מתודולוגיות למידה שיענו על צרכי התלמיד והמציאות המשתנה ביום בו יסיים את לימודיו.



המהלך מגיע בשיתוף ראש המועצה, יצחק קשת, המכון לחינוך דמוקרטי, נציגי אגף מחקר ופיתוח של משרד החינוך, אגף החינוך ומחלקת הרווחה במועצה, מנהלי בתי הספר והמפקחות ונציג מטעמו של ד"ר אייל דורון, אשר מתמחה בחשיבה יצירתית. שלי קרן, מנהלת אגף החינוך בחריש, שעד לא מזמן ניהלה בעצמה במשך שמונה שנים את בית הספר "נווה איתן" ברמלה, מסבירה כי המטרה היא להסתכל הסתכלות עתידית באמצעות מודל שפותח ולהפעיל אותו באמצעות כלים פדגוגיים. לדבריה, הפיילוט מתאים לחריש משום שמדובר ביישוב צומח שפועלים בו כרגע ארבעה בתי ספר יסודיים בהם לומדים כ-500 תלמידים ועוד כ-500 ילדים נוספים באשכולות הגנים.



הפיילוט מתאים לחריש משום שמדובר ביישוב צומח. צילום מור שקיפי
הפיילוט מתאים לחריש משום שמדובר ביישוב צומח. צילום מור שקיפי



בבסיס המודל שיופעל במערכת החינוך בחריש, יש שלושה עקרונות: ראיית המורה כאדריכל למידה, אשר לא רק מוסר ידע אלא יוצר תהליכי למידה שיעוררו בתלמידים השראה ורצון ללמוד. למידה אקטיבית ופרואקטיבית – תכני לימוד שמעודדים את התלמיד לחקור, כאשר התלמידים עצמם יהיו יזמים בתהליכי הלמידה ויחליטו מה מעניין אותם ושותפות בין כל בעלי העניין, הורים-מנהלים-מורים, שרואים את הילד במרכז.



ראש המועצה מוסיף כי "המועצה השקיעה כספים רבים בהקמת המנהלת החינוכית וביצירת מרכז להפרייה הדדית חינוכית בשיתוף ובהנחיית הגופים המובילים בארץ, מתוך אמונתי העמוקה שהחינוך הוא הבסיס ליצירת קהילה בריאה, איכותית, יוזמת ויוצרת. אני גאה מאוד על כך שנבחרנו על ידי אגף המו"פ במשרד החינוך לשמש מודל ליצירת תכנון פדגוגי עתידני שייושם אח"כ בכל בתי הספר בארץ".