בחודש יולי נבחנו כ-1,000 סטודנטים בבחינת חשבונאות פיננסית מתקדמת של מועצת רואי החשבון ולאחריה התלוננו רבים מהם, כי נעשה שינוי בסגנון שלה ללא הודעה מוקדמת וכי היא הייתה ברמה קשה מהרגיל. בשבוע שעבר מועצת רואי החשבון אף קיימה ישיבה בנושא יחד עם נציגי הסטודנטים, אך הם טוענים כי לא קיבלו מענה לדרישותיהם ושהישיבה הייתה לפרוטוקול בלבד.



בעקבות כך, רו"ח חן שרייבר, חבר ועד מרכזי בלשכת רואי החשבון, נפגש אתמול עם נציגי הסטודנטים ושמע טענותיהם והיום (חמישי) שלח מכתב לעו"ד אמי פלמור, יו"ר מועצת רואי החשבון ומנכ"לית משרד המשפטים, בו הוא טוען כי הפתרון שהוצג אינו מקובל על הסטודנטים והוא מצפה ממנה "למצוא פתרון ראוי והוגן לציבור הנבחנים".



רו"ח חן שרייבר
רו"ח חן שרייבר



"הסטודנטים חשים כי הם הולכו שולל והכל בכדי להביא את מחאתם לסיום", נכתב בפתח המכתב. "מישיבות שקיימתי עם נציגות הסטודנטים המוחים, התברר לי כי בעוד הנבחנים שמו מבטחם בנציגי לשכת רואי החשבון שייצגו אותם נאמנה מול המועצה ויסייעו להם לקבל פיצוי הולם על הפגיעה בהם, בפועל טענותיהם נזנחו ונרמסו ובמקומן הוצגו להם פתרונות שווא שאין בהם דבר מלבד אחיזת עיניים".



עוד כתב רו"ח שרייבר כי "הצגת 'הפקטור' כפתרון אידאלי עבור הנבחנים אינה אלא זריית חול בעיניהם, שכן הפקטור הוא כלי שימושי בידי המועצה הניתן בכל בחינה בשנים האחרונות, במטרה לייצב את אחוז העוברים את המבחן באזור ה-70%. למעשה, לשכת רו"ח גילתה אוזלת יד משוועת בהגשת סיוע לדור העתיד של רואי החשבון בישראל, במקום בו הייתה תקלה משמעותית בנוסח המבחנים. לא יעלה על הדעת, שהגוף שאמור לשמור ולהגן על זכויות רואי החשבון בישראל יזנח את דור העתיד שלו".



"הפגישה הייתה לפרוטוקול בלבד"


נציגי הסטודנטים שנכחו בישיבת המועצה בשבוע שעבר, שוחחו עם "מעריב-אונליין" והסבירו כי בסיומה הם הרגישו שלא ניסו באמת להגיע עמם לפתרון. "מרגע סיום הישיבה חלפו 20 דקות עד שקיבלנו הודעה שהמועצה פרסמה באתר את סיכום הפגישה ונאמר בה שאחוזי המעבר לא יהיו שונים מהשנים האחרונות ושהגיעו להסכם עם הסטודנטים. ההודעה יצאה מאוד מהר אחרי הפגישה, זאת אומרת שזה מראה שהפגישה הייתה לפרוטוקול בלבד ולא כדי להגיע לפתרון הולם", אמר ד'.



ש' הדגיש כי "המועצה באה ואמרה שהיא רוצה לעשות בחינה שמעודדת חשיבה, מה שקרה בפועל זה הפוך. הבחינה שלנו הייתה כ-40 ומשהו עמודים כשבפועל, הממוצע של הבחינות האחרונות היה 18 עמודים. אפילו המרצים אומרים שהיא בלתי פתירה במסגרת הזמנים".



בעקבות הבעיות בבחינה, הסטודנטים דורשים בין היתר כי אחוז המעבר יתקן את העוול שנגרם להם, שאלה שנכשלו בבחינה יהיו פטורים מאגרת הבחינות והעררים ויוכלו לגשת לבחינה ללא קשר לציון אותו קיבלו. כמו כן, הם רוצים שהמועצה תתחייב להכין את המרצים והסטודנטים לבחינות הבאות ע"י פרסום שאלות לדוגמא.