דוח חדש של המרכז להעצמת האזרח, שמפורסם כאן לראשונה, מגלה עיכובים וקשיים רבים ביישום התוכנית הלאומית למניעת אובדנות, שעליה הוחלט בממשלה הקודמת כבר ב־2013. מהדוח עולה כי גם לאחר יותר משנתיים של יישום התוכנית בשטח, אין למשרד הבריאות ולאנשי התוכנית כלי מחקרי עצמאי ובלתי תלוי כדי לבחון את יעילותה ולהחליט על אופן המשך היישום שלה.

התוכנית בהובלת שרת הבריאות בממשלה הקודמת, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), התקבלה בממשלה כבר בדצמבר 2013 ונחשבת אחת המקצועיות והמקיפות של הדרג המקצועי בממשלה. התוכנית יצאה לפועל במאי 2015. במרכז מציינים כי התוכנית הלאומית למניעת אובדנות נהנית מצוות מקצועי מסור ומהמשכיות. עם זאת, כמו החלטות ממשלה רבות, גם התוכנית הזאת תלויה במכרזים לספקים חיצוניים, תהליכים שאורכים זמן רב במגזר הממשלתי.
 
כך למשל מוצא הדוח כי לבה של התוכנית, הכשרת "שומרי סף" בקהילה לאיתור אנשים בעלי סיכון לאובדנות, יושמה רק חלקית ונתקעה בין מכרזים חודשים ארוכים. רק כ־10,000 שומרי סף הוכשרו, מתוך יעד של 1.3 מיליון לתוכנית. סעיף חשוב נוסף שיושם רק חלקית הוא הקמתם של מרכזי סיוע אזוריים עבור משפחות שכולות. 
 

בדוח מצוין כי בכל הנוגע לפן המחקרי של התוכנית, שעל בסיסו אמורים אנשיה לבצע הערכות מצב על יעילותה והמשכה, החלטת הממשלה כלל לא יושמה. לא הוקצו משאבים להקמת מאגר מידע, וכתוצאה מכך לא נעשו תהליכי ניתוח והערכה. גם קמפיין ההסברה שהוחלט עליו מתוכנן לצאת לדרכו רק במהלך 2018. 

נועה רוזנפלד, מנהלת תחום ממשל במרכז להעצמת האזרח: "כל מה שמשרד הבריאות צריך להוציא במכרזים החוצה מתעכב, וזאת רעה חולה. זאת תוכנית גדולה, עם מרכיבים רבים שאמורים להיות מיושמים במקביל, אבל מכיוון שאין מאגר מידע, אין לאנשי התוכנית כלים אמיתיים לבדוק את השפעתה. כל עיכוב של מכרזים תוקע את התוכנית ומשבש את הצלחתה". 

נועה רוזנפלד, מנהלת תחום ממשל במרכז להעצמת האזרח. צילום: חן גלילי

 
בתגובה אמרה ל"מעריב־השבוע" עו"ד שושי הרץ, מנהלת היחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות: "נכון שהממשלה מבוססת על תהליכים ביורוקרטיים מעצבנים, אבל למרות זאת אנחנו נמצאים בסוף הליך בחירת ספק להמשך הכשרת 'שומרי הסף', ובתוך חודשיים ההכשרות יתחדשו. בתחום מתן תמיכה וסיוע למשפחות מתאבדים, יצא כבר מכרז של משרד הרווחה ונבחרו שני ספקים להמשיך את הקמת מרכזי הסיוע המרחביים. הבטחת הרצף הטיפולי ומתן תמיכה לקווי סיוע טלפוניים נמשכים כל הזמן. טובי המומחים מלווים את התוכנית, ואני מרוצה מקצב ההתקדמות שלה".