הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת ההחלטה של שר הרווחה והעבודה, חיים כץ (הליכוד), לפיה המשרד יקים במהלך השנה הקרובה מרכז תמיכה ראשון מסוגו בארץ להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. המרכז יפעל במסגרת בית החולים השיקומי הראשון בדרום הארץ שמוקם בימים אלה על ידי עמותת "על"ה" בכפר השיקומי "עלה נגב – נחלת ערן" שליד באר שבע.



המרכז מתוכנן ללוות את ההורים בצמתים שונים במהלך חיי הילד מינקות, דרך הכניסה למערכת החינוך ועד יציאה לבגרות. בין שירותי המרכז, יופעל קו חם להורים למענה ראשוני ואוזן קשבת, תוקם תכנית "הורים מלווים הורים" שתחבר הורים במצב דומה למתן תמיכה ועצות, וכן יוקמו קבוצות לצורך הכוונה והדרכה שיונחו על ידי עובד סוציאלי. ההורים יזכו לסיוע במיצוי זכויות, הכוונה לגורמים מטפלים בקהילה וליווי אקטיבי בגידול ילדים עם צרכים מיוחדים לשילובם המיטבי בחברה. "הורים לתינוק עם צרכים מיוחדים עוברים תהליך הסתגלות מורכב ולכן החלטנו להקים מרכז ייעודי שילווה אותם ויעניק להם תמיכה מהרגע הראשון", אמר השר כץ.



מדובר בהחלטה שמתווספת להחלטות קודמות של הממשלה מספטמבר 2014 ויולי 2016, בהן הוחלט לתקצב כמחצית מעלות הקמת בית החולים השיקומי הראשון לילדים בדרום ביחד עם "על"ה נגב". על פי התוכנית, בשנת 2020 יפעלו במקום שתי מחלקות ועוד 72 מיטות שיקום, צעד שלראשונה יקל על הורים תושבי הדרום שנאלצים זה שנים ארוכות לאשפז בשיקום את ילדיהם לטווחי זמן ארוכים במוסדות במרכז הארץ. תקופת אשפוז ממוצעת הנדרשת לחולה שיקומי היא 38.5 ימים.



אבן הפינה לבית החולים הונחה לפני שנה, בינואר 2017, ויו"ר הכפר השיקומי "עלה נגב - נחלת ערן", אלוף (מיל') דורון אלמוג אמר אז: "בחמש השנים הקרובות אנו נכפיל את מספר העובדים בכפר כדי לתת מענה שיקומי מיטבי ואנחנו זקוקים לרופאים, אחיות וסגל מכל מקצועות השיקום". בישראל קיים מחסור חמור ברופאים ואחיות בתחום השיקומי, כמו גם אנשי מקצוע השיקום: פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת. מספר הרופאים השיקומיים בישראל הינו כמחצית מהמספר הממוצע במדינות המפותחות והאתגר של משרד הרווחה ושל על"ה יהיה להביא כוח אדם מקצועי ואיכותי הן לבית החולים השיקומי והן למרכז התמיכה להורים שיפעל במסגרתו.



בכל רחבי ישראל ישנן כ-850 מיטות אשפוז שיקומי בלבד, בכלל זה שיקום ילדים. שיעור התפוסה במחלקות השיקום הוא 108% (בהשוואה ל-98% תפוסה כללי ו-75% תפוסה בממוצע המדינות המפותחות). בחתך ארצי יש ממוצע של 0.1 מיטות שיקום ל-1000 איש. באזור תל אביב 0.22 מיטות ל-1,000 איש. בירושלים 0.09 מיטות ל-1,000 איש ובדרום עד לפני שנה היו 20 מיטות בלבד, יחס של 0.02 מיטות ל-1,000 איש, או עשירית מיחס המיטות בתל אביב וחמישית מירושלים.