אבחון של גוש סרטני בקיבה אינו דבר קל לעיכול, ומי שמגלה כי איברים מגופו נגועים במחלה הקטלנית מתקשה לא פעם לקבל את הבשורה ולהתמודד עמה. אולם מבעית פי כמה לגלות שבניתוח לכריתת קיבה, שמטרתו הייתה להסיר את הגידול, הקיבה הוצאה אך הגידול עצמו נותר.



זה מה שקרה לצעיר כבן 30 מאזור הדרום. במהלך ניתוח לכריתת קיבה לשם הסרת גוש סרטני, שבוצע בבית החולים קפלן ברחובות, הרופאים כרתו שני שליש מקיבתו, אך הגידול עצמו נותר. לאחרונה הגיש הצעיר לבית משפט השלום באשדוד תביעה בסך 2.5 מיליון שקל נגד שירותי בריאות כללית, שמחזיקה בבעלות על בית החולים, באמצעות עו"ד דותן לינדנברג.



ראשיתו של המקרה בעת שהתובע פנה לקופת החולים והתלונן על כאבי בטן. בצילום סי טי אובחן בקיבה גוש סרטני שגודלו כ־3 ס"מ. בעקבות הממצאים נותח התובע כחודש לאחר האבחון בקפלן. כשני שלישים מהקיבה הוסרו וכן שמונה בלוטות לימפה. אלא שבבדיקת מעקב שנערכה כחודש לאחר הניתוח קבע הרופא כי כבר לפני הניתוח הראשון נדרש היה לבצע כריתה שלמה של הקיבה וכן לבצע בדיקת פט סי טי, המאפשרת מיפוי לצורך הערכה של הגידול הסרטני. כן קבע כי כריתת שמונה בלוטות הלימפה בניתוח הראשון אינה מספיקה לקביעת שלב התפתחות הגידול וכי היה צורך לכרות בלוטות לימפה נוספות.



"הניתוח הכושל הצריך ניתוח נוסף". דותן לינדנברג, צילום: שירן ולק
"הניתוח הכושל הצריך ניתוח נוסף". דותן לינדנברג, צילום: שירן ולק



תכנון ראוי היה מונע את המצב



בעקבות חוות הדעת הזאת הוחלט כעבור שלושה חודשים לנתח שוב את התובע. כבר בתחילת הניתוח השני נמצאו הידבקויות ולולאות קשות במערכת העיכול, שנוצרו כתוצאה מהניתוח הראשון, ובשל כך עבר התובע כריתה חלקית של התריסריון, אף שבדיעבד התברר כי בתריסריון לא הודגמו תאים סרטניים. לאחר הניתוח טופל התובע באמצעות הקרנות וטיפול כימותרפי משלים.



בעקבות שני הניתוחים נקבעו לתובע 60% נכות. לטענתו, הוא סובל מכאבים חריפים בבטנו, הפחית ממשקלו באופן ניכר ומתפקד רק בקושי. כן נטען על רשלנות הרפואית כתוצאה מאבחון שגוי, תכנון לקוי של הניתוח וטיפול כושל ומרושל. מומחה למחלות ריאה ולרפואה פנימית מטעם התובע קבע בחוות דעת שצורפה לכתב התביעה כי תכנון ראוי של הניתוח הראשון היה מונע את הניתוח השני, שבעצמו גרם לעליית רמת ההידבקויות בחלל הבטן ואת התחלואה המתמשכת והקבועה שממנה סובל התובע.



מבית החולים קפלן נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם נתקבל. לכשיתקבל, יילמד על ידי היועצים המשפטיים ותגובה מסודרת תימסר בערכאות המשפטיות".