מבוטח בקופת חולים מכבי, המשתייך לקהילת העבריים השחורים מדימונה, נדהם לגלות בשבוע שעבר שרופאת המשפחה שלו כינתה אותו בהפניה למומחה "ניגר". לפני כשבוע וחצי התקשרה רופאת המשפחה, מאחד מסניפי הקופה ברחובות,  למבוטח והודיעה לו כי על פי תוצאות בדיקת הדם שערך עליו לפנות לרופא המטולוג להמשך טיפול. לשם כך, הגיע ביום רביעי שעבר המבוטח למזכירות סניף הקופה כדי לאסוף את ההפניה הנדרשת, שהרופאה הכינה עבורו מבעוד מועד.

אולם, כשקרא המבוטח את טופס ההפניה, מצא שתחת תיאור "תלונות המטופל", נכלל גם תיאור כללי שלו ובו נכתב, בין השאר, כי הוא "NIGER" (שהמקבילה העברית לה היא כושי), כינוי גנאי גזעני לבעלי צבע עור כהה.  המבוטח ההמום והפגוע פנה לפקידת הקבלה ממנה אסף את ההפניה ודרש הסבר לשימוש במילה הפוגענית, אולם זו לא ידעה להסביר והמבוטח יצא מהסניף בבושת פנים כשהוא נסער ופגוע.

טופס ההפניה שקיבל המטופל מקופת החולים
טופס ההפניה שקיבל המטופל מקופת החולים
עו"ד אורי נרוב מהתנועה הרפורמית פנה ביום חמישי שעבר מטעמו של המבוטח במכתב חריף לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ולמנכ"ל קופת חולים מכבי רן סער, בו הוא דורש מהראשון שיורה לפתוח בהליך משמעתי נגד הרופאה (בהתאם להוראות סעיף 41 לפקודת הרופאים), ומהשני בין השאר לפצות את מרשו בסכום של 50 אלף שקל. זאת, בטענה שהשימוש במילה זו מבזה ובלתי חוקי.

תגובת קופת חולים מכבי: "אנחנו מתנצלים באופן עמוק על שימוש בביטוי לא ראוי. כעת אנו מנסים ליצור קשר עם המטופל על מנת להביע בפניו את התנצלות מכבי והרופאה. יש מצבים רפואיים בהם למוצא של המטופל יש משמעות לאבחנה ולטיפול . הבחירה בביטוי הספציפי הייתה שגויה אך בתום לב ולא מתוך כוונה שלילית כלשהי".
תגובת משרד הבריאות: "לשכת סגן השר קיבלה הפניה מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה ביום חמישי האחרון והחלה בודקת את התלונה. המשרד רואה בביטויים גזעניים עניין חמור.  התלונה הועברה לבדיקת נציב קבילות הציבור למקצועות רפואיים על מנת לברר את העובדות מול הקופה והרופאה . בימים הקרובים צפויה הוועדה למיגור הגזענות במערכת הבריאות בראשותו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ׳ איתמר גרוטו, להגיש את מסקנותיה ליישום פעולות למיגור גזענות במערכת כמו במקרה הנ"ל".