שרת המשפטים, איילת שקד , נאמה הבוקר (שני) במהלך 'הקונגרס הישראלי ליהדות ודמוקרטיה' והמשיכה את הקו התקיף שהיא מציגה מול שופטי בית המשפט העליון, על רקע התגברות הפסיקות לטובת הערך הדמוקרטי אל מול היהודי. לטענתה, "בשנים האחרונות הייתה לשופטים פרשנות מאוד רחבה לערכים אוניברסליים ופחות לערכים יהודיים". עוד הוסיפה שקד כי "יש זכות לשמור על הרוב היהודי גם אם זה פוגע מעט בזכויות השאר".

הכנס, המתקיים בתל אביב, מקבץ מספר קבוצות שיח כדי לעסוק ולגעת בכמה מהנושאים השנויים במחלוקת בחברה הישראלית: מיהו יהודי, נישואין וגירושים בישראל וכן מעמד המיעוט במדינה. הכנס מתקיים בהשתתפות בכירי המשפט הישראלי וגם מולם המשיכה שקד בקו התקיף נגד בית המשפט העליון ואמרה "היום יש יתרון לדמוקרטי וצריך לאזן את זה ולחוקק חוק שייתן כוח לפסוק גם לפי היהודית".

שרת המשפטים איילת שקד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שרת המשפטים איילת שקד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת המשפטים שקד עקצה את רעיון מדינת כל אזרחיה שבו תומך ח"כ אחמד טיבי כשאמרה "אנחנו ממש לא רוצים שמדינת ישראל תכיל את הרעיון שטיבי קורא לו 'מדינת כל לאומיה'. יש מקומות מועטים שבהם צריך לשמור על צביונה של ישראל כמדינה יהודית גם אם זה פוגע לעתים רחוקות בזכויות". שקד סיכמה את דבריה ואמרה "אנחנו בית לאומי לעם היהודי ואין מה להשוות אותנו למדינות אחרות".

שרת המשפטים והחוץ לשעבר, ציפי לבני, תקפה את התנהלות הקואליציה הנוכחית ואת הליכי החקיקה הפוגעניים, לדבריה, נגד מוסדות שלטון החוק: "המהלכים שקורים היום בכנסת הם דורסניים ופוגעניים. בראש ובראשונה הם פוגעים בדמוקרטיה. לעגן את הזהות היהודית הפך לתירוץ למחוק את הזכויות. איפה השיוויון במדינה יהודית?". לבני הוסיפה כי "מדינת ישראל שאין בה שוויון, איננה מדינה יהודית".

ציפי לבני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ציפי לבני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, התייחס לסערת חוק המרכולים והזהיר: "חוק המרכולים שעבר הוא טוב, אני אומר לכם שאם לא נתעשת אנו הולכים להתנגשות בציבור המסורתי. לא רק בין דתיים לחילוניים. רבים מאזרחי ישראל לא רוצים לעבוד בשבת". גפני בחר להצטרף לדבריה של שרת המשפטים שקד כשאמר: "נולדנו כאן ואנחנו רוצים שהמדינה תתפתח, הכלכלה תהיה חזקה וצומחת. כולנו בעד שהמדינה תהיה דמוקרטית וגם יהודית, אך לא כמו המדינה שנראית על ידי בית המשפט העליון".

ח"כ משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90