יוקר המחיה הוביל לכך שאלפי משפחות צעירות הצטרפו למעגל מבקשי הסיוע של חבילות המזון לקראת פסח. “אם פעם דיברו על אנשים שלא עובדים הנזקקים לחבילות מזון לקראת החג, אנחנו רואים עכשיו אנשים רבים שעובדים ולא מצליחים לגמור את החודש", אומר משה כהן, מנכ"ל עמותת “חסדי נעמי". “לקראת פסח אנחנו רואים גידול מטורף בביקוש. בכל שנה אומרים שהגענו לרף חדש, אבל לרף הגבוה של השנה עוד לא הגענו. אנחנו כל היום מקבלים טלפונים ופקסים של בקשות לחבילות מזון לקראת פסח".



להערכת כהן, השנה יחול גידול של כ־20% בחלוקת חבילות מזון לעומת פסח אשתקד. “מדי חודש ניתנות כ־10,000 חבילות מזון בכ־40 נקודות חלוקה", הוא אומר. לקראת פסח, ב"חסדי נעמי" נערכים לחלוקה של כ־15 אלף חבילות.



“אנחנו רואים מקרים רבים של בעל ואישה שעובדים, אבל כאשר הם מרוויחים אפילו 10,000 שקלים ביחד, כאשר הם צריכים לשלם שכר דירה או משכנתה של אלפי שקלים ולגדל שני ילדים, הכסף פשוט לא מספיק להם. כתוצאה מכך, ישנם רבים שנכנסים למעגל של הלוואות וחובות וזקוקים לסיוע".



כהן אומר שלנוכח התרחבות התופעה, אנשים פחות מתביישים לקבל חבילת מזון לעומת בעבר. “אין להם סיבה להתבייש", הוא אומר. “הם לא עשו רע לאף אחד. אם בעל ואשתו עובדים, או רוצים לעבוד ולא מצליחים לפרנס משפחה בגלל יוקר המחיה והדיור, במה הם אשמים? אנחנו מקפידים לשמור על הכבוד של כל אדם. יש לנו יותר מ־20 אלף מתנדבים בכל הארץ, חלקים חיילים, אנשי הייטק ועובדים מהמגזר העסקי. ישנם גם מתנדבים שהם אנשים פרטיים, המקבלים מאיתנו חבילות מזון כסיוע ורוצים להחזיר בסיוע בהתנדבות כהכרת תודה. ישנם כאלה שלא יכולים לעזור לעצמם, ומדובר בציבור הולך וגדל. רואים גם לא מעט נשואים טריים עם ילדים קטנים, שזקוקים לחבילות המזון לקראת החג".



מנגנון משומן



בעמותת "לתת" יחלקו הפסח 27,600 חבילות מזון. בנוסף, יחלקו 12.5 טונות עופות, ועד החג גם יחולקו מוצרים יבשים ומקוררים שמקורם בהצלת מזון מתעשיית המזון. "מגוון רחב של אוכלוסיות נזקקות לסיוע", אומרים ב"לתת", "בעיקר עולים חדשים, קשישים, נכים, בודדים ומשפחות עם ילדים". "ערב פסח 2018, השאלה האם משפחה במצוקה, ילד בסיכון או ניצול שואה נזקק יקבלו את המזון הדרוש לקיום בסיסי - עדיין תלויה בשאלה האם ארגוני סיוע יצליחו לגייס מספיק תרומות", אומר מנכ"ל "לתת", ערן וינטרוב.



גם בארגון “פתחון לב" מספרים על גידול חד במספר חבילות המזון אשר יחולקו לקראת פסח, לצד גידול משמעותי במספר המשפחות העובדות הנזקקות לסיוע. “בכל חודש אנחנו מחלקים חבילות מזון לכ־6,000 משפחות, חלקן עובדות, כולל זוגות צעירים שעובדים ולא מספיק להם הכסף", אומר אלי כהן, מנהל אגף השיווק ושיתוף הפעולה ב“פתחון לב". “בתקופת החגים מספר החבילות מזנק לכ־13 אלף. אנשים שלא מקבלים סיוע קבוע פונים ומבקשים חבילות מזון לקראת החג".



לדבריו, העלות הכספית הנוספת של חבילת מזון לקראת פסח עומדת על 380 שקלים, והעלות הכוללת של החבילות תעמוד על כ־3.5 מיליון שקלים. “המדינה משתתפת במימון של כחצי שקל לכל חבילה", אומר כהן. “העיקר מגיע מתרומות של ספקים ומרכישות שאנו מבצעים".



חבילת מזון לפסח של “פתחון לב" תכלול מצות, יין, בשר בקר, עופות, שימורים ופירות וירקות. ב"חסדי נעמי" מחלקים בכל ימות השנה שני סוגי חבילות מזון: “יש לנו ‘מחלקת יבשים’", אומר כהן. “פעם בחודש אנחנו מחלקים חבילות הכוללות מוצרים כמו שמן, טונה, פסטה, מטרנה ומוצרים יבשים נוספים. יש לנו גם את מחלקת הפירות והירקות שבה אנו מכינים חבילות של ירקות ופירות טריים ומוצרי חלב".



מאחורי חבילות המזון הללו עומד מנגנון גיוס תרומות משומן שמטרתו לגייס סיוע מרבי לנזקקים. כהן מציין שהפירות והירקות מגיעים בעיקר מתרומות, אבל מוצרים יבשים נרכשים על ידי “חסדי נעמי". “יש לנו מערך מיוחד לאיסוף מזון - מספקי מזון התורמים לנו ועד לבתי ספר וגנים שגם הם תורמים", הוא מספר. “אנו מקבלים סיוע ממתנדבים רבים, שמגיעים גם מיחידות צה"ל, לצורך הכנת חבילות המזון".



בשתי העמותות מתריעים מפני המצב ההולך ומידרדר מחג לחג. “קו העוני שנקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי עומד על שכר של 8,421 שקלים בחודש ומטה", אומר כהן מ"פתחון לב". “משפחה ממוצעת עם שני ילדים מוציאה את הסכום הזה עוד לפני שהתחיל החודש על דיור והוצאות גידול הילדים. רואים שהמצוקות הולכות וגדלות. מדינת ישראל לא מטפלת בעניים. הכותרות היום עוסקות במדיניות השמיים הפתוחיים לטסים לחו"ל ובמחיר למשתכן. לפלח התחתון זה לא נוגע. ממשלת ישראל צריכה לעשות הרבה יותר בסיוע ליציאה מהעוני. 24% מאוכלוסיית ישראל חיה מתחת לקו העוני, ומדובר בנושא לאומי".



מתנדבי "לתת" אורזים חבילות מזון. צילום: באדיבות ארגון "לתת"



לעומת זאת, כהן מאפיין תופעה של ישראלים רבים התורמים בצורות שונות. “87% מהאוכלוסייה בישראל תורמת לפחות שקל בשנה. ישראל היא מהמובילות בעולם בתרומות. מבין התורמים ישנם כ־15% המוגדרים מתחת לקו העוני".



במהלך השנה מתבקשים מקבלי חבילות המזון להביא הפניה מהמחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות. אבל לקראת פסח ישנם מקבלי סיוע חדשים שלא מגיעים עם הפניות. “מדובר בבירוקרטיה, ואנחנו מתחילים לטפל בהם במילוי כל הטפסים. בינתיים חשוב לנו שהם יקבלו חבילת מזון מכובדת לפסח", מסביר כהן.



במקביל לסיוע, ב"פתחון לב" עורכים פרויקט של חינוך ליציאה ממעגל העוני. “מדובר בחינוך להעצמה ולכישורי חיים בבתי ספר ובליווי של מבוגרים. היעד הוא להביא את דור ההמשך ליציאה ממעגל העוני באמצעות לימודים או מציאת מקום עבודה", מסביר כהן. “רבים מבני דור ההמשך של משפחות עניות שהשתתפו בתוכנית אכן יצאו ממעגל העוני".



כמויות מוגדלות



ב"לקט ישראל", בנק המזון הגדול במדינה שנוסד ב־2003, אוספים מזון שעומד להיזרק להשמדה על ידי חקלאים, רשתות מזון ובתי אריזה ומחלקים אותו לנזקקים דרך העמותות השונות. שם ציינו שלקראת פסח נרשם זינוק של כ־35% בבקשות לקבלת חבילות מזון. “אנחנו משנסים מותניים ואוספים כמויות גדולות של מזון על מנת להעבירן לאלה הזקוקים לכך, כדי שעל שולחנם תעלה ארוחת חג מכובדת", ציינו בארגון.



בחודש האחרון נתרמו לארגון כ־1,600 טונות פירות וירקות, כולם תרומות מחקלאים, בתי אריזה ועודפי יבול טובים למאכל, שהיו אמורים להישלח להשמדה. בין שיתופי הפעולה החקלאיים עם “לקט ישראל" ניתן למנות את "יח"מ" (יישובי חבל מעון), שמבית האריזה שלו נתרמה כמות גדולה של ירקות, כמו תפוחי אדמה, בצל וצנונית; את מושב אחיטוב, שם נרתמו החקלאים ותרמו כמויות גדולות של יבול; והתאגיד החקלאי "מהדרין", שהגדיל את כמויות היבול ואפשר למתנדבי "לקט ישראל" לקטוף פירות הדר בפרדסים שלו.



את המרכז הלוגיסטי של “לקט ישראל" ברעננה ממלאים בימים אלו מאות מתנדבים שממיינים את הירקות והפירות לקראת החג, עבור 200 עמותות ברחבי הארץ, המאכילות 175 אלף נזקקים.



גם בתחום הארוחות החמות חל גידול, כאשר נתרמו שלל ארוחות כשרות לפסח עבור העמותות שעובדות בימי חול המועד: כך למשל, מחברת רפאל עתידות להתקבל כ־100 מנות בימי חול המועד, שיועברו לעמותות באזור חיפה והקריות; ומשפחה פרטית תרמה 4,710 ארוחות חמות שיועברו על ידי “לקט ישראל" לעמותות שונות, בעיקר לכאלה המעניקות סיוע לקשישים וניצולי שואה.



“הדוח לבזבוז ולהצלת מזון בישראל, שפרסמנו בשבוע שעבר בשיתוף BDO, הצביע על כדאיות גבוהה לפתרון בעיית אי־הביטחון התזונתי בישראל בדרך של הצלת מזון, ולא על ידי רכש או כרטיסי מזון", אומר גידי כרוך, מנכ"ל “לקט ישראל". “לכן אנו מחלקים לנזקקים מזון שמקורו בהצלה. לקראת חג הפסח הגיעו אלינו פניות כה רבות מצד נזקקים, שנערכנו להעביר כמויות מוגדלות של ירקות ופירות, כמעט פי שניים יותר לכל עמותה. אני קורא לממשלה לצאת בתוכנית לאומית להצלת מזון, אשר תכלול תמריצים שיעודדו גופים נוספים לתרום מזון מוצל לעמותות".