פרקליטות מחוז דרום הגישה היום (שלישי) בקשה לאישור תובענה ייצוגית לבית המשפט המחוזי נגד מפעל הכימיקלים "רותם אמפרט נגב", חברת האם "כימיקלים לישראל", וכן כנגד שישה בכירים בחברות האלו באופן אישי, בגין אירוע הזיהום הענק של שמורת נחל אשלים שאירע ביוני האחרון. הבקשה הוגשה בשם רשות הטבע והגנים הלאומיים ובסיוע המשרד להגנת הסביבה. 



נחל אשלים, חלק משמורת הטבע מדבר יהודה, הוא אזור בעל חשיבות אקולוגית אזורית ולאומית - האזור מאוכלס בבעלי חיים נדירים ובזני צמחים הנמצאים בסכנת הכחדה. כמו כן אחד ממסלולי הטיולים המבוקשים מצויים באזור זה. כעת, לאחר הנזקים מבקשת המדינה לחייב את הגורמים המזהמים בתשלום פיצויים בסך 397 מיליון ש"ח בגין הנזקים הסביבתיים והאקולוגיים שנגרמו, לרבות הצורך בשיקום הנחל שעומד על סכום של 202 מיליון ש"ח. 



כזכור, ב-30 ביוני 2017 קרסה אחת מדפנות העפר של ברכת שיקוע גבס ענקית במפעל "רותם אמפרט נגב", המהווה חלק ממערך ייצור החומצות והדשנים של המפעל. כתוצאה מהקריסה זרמו נוזלים חומציים בכמויות אדירות אל ערוץ נחל אשלים. בין 100 אלף ל-200 אלף מטרים מעוקבים של חומצה, שהכילה חומרים מסוכנים זרמו לשמורה במשך כ-48 שעות. זיהום שהוביל לפגיעה אקולוגית קיצונית, הכוללת מוות של בעלי החיים, פגיעה אנושה בצומח ובזמינות המזון לבעלי החי וכן זיהום הקרקע. גם היום, כשנה לאחר האירוע, הנחל סגור לכניסת מטיילים ולא ידוע מתי ניתן יהיה לשוב ולפקוד אותו.



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לעמדת המדינה והרשות, יש לייחס את הנזק שנגרם לציבור כולו. לכן הוחלט לראשונה בתולדות ישראל, להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית על ידי רט"ג, הפועלת בעניין זה כ'זרועה הארוכה של המדינה' המופקדת על שמירת הטבע, ותובעת בשם אינטרס הציבור בגין נזקים אקולוגיים וסביבתיים ונזקי שיקום".