הממשלה אישרה הבוקר (ראשון), יום ירושלים, את הצעתו של שר התיירות יריב לוין, שמשרדו ישקיע סכום של 200 מיליון שקלים, לקידום הקמת פרויקט הרכבל התיירותי אל העיר העתיקה בירושלים. לוין אמר כי "הרכבל עתיד לשנות את פניה של ירושלים, לאפשר גישה קלה ונוחה לתיירים ולמבקרים בכותל ולשמש אטרקציה תיירותית יוצאת דופן בחשיבותה. אין יום חגיגי יותר לאישור ההחלטה מאשר יום ירושלים, ואני מברך על שלב נוסף בדרך להקמת הפרויקט החשוב הזה״.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נכתב: "פרויקט הרכבל מהווה אבן דרך משמעותית בקידומה של ירושלים וחיזוק מעמדה כבירת תיירות עולמית כדי להגדיל באופן משמעותי את התיירות הנכנסת למדינה ולחזק את כלכלתה. הרכבל יהווה גם אטרקציה תיירותית ייחודית וממנו ניתן יהיה לצפות מהגובה על ירושלים ואתריה הייחודיים, וכמו כן הוא יחזק את מוצר הלילה התיירותי של העיר, תוך כדי נסיעת הרכבל. בנוסף, הרכבל יסייע להתגבר על קשיי הנגישות של תיירים המבקשים להגיע לעיר העתיקה. רכבל מהסוג הזה פועל בהצלחה רבה בערים בעולם, ומהווה גורם משיכה משמעותי לעיר".

אחת התחנות בהן יעבור הרכבל: הר הזיתים. צילום: ללא
אחת התחנות בהן יעבור הרכבל: הר הזיתים. צילום: ללא

 
ביום ירושלים בשנה שעברה, בחגיגות ה-50 לאיחוד העיר, אישרה הממשלה את יציאת הפרויקט לדרך עם תקציב תכנון של כ-15 מיליון שקלים ממשרד התיירות. כעת אישרה הממשלה, כאמור, את ההשקעה הנוספת מתקציב 2020-2018.
משרד התיירות פועל בדרכים מגוונות כדי לשפר את המוצר התיירותי בישראל ולחזק את התיירות כמנוע צמיחה כלכלי. שנת 2017 הסתיימה עם שיא של כל הזמנים בתיירות עם יותר מ-3.6 מיליון תיירים. עד כה המגמה נמשכת גם בשנת 2018. ירושלים מהווה את אחד העוגנים התיירותיים המרכזיים בישראל, וככזו, משרד התיירות ממקד מאמצים מגוונים בירושלים – תשתיות, שיווק ופיתוח המוצר התיירותי. הרכבל יכול להוות גורם נוסף לעידוד התיירות לירושלים ולפתרון תחבורתי למבקרים ולתיירים הפוקדים את העיר ויהיה בו חיסכון ויעילות.

הרכבל מוגדר פרויקט בעל חשיבות רבה לתיירות בירושלים. הוא יעניק פתרונות של תחבורה ואיכות הסביבה והוא ינגיש את העיר העתיקה לבעלי מוגבלויות. בימי חג לשלוש הדתות מבקרים בעיר העתיקה בין עשרות למאות אלפי אנשים. כיום מנועה כניסת כלי רכב לרוב חלקי העיר העתיקה למי שאינו מתגורר בה.
אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1400 מטרים, והוא יעבור בין מתחם התחנה שבמושבה הגרמנית, דרך הר הזיתים ועד שער האשפות בחומות העיר העתיקה. לרכבל מתוכננות ארבע תחנות, כולל תחנה בהר ציון ובמרכז המבקרים קדם, שבעיר דוד. כמו כן, מסלול הרכבל יעבור ברובו בשטח בבעלות ציבורית.