בתקופה האחרונה ירושלים שוב סוערת על רקע סוגיית השבת, והפעם, בשל רצון החרדים לסגור את מתחם התחנה בעיר, הפועל מ־2013 עם אישורים זמניים. בשבוע שעבר (רביעי) התקיים דיון בוועדת תכנון ובנייה בעיריית ירושלים שעסק בפתיחת העסקים במתחם בשבת. בסיומו של הדיון הסוער, אישרה מועצת העיר ברוב של 15 מול 10 את סגירת המתחם. בעירייה דאגו מיד להבהיר כי מדובר בהמלצה בלבד, וכי ומי שתקבע אם המתחם יפתח או לא בשבת זו ועדה מחוזית מטעם משרד האוצר שהתקיימה למחרת, אך דחתה את ההכרעה לגבי מתחם התחנה למועד מאוחר יותר.



"במתחם התחנה יש הרבה עניינים של פוזות פוליטיות. אני לא מאמינה שהמתחם באמת ייסגר ולא נראה לי שאפילו החרדים רוצים שייסגר כי זה יציג אותם באור שלילי כלפי רוב הציבור", אומרת ד"ר לורה ורטון, חברת מועצת עיריית ירושלים מטעם מרצ. "זה גם מעורר את הציבור החילוני המתון לקראת הבחירות, שזה בוודאי הדבר האחרון שהם היו רוצים - שנתעורר ונצא להצביע. כיום כ־45% מחברי המועצה הם חרדים, אף שבקרב בעלי זכות הבחירה הם בערך 25% בלבד - כפול משיעורם באוכלוסייה. בדיון דיברו על השבת, כי ברור שזה הנושא הכי חשוב לי ולציבור הפלורליסטי, אבל בעצם הייתה מידה של צדק בטענות החרדים - המקום פועל עם אישורים זמניים, בלי תוכנית בניין עיר מסודרת".



בניגוד לעבר, יש יותר מקומות שפתוחים בשבת?


"כן וגם יש יותר שיתוף פעולה בין דתיים מתונים בכל הזרמים לבין הציבור החילוני, וגם במתחם התחנה עצמו יש שילוב יפה של מקומות כשרים ולא כשרים. הצלחנו ליצור ברית עם הציבור הדתי המתון וגם להגביר את הפעילות, אבל לא בצורה שמפריעה למישהו. מנגד, אין ספק שיש תהליך של גידול והשפעה גוברת של הציבור החרדי, ובמיוחד הקיצוניים שבהם, לצערי. רואים שהם משתלטים על רוב נכסי העירייה ומקבלים תקציבים מופרזים לכל מיני פעילויות".



אז איך למרות המחלוקות על הסטטוס־קוו יש יותר מקומות שפתוחים בשבת?


"יש אומנם יותר בתי קפה ובתי קולנוע שפתוחים בשבת, אבל יש גם יותר בתי כנסת ומקוואות, כי שני הציבורים גדלים. יש ציבור חילוני גדול שמאוד סובלני, לפעמים סובלני מדי, כי הוא מרשה לקנאים לפגוע בזכויות שלו. אנחנו צריכים לדאוג שכל אחד יוכל לממש את הזכויות שלו בלי לפגוע באחר ולא לנכס לעצמו שליטה על המרחב הפתוח, שצריך להוות מקום שבו רואים אכיפה של החוק והערכים של מדינת ישראל, שבין היתר מאפשרים גם לעסקים לפעול בסופי שבוע וגם לציבור הדת לחיות יחד איתו".



הפגנת חרדים נגד פתיחת עסקים בשבת, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



דגל של ירושלים



בירושלים, כאמור, קיימים מקומות רבים הפתוחים בסופי שבוע, ובהם מתחם yes פלאנט, קולנוע לב סמדר, פאבים ומסעדות במרכז העיר, מוזיאונים שונים, גן החיות ו"שבוס" - הסעה שיתופית בעיר במהלך השבת.



מקום נוסף הפועל בשבת ונאבק על כך מול העירייה לפני כשנה בבית המשפט הוא פאב "המפלצת", פאב קהילתי בשכונת קריית היובל' הפועל כאגודה שיתופית בע"מ (קואופרטיב).



"המטרה שלנו הייתה ליצור מקום מפגש ולהיות מרכז תרבות קהילתי שחוצה מגזרים וגילים. אנחנו לא נגד קבוצה מסוימת, אלא בעד להתכנס כולם יחד, ליצור ולהכיל את השכן שלנו", מסבירה יו"ר האגודה, מעיין מור. "אנחנו פתוחים בסופי שבוע, לא מתוך מקום של התרסה, אלא מתוך צורך של קהילה שרוצה להיפגש. הייחוד של ירושלים היא במגוון שלה וביכולת להכיל את כל הקבוצות ולתת להן מקום".



עבור תושבים חילונים רבים בעיר, המקום היווה מעין דגל חילוני לאחר הניצחון בבית המשפט.


"אנחנו ממש לא במקום הזה. אנחנו מניפים את הדגל של ירושלים המכילה את כלל השכנים בה".



“לאורך כל הדרך, אף שניסו לשים אותנו תחת הכותרת של מאבק בחרדים, זו בכלל לא הייתה המוטיבציה שלנו", מדגישה גם מיכל לוי, חברה בהנהלה ובין מייסדי האגודה. "לא פתחנו את הפאב נגד מישהו אלא בעד חיי קהילה ותרבות. אני חושבת שאנחנו סמל לא רק לתושבים החילונים, ומאמינה שגם מתחם התחנה לא קם בהתרסה למשהו. אנחנו תומכים בירושלים שהיא פלורליסטית, פתוחה לכולם, מאפשרת לכולם לקיים את החיים שהם רוצים בלי להפריע לאף אחד וגם לייצר מפגש בין קבוצות שונות. אני חושבת שמתחם התחנה עשה את זה עד עכשיו בהצלחה, והוא צריך להישאר פתוח ולספק אלטרנטיבות לאוכלוסייה".



המתחם מעורר המחלוקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מערכת בחירות קריטית



איתמר טרגן, סמנכ"ל תפעול במתחם התחנה, מתייחס להחלטת מועצת העיר ומסביר כי היא לא משפיעה על המתחם. "אני לא רואה מזה משהו מעבר לעניין פוליטי", הוא אומר. "אנחנו נפעל על פי חוק, וכל עוד החוק מאפשר לפעול לנו בצורה שאנחנו פועלים, נהווה מרחב פלורליסטי, ועסקים שעובדים על פי חוק בשבת ימשיכו לעבוד על פי חוק בשבת. אין לנו עניין במלחמות האלה, יש לנו עניין להמשיך להתקיים כמרכז קולינרי ומרכז תרבותי, הלב של ירושלים. בסופו של דבר, יש פה תחרות קשה על הקול הירושלמי, וכל אחד רוצה להראות שהוא עושה יותר לטובת הקבוצה שלו, ולדאבוננו אנחנו לא חלק מהמשחק".



אייל אקרמן, סמנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", דווקא חש מודאג. “אנחנו מקבלים הצצה למה שהולך להיות בבחירות הקרובות", הוא אומר, “ברור שההצבעה היא סימבולית בלבד והתחנה לא תיסגר, אבל למועצה היה חשוב להצביע בשלב הזה על התחנה, אף שהאישור על השימוש החורג יסתיים אחרי הבחירות. הם עשו מין ניסוי כלים. אני חושב שההצבעה הזו צריכה לעורר חשש גדול אצל כל הירושלמים שדואגים לעתיד העיר ולצביון שלה. זו צריכה להיות קריאת השכמה לכל הציבור הפלורליסטי לצאת ולהצביע ביום הבחירות באוקטובר".



"אירוע מתחם התחנה הוא לא אירוע נקודתי, אלא אנחנו רואים בו תפיסה רחבה על איך שאנחנו רוצים שירושלים תיראה, ולכן ההצבעה במועצת העיר הייתה מהותית", מוסיפה עינב בר כהן, חברת מועצת העיר ירושלים מטעם תנועת "התעוררות בירושלים". "מה שברור הוא שהציבור הציוני הפסיד, ויש פה קריאת התעוררות לכל הציבור הירושלמי להבין שמועצת העיר אחראית על סוגיות חשובות. מתחם התחנה מהווה עוגן משמעותי מאוד בירושלים והוא תחת הסטטוס־קוו. יש בו מסעדות ומקומות בילוי שעובדים בשבת תחת חוק העזר העירוני שמתיר זאת. הוא מרוחק משכונות מגורים, אזור שלא מפריע לאף אחד, ולכן הניסיון לפגוע בו מסוכן לירושלים והציבור מבין את זה. זה לא עוד סיפור על בית עסק כזה או אחר, זו איזושהי אמירה על לאן אנחנו רוצים שירושלים תלך".



בר כהן נכחה בישיבה בוועדה המחוזית. "הצגנו את העמדות שלנו בוועדה נגד עמדת יוחנן ויצמן מחסידות גור, הסברנו את חשיבות המתחם לעיר, דיברנו על העובדה שהמתחם עובד כל כך הרבה זמן ובאמת יש לו משמעות עצומה לעיצוב אופייה של ירושלים, ונקווה להחלטה הנכונה", אומרת כהן. "המשימה שלנו היא לדעת לשמור על אופייה הייחודי של ירושלים".



איך את רואה את עתיד התושבים החילונים בירושלים?


"אנו נמצאים לקראת מערכת בחירות קריטית שבה הציבור הירושלמי יצטרך לצאת ולהצביע על הרכב מועצת העיר. היום הציבור הציוני לא מיוצג כראוי.הגודל שלו באוכלוסייה יותר גדול מהכוח שלו במועצת העיר. אם הציבור הפעם ייצא לבחירות למועצה ולראשות העיר כדי להבטיח את עתידה של ירושלים, זה מה שיעצב ויבטיח שירושלים תישאר גם מכילה וגם מאפשרת לכל הציבורים לחיות כאן על פי תפיסת עולמם".