מספר שעות לאחר שהמשטרה פרסמה אתמול את פרטי מקרה ההתעללות הקשה מצד סייעת בגן בפתח תקווה שהביא למותה של הפעוטה יסמין וינטה, החלו לקום קולות זעקת ההורים ברחבי הרשתות החברתיות. אסנת ואתורי, מי שעומדת מאחורי מחאת הארכת חופשת הלידה וחברה בצוות ההיגוי של הקואליציה לחינוך מלידה, העלתה אמש פוסט בפייסבוק בו היא קוראת לקיים הפגנה ביום ראשון בשעה 18:00 בקריית הממשלה בתל אביב. בהפגנה ידרשו ההורים שחוק פיקוח המעונות וחוק הצבת מצלמות אבטחה במעונות יאושרו עוד במושב הכנסת הנוכחי.



הפוסט זכה לאלפי שיתופים והורים רבים, הזועקים את כאב מותה של יסמין, הודיעו כי יבואו להביע תמיכה. בשיחה עם "מעריב-אונליין" היום (חמישי), אומרת ואתורי כי "אנו עובדים על חוק הפיקוח יותר משנתיים והוא עבר בקריאה טרומית וכרגע מחכה לתזכיר ממשלתי של שר העבודה והרווחה חיים כץ ואין זמן, אין זמן להמשיך ולתת לזה לעבור. סיבת המוות הראשונה שנקבעה ליסמין הייתה מוות בעריסה ורק המצלמות הוכיחו שזה היה רצח בדם קר".



ואתורי נמצאת בקשר עם משפחתה של יסמין: "קיבלתי מסר מהמשפחה שההפגנה חשובה להם, דורינה האמא סיפרה שהיא מתרגשת מהמחווה וביחד אנו מקווים שהמוות של יסמין לא יהיה לשווא". על הקלות בה כל אחד יכול לפתוח מעון וכל אחת יכולה לעבוד כמטפלת, היא אומרת כי "לא יכול להיות שכל פסיכופת או פדופיל יוכלו לעבוד עם הילדים שלנו ולהכניס אותם לסכנת חיים. מדובר על ביטחונם ושלומם של הילדים שלנו. חוק הפיקוח והמצלמות צריכים להיות בראש סדר העדיפויות והמקרה של יסמין הוא ההוכחה לזה שהילדים שלנו נמצאים בשטח הפקר".



"כל מטפלת היא בחזקת חשודה"


"גם המטפלות והצוותים צריכים לדרוש שהחוק יקודם, אנחנו יודעים שהרבה מטפלות נהדרות וסובלות מחוסר הביטחון של ההורים - כל מטפלת היא בחזקת חשודה כי אין לנו דרך להבטיח את ביטחון הילדים שלנו. אני רוצה לשים את הילדה במסגרת ולא לחשוש שיש שם פסיכופטית שתעשה דברים שעולים על רוחה. למסגרות כיום אין זכות לבקש דבר בסיסי כמו תעודת יושר, גם למערכת יש אינטרס לדעת מי היא מכניסה אליה. מדובר במקצוע שלא הרבה רוצים לעבוד בו כי מרוויחים שכר עלוב. זה צריך להיות מקצוע יוקרתי עם זהות מקצועית, שנדע שיש לנו את טובי המחנכים במקום שמגבשים את הזהות של ילדינו".



ליאת גלנץ, רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, מדגישה כי "זה מאבק של כל אדם בארץ, כל בית בישראל צריך להבין שהגיע הזמן לשינוי. לא יתכן שהילדים שלנו יהיו הפקר. אנחנו בשנת 2018 ומה שהיה נכון לפני 70 שנה כבר לא מתאים - כיום למעלה מ-80% מההורים יוצאים לעבוד וכולם צריכים מסגרות. הקונספט היה בעבר של תעסוקת נשים והיום זה צריך להיות חינוכי, הילד במרכז, זכאי למסגרת ראויה. שהמסגרת תהיה עם רישוי ופיקוח עם תקינה הגיונית. שהצוות יהיה עם הכשרה מקצועית, תנאי שכר והעסקה יהיו מיטביים". לדברי גלנץ, "צריך לעשות טיפול שורש, לשנות את הכל. שיהיה להם אופק מקצועי, לאן להתקדם, זה לא רק מטפלות אלא מחנכות של הדורות הבאים. כל המחקרים מראים שככל שמשקיעים בגילאים האלה שמלידה ועד שלוש זה מחזיר את ההשקעה בהמשך".



מתמהמהים בקידום הצעות חוק בנושא מעונות היום

קיימות הצעות חוק בנושא הפיקוח והמצלמות - יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), יזמה יחד עם יו"ר וועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) את הצעת חוק העוסקת בנושא הפיקוח על מעונות היום. בנוסף, ביום ראשון תעלה הצעת חוק נוספת שיזמה ח"כ שאשא ביטון בנושא המצלמות לוועדה לענייני חקיקה. לדבריה "מזה זמן רב, מונחות על שולחנותיהם של שרת המשפטים ושר הרווחה שתי הצעות חוק שיזמתי. כל זמן שאנחנו מתמהמהים בקידומן, אנו חוטאים במילוי תפקידנו להגן על ילדי ישראל. מדובר בהצעת החוק לפיקוח על מעונות היום שנמצאת בדיונים מתקדמים עם משרד הרווחה ובתמיכת השר, ובהצעת החוק להצבת מצלמות במוסדות בהם שוהים חסרי ישע (קשישים, חוסים, תינוקות ופעוטות). אין מנוס מביצוע המהלכים הללו. רק התקנת מצלמות, לצד ענישה מקסימאלית, ייצרו הרתעה יעילה. זאת במקביל להליכי סינון קפדניים בעת קבלה לעבודה ולמתן הכשרה מתאימה לאנשי צוות. בשטח, ישנן לא מעט רשתות שמפעילות מעונות יום שכבר עכשיו התקינו מצלמות במסגרותיהן, ואני מאמינה שנוספות יצטרפו אליהן בהמשך".



שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע אתמול כי הוא הוא הנחה את הגורמים המקצועיים במשרד לבחון הצבת מצלמות אבטחה במעונות היום, לאור אירועי אלימות מזעזעים של התעללויות בקטינים וחסרי ישע אשר נחשפו לאחרונה. על פי הנחיית השר, התקנת מצלמות תחול בכל המסגרות הטיפוליות לגיל הרך. בשלב הראשון המשרד פנה במכתב לכלל הארגונים המפעילים לקבלת עמדתם בנושא הצבת המצלמות, וזאת על מנת לעשות את הצעד בשיתוף פעולה יחד עם הארגונים וההורים. מטרת הצבת המצלמות הינה לחזק את מערך הפיקוח במסגרות ואת ההגנה על השוהים בהם. "אנחנו מוכרחים להיות העיניים והפה של אלו שלא יכולים להגן על עצמם ולספר על הפגיעה. לצד עדכון חוק הפיקוח על מסגרות לגיל הרך, הנחתי את גורמי המקצוע לבחון אפשרות להצבת מצלמות במעונות יום במטרה ליצור הרתעה שתרסן התנהגות פוגענית כלפי פעוטות".