לטענת המשקיע הישראלי ישעיהו (שייקה) לנדאו, שרכש לפני כ־20 שנה את מלון קוזצקי בקייב והשקיע בפיתוחו ממון רב, חמושים השתלטו על הנכס והפקיעו אותו מידיו. איש העסקים פנה במכתב לשר זאב אלקין, המכהן גם כיו’’ר ועדה משותפת לישראל ואוקראינה. ערב חתימה על הסכם סחר חופשי בין שתי המדינות בעוד כשבוע מלין לנדאו על עמדת משרד הביטחון האוקראיני בנושא. לטענתו, הוא פנה לכל הגורמים והערכאות האפשריים באוקראינה, ואף לבוררות בנושא בשטוקהולם לאחר שפרויקט חייו נעצר. לנדאו טוען במכתבו לשר כי קשה לתאר תרחיש כזה במדינה מערבית אחרת.



מקורות יודעי דבר באוקראינה מסרו ל”מעריב־השבוע” כי לתת לזר להשתלט על מבנה כה מפואר ומרכזי, עם השם מעורר הקונוטציות “של הקוזקים”, זה משהו שלאוקראינים קשה מאוד לקבל. שגריר ישראל באוקראינה אלי בלוצרקובסקי: “סוגיית מלון קוזצקי ידועה ומוכרת לשגרירות. אנו מנהלים מגעים מול הרשויות על מנת לסייע בפתרון המקרה”.



יו’’ר האגודה למסחר אוקראינה־ישראל אלכסנדר פבלוב: “מר לנדאו הוא איש רציני ופרטנר חיובי בהרבה פרויקטים בתחום הנדל”ן. הבעיה של מלון קוזצקי היא שהמדובר ברכוש ממשלתי, כשהמסמכים המשפטיים לא היו רשומים באופן הנדרש לפי החוק”.



לדברי שמעון ברימן, עיתונאי ומומחה בתחום יחסי ישראל־אוקראינה, “הפרשה משפיעה על ההחלטות של משקיעים ישראלים באוקראינה. לדעתי, מישהו במשרד הביטחון של אוקראינה לא רוצה לתת את אחד מסמלי העיר לישראלי בשם לנדאו”.