כששרת הבריאות בממשלה הקודמת, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), הביאה לאישור בקריאה ראשונה בכנסת את התיקון לחוק הפונדקאות בישראל, שהיה אמור לאפשר לראשונה גם לזוגות מאותו מין להביא ילד לעולם באמצעות תרומת ביצית ואם פונדקאית, היה זה יום היסטורי מבחינת אוכלוסיית הלהט"ב בישראל. אך גם אז נתקל החוק בהתנגדות של סיעת הבית היהודי, הסיעה הדתית היחידה בקואליציה הקודמת שהאמינה כי ביכולתה לטרפד את כוונתה של גרמן עד הגעת החוק לקריאה שלישית.



אבל מי שעשה עבורם את העבודה היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפיטר את ראשי "יש עתיד" והתנועה מהממשלה, והקדים את הבחירות האחרונות לכנסת. בממשלה הנוכחית חזר למשרד הבריאות ח"כ יעקב ליצמן מסיעת יהדות התורה החרדית, והיה ברור לכל כי למרות דין הרציפות שחל על התיקון לחוק הפונדקאות של גרמן, הקיץ עליו הקץ.



היום זה קרה. התיקון שאושר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לחוק הפונדקאות אמנם מרחיב את זכאותן של נשים להוליד ילדים באמצעות פונדקאות ובכלל זה נשים יחידניות, בניגוד לנהוג כיום כשהזכאות ניתנת לזוגות הטרוסקסואליים נשואים בלבד, אבל גברים יחידים וזוגות גברים בפרט המעוניינים בזכות השוויונית להורות ביולוגית, יאלצו להמשיך לכתת רגליים ברחבי העולם ולמצוא ממון רב כדי להביא ילד בפונדקאות. זאת כשמספר המדינות בעולם המעניקות לישראלים שירות זה רק מתמעטות.



רק שלושה התנגדו

חברי הכנסת בוועדת הרווחה והבריאות הצביעו בעד הצעת החוק ברוב של שבעה תומכים מול שלושה מתנגדים בלבד – חברי הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), איציק שמולי ומיכל בירן (המחנה הציוני). הוועדה דחתה את כל הסתייגויות האופוזיציה, וכשח"כ גרמן טענה כי החוק מפלה זוגות מאותו מין, ולפיכך אינו שוויוני ואינו דמוקרטי, ענה לה ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) כי "זוהי מדינה יהודית".



גרמן השיבה לו: "החוק הזה סוגר את הדלת בפני אוכלוסייה שלמה שממלאת את כל חובותיה האזרחיים ומונעת ממנה את הזכות להביא ילדים". מלבד יוגב ושני ח"כים חרדים, הצביעו בעד החוק ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) שנאבק עבור זכויות מיעוט אחר, בני העדה האתיופית, וכן חברי סיעת כולנו, בהם יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף, ח"כ טלי פלוסקוב ואפילו חברת השדולה למען הלהט"ב בכנסת, ח"כ מרב בן ארי.



יעל גרמן. צילום: יונתן זינדל פלאש 90


פריצת דרך לנשים


עבור אוכלוסיית הנשים בישראל עושה התיקון לחוק הפונדקאות חסד מסוים, כשהוא מרחיב את מעגל הנשים הזכאיות להוליד ילד באמצעות פונדקאית, גם לראשונה לנשים יחידניות (שאינן בזוגיות) אשר מתמודדות עם בעיה רפואית שאינה מאפשרת להן לשאת הריון. התנאים בחוק יחייבו את האם הפונדקאית והאם הביולוגית להיות בנות אותו דת. כמו כן החוק יתיר פונדקאות רק לנשים או לזוגות גבר ואשה עד גיל 54, כשהאם הפונדקאית תהיה בת 22-38, וילדה לפחות פעם אחת בעבר אך לא יותר מארבע פעמים.



זעם בארגוני הלהט"ב


חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, מסרה לאחר ההצבעה בוועדה בכנסת: "הצביעות של הקואליציה הנוכחית שוברת שיאים. באנגלית נתניהו מתגאה ביחס המדינה כלפי הקהילה הלהט"בית. בעברית הוא מונע מאיתנו להיות הורים ולהקים משפחה בכל תרגיל פוליטי שעומד לרשותו, ולרשות חברי הקואליציה שלו, גם אלה מהם שמצהירים שהם בעד שוויון זכויות לקהילה, אבל מצביעים נגדה. אנחנו מקוות ומקווים שבג"צ ישים סוף לאפליה".



איתי פנקס, יוזם העתירה לבג"צ נגד אפליית הפונדקאות ביחד עם בן זוגו יואב, מוסיף: "הממשלה מתעלמת מקריאת ביהמ"ש העליון, וגם של רוב העם לאפשר לנו להיות הורים כאן בישראל, ושולחת אותנו למדינות רחוקות כדי להגשים את אחת הזכויות הבסיסיות שלנו. שמח על כך שהעתירה שלנו הביאה לפתרון לנשים יחידניות, אבל כשכל השינוי נועד לקבור את התקוות של רבבות הומואים להורות, זו לא סיבה למסיבה, אלא אות קלון נוסף על מצחה של הממשלה, שמרבה לנפנף בזכויות הקהילה כשהיא מנסחת הודעות וקמפיינים באנגלית, המיועדים למאבק בחרם נגד מדינת ישראל".