מאות תושבים בראשות חבר המועצה ומועמד הליכוד לראשות העיר, מתנגדים לתכניות של חברת "כלל תעשיות" להקמת תחנת כוח ויחידות דיור על חשבון תכניות התיירות והפיתוח של העיר. עיקר הזעם, על האישור למפעל להמשיך ולפעול במשך 25 שנה. זינו: "לא ניתן יד להשתלטות אוליגרכים על העיר. היא עלולה להחזיר את נשר לתקופות בהם נחשבה לעיר המזוהמת ביותר בארץ. הכל כדי לקדם רווחי עתק לבעלי ההון על חשבון ציבור תושבי העיר. אני אעשה הכל למען החזרת השטח לציבור, תוך קידום והוצאה לפועל של התכניות התיירותיות"



מאות מתושבי העיר נשר זועמים על התכנית של חברת "כלל תעשיות" והוועדה לתשתיות לאומיות להקמת תחנת כוח חשמלית ברכס ההר של העיר, וגם הקמת 5000 יחידות דיור בשטח "מחצבות נשר" שיתפנה. עיקר הזעם יוצא על כך שבעקבות תכניות אלו יוארך האישור למפעל נשר לחצוב בהר לעוד 25 שנים. התושבים הקימו לפני כעשרה חודשים תנועת מחאה בשם "מצילים את נשר", בראשות מועמד הליכוד לראשות עיר וחבר מועצת העיר, שלומי זינו. הם הפגינו מספר פעמים כנגד היציאה לפועל של התכנית וחילקו כרוזים ומודעות בנוסח הזה לבתי התושבים. מחר (רביעי) יתקיים דיון קריטי בנושא בוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בו מתכוון זינו להתנגד נמרצות לתכנית.



התושבים מתנגדים לפגיעה ברכס נשר ההיסטורי הכולל אתרים רבים לשימור. לטענתם, התכנית הדורסנית של "כלל תעשיות" מבטלת תכנונים קודמים להקמת פארק עירוני ברכס. כמו כן, היא דוחה את הקמת פארק האגמים, זאת בשל האישור למתן שימוש חורג למפעל נשר להמשיך לפעול עוד 25 שנים במקביל לבניית שכונת המגורים בשטח המחצבה הצמודה למפעל.



התכנית, אשר אמורה להגדיל ב-62% את כמות התושבים בנשר בתוך שנים ספורות, הופקדה בחודש יוני האחרון בוועדה המחוזית לתכנון ובניה ע”י חברת “כלל תעשיות”, בבעלות האוליגרך לן בלווטניק, הבעלים של הקרקע. במקביל הועדה לתשתיות לאומיות בראשות אביגדור יצחקי הודיעה על הכנת תכנית להקמת תחנת כח לייצור חשמל באגירה שאובה. את הפרויקט מקדם אותו היזם, כלל תעשיות, שקיבל רישיון כבר בשנת 2008 להקמת התחנה המתוכננת בעיר נשר. על פי תוואי התכנית, התחנה תהיה בהספק של 220 מגה-ואט, ואמורה להשתרע על שטח בין מחצבות מפעלי המלט "נשר" של "כלל תעשיות" על הר הכרמל.



התושבים מזכירים כי בשטחה המוניציפלי של העיר נשר יש לא פחות מארבע מחצבות ענק נטושות -"מחצבת 4.5" בכניסה הצפונית לעיר, מתחת לטכניון; "מחצבי אבן" מול רמת יצחק ובקרבת בית הקברות; מחצבת "חרייבה" שממוקמת בתוך היער, במעלה הר הכרמל; והמחצבה שממוקמת מול מפעל נשר.


זינו, בפעילותו כחבר מועצה, שכנע את חבריה ואת ראש העיר, להתנגד בנימוק כי הקמת התחנה תפגע בתכנית הפיתוח של העיר. עיריית נשר, כך התברר, ייעדה את השטח לפרויקט תיירותי נרחב הכולל בין היתר מרכז ספורט ונופש, רכבל, טיילת ופארק אגמים לספורט מים. העירייה כבר השקיעה 150 מיליון שקלים במימוש החזון התיירותי באזור - מתוך 250 מיליון המתוכננים. תכניות אלו לא יצאו לפועל ומפעל המלט נשר, עדיין נשאר בשטח.



התכנית, שאושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית חיפה בחודש יוני השנה, קובעת שני שלבים: בשלב א' תוקם שכונה של 2,000 יח"ד בשטח המחצבה, ובשלב ב', בתנאי שהמפעל יפונה תוך עד 25 שנים, יקומו עוד 3,000 יח"ד בשטחו. שלומי זינו, כאמור, מתנגד בתוקף: "לא ניתן יד להשתלטות אוליגרכים על העיר. התכנית הזו תשרת אך ורק את האינטרסים של חברת 'כלל תעשיות'. היא עלולה להחזיר את העיר נשר לתקופות בהם נחשבה לעיר המזוהמת ביותר בארץ, הכל כדי לקדם רווחי עתק לבעלי ההון על חשבון ציבור תושבי העיר נשר".



זינו המשיך והוסיף כי "אנו נאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו נגד כל פגיעה בתושבי העיר. אין לנו שום התנגדות לתוספת פרויקטים למגורים, אך התכנית המדוברת מבקשת לבנות מגדלים בצפיפות גבוהה על חשבון שטחי התעסוקה האחרונים של העיר. הבעיה הגדולה כאן היא מתן אישור חורג למפעל נשר לחזור ולייצר מלט ולפעול כראות עיניו ב-25 השנים הקרובות. התכנית מחסלת את תכניות התיירות שתוכננו בשטח, כך גם את הפארק העירוני על רכס נשר ההיסטורי ודוחה את תכנית פארק האגמים לעוד 25 שנים לפחות. החמור ביותר הוא קידום התכנית של אותו יזם, 'כלל תעשיות', להקמת תחנת הכח לייצור חשמל בשטח הצמוד במקביל בוועדה לתשתיות לאומיות, תכנית שראש עיריית נשר לשעבר דוד עמר הצליח להוריד מסדר היום וראש העיר הנוכחי, אבי בינמו, החזיר לסדר היום מסיבות לא ברורות. אני אעשה הכל למען החזרת השטח לציבור תוך קידום והוצאה לפועל של התכניות התיירותיות. הכל למען פיתוח וקידום העיר נשר ואיכות חיי התושבים בעיר".