בשורת ניצחון לקהילה? בשתי עתירות שנידונו השבוע בבג"ץ, התקבלו החלטות מעוררות תקווה עבור הקהילה הלהט"בית. בעתירה הראשונה, במסגרתה ביקשו בנות זוג להירשם בצוותא כאימהות של בנן, דרש בג"ץ מהמדינה לנמק את האפליה ממנה הן סובלות. במקביל, זוג אבות מאמצים כבר נמצא בדרך לקבלת תעודת לידה ראשונה בישראל להורים מאותו מין, לאחר שקיבלו תמיכה נדירה של התביעה הכללית נגד עמדת הממשלה.



בעתירת שתי האמהות אורלי ורוית ויסלברג-צור, השופטים חייבו את המדינה להסביר מדוע היא עומדת בסירובה להנפיק תעודות לידה מתוקנות לשני הורים מאותו מין. שופטי בג"ץ קבעו כי עמדתה הנוכחית של המדינה אינה סבירה, וככל שלא יינתן הסבר מניח את הדעת, יינתן צו על תנאי לעותרות שיורה למדינה לרשום את שתיהן כאמהות של בנן.



השופטים למעשה בוחנים האם במצב שהוצא צו הורות לשתי הנשים על ידי בית משפט למשפחה לפני הלידה, ניתן לומר שבעת הלידה היו שתי הנשים הוריה של הילוד ולכן יש להוציא לו תעודת לידה שבה ירשמו שתיהן כהוריו. עם זאת, בג"ץ נתן לפרקליטות המדינה הזדמנות נוספת לטעון ולהסביר את עמדת משרד הפנים בנושא המפלה את זוג האמהות בטרם יוציא צו על תנאי המחייב את המדינה לקבל את עתירתן.



בארגוני הלהט"ב כורכים בין ההחלטה בעתירת האמהות לבין עתירה דומה של זוג אבות לרישום שוויוני של שניהם כהורים המאמצים בתעודת הלידה של ילדם, שנדונה הבוקר. בהתייחס למקרה זה, השבוע כבר פרסמנו כי היועמ"ש אביחי מנדלבליט תומך בעתירה נגד עמדת שר הפנים אריה דרעי וביקש מבג"ץ לתת פסק דין בעתירה שצפוי בקרוב לטובת העותרים.



"בג"ץ ישים לזה סוף"



עורכת הדין דניאלה יעקובי, המייצגת את זוג הגברים אמרה כי "זאת תהיה תעודת הלידה הראשונה בישראל שתינתן לילד שלו שני הורים מאותו מין. אני מצרה על כך שההישג הזה יגיע דרך בית המשפט ולא בחקיקה שוויונית של הכנסת".



עו"ד חגי קלעי, המייצג את האמהות, מסר ביחד עם יעקובי כי "בית המשפט העביר מסר ברור היום, לפיו ההורות הלהט"בית היא לא הורות סוג ב'. כעת הנטל על המדינה לתת נימוקים מדוע לא לבטל את האפליה של הורים מאותו המין ולהנפיק תעודות לידה הנושאות שמות שתי אמהות, או שני אבות. טוב תעשה המדינה אם תבטל את האפליה בעצמה ולא תעמוד על התעקשותה חסרת ההצדקה להפלות הורים להט"בים".



"הענקת תעודות לידה לזוגות מיניים כבר נראית באופק והיום נעשה צעד משמעותי בדרך לשם, אמרה חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב. "מדובר באחת העוולות המקוממות שנעשות להורים להט"בים. אפליה גסה, בוטה ומכוערת שלהערכתי, בג"ץ ישים לה סוף בקרוב מאוד".



באגודת הלהט"ב מסבירים את החלטת השופטים בעתירת האמהות ואומרים: "בית המשפט הציע שתי חלופות - האחת היא החלופה שעליה נאבקות העותרות, והיא השוואה מלאה בין התהליך שעוברים זוגות הטרוסקסואלים לבין התהליך שיצטרכו לעבור זוגות בני אותו מין. החלופה השנייה שביקש בית המשפט לבחון היא הקלה בתהליך המשפטי לזוגות בני אותו מין. אנחנו כמובן פועלות ופועלים לקידום החלופה הראשונה בלבד. אנו מבקשים מבית המשפט להשוות את ההליך לרישום הורות של בני זוג מאותו המין להליך של הורים הטרוסקסואלים. ניתן לקוות כי בעקבות הערות בית המשפט, יסכים משרד הפנים למתווה זה. מובן כי לא נוכל להסכים למתווים שאינם שוויוניים."



מאוחר יותר היום יציגו ארגוני הלהט"ב במסיבת עיתונאים מסמך דרישות מהממשלה. זאת, בהמשך לרוח הגבית הרחבה שמקבלת הקהילה הגאה מהציבור הרחב במסגרת מאבקה לשוויון זכויות, שהתעצם בשבוע שעבר בעקבות אפליית הגברים בחוק הפונדקאות שעבר בכנסת.