רשת CNN דיווחה הלילה (שבת) כי בממשל האמריקאי בוחנים אפשרות להפעיל כוח צבאי כדי לשמור על מיצרי הורמוז, שבפתח המפרץ הפרסי, פתוחים. ההחלטה לבחון אפשרות כזו הגיעה לאחר ששתי מכליות נפט סעודיות הותקפו באזור באב אל מנדיב על ידי מורדים חות'ים.



למרות שכתוצאה מהתקיפה, ספינה אחת נפגעה באורח קל בלבד, ולא נשפך מהספינות נפט, חברת הנפט הסעודית אראמקו הודיעה כי היא משנה את מסלולי הספנות שלה. בממשל האמריקאי הבהירו, עם זאת, כי ארצות הברית לא תפעיל כוחות אמריקאים בעימות ישיר עם איראן - אלא תספק תמיכה לוגיסטית לכוחות מקומיים, בדגש על כוחות של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.



בנוסף לכך, רשת רויטרס מסרה כי ממשל טראמפ שוקל להקים מחדש את "נאט"ו הערבית". על פי הדיווח, בממשל האמריקאי רוצים להקים כוח צבאי משותף לערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטאר, מצרים וירדן, במטרה להילחם בהתפשטות האיראנית במזרח התיכון ובלוחמה בטרור. 

נושאת מטוסים אמריקאית, ארכיון. צילום: רויטרס


"שבר נוראי": אילון ביקש שלא לנסוע לתאילנד, ונדרס למוות כשמשפחתו בחופשה

שמו של הנער בן ה-13 שנדרס למוות בלילה שבין חמישי לשישי ברחוב אבן גבירול שבתל אביב הותר היום לפרסום - אילון שלו-אמסלם. בעת התאונה, משפחתו של אמסלם הוריו ודקלה שלו-אמסלם היו בחופשה בתאילנד יחד עם שתי אחיותיו, חופשה שאילון היה אמור להצטרף אליה, אך ביקש להישאר בארץ, ונשאר עם בן משפחה נוסף.



מיד לאחר קבלת הבשורה הנוראית, נעשו סידורים למציאת הטיסה המתאימה, והוריו ואחיותיו שבו ארצה מחופשתם. "זה לא נתפס, השבר נוראי", אמר קרוב, שנכח בבית המשפחה בשכונת צהלה, שם רבים יושבים לצדם ומנסים לנחם את המשפחה האבלה. אילון יובא מחר למנוחות, ומועד הלווייתו יתפרסם לאחר צאת השבת. הנהג הפוגע, תושב ירושלים כבן 23, חשוד בהריגה, נהיגה תחת אלכוהול, סירוב להיבדק וגרימת חבלה חמורה. 

אילון שלו-אמסלם. צילום: באדיבות המשפחה


מונולוג כואב: הכתב הדרוזי פרץ בבכי בשידור בעקבות חוק הלאום

כתב כאן 11, ריאד עלי, דמע בשידור אמש כשניסה להסביר באולפן הערוץ את משמעות אישור חוק הלאום לעדה הדרוזית. "בדרך הכי פשוטה שאפשר לנסח חוק הלאום הוא וידוא הריגה לחלום הישראלי שלי", אמר עלי. "לתפיסתי מהרגע שהחוק עבר כל חייל דרוזי בכוחות הביטחון של מדינת ישראל הפך לשכיר חרב במדינת הלאום של העם היהודי. יותר מזה, מרגע זה אני לא חייב להיות ישראלי, אני לא חייב להרגיש ישראלי על פי חוק ומדינת ישראל לא יכולה לדרוש ממני להיות ישראלי ולהרגיש ישראלי, כי המילה ישראלי יצאה מהלקסיקון של השיח הישראלי".



"אנחנו עדה קטנה שמשחר לידתה ספגה התעללות. אנחנו עדה קטנה, משחר לידתנו רדפו אותנו", הסביר. "אוקיינוס סוני עוין רדף אותנו, ביקש להכחיד אותנו, ביקשו להמיר את הדת שלנו. הדת שלנו סודית. סודית לא כי יש לנו מה להסתיר, היא סודית כי רדפו אותנו. ירדנו למחתרת, אנחנו 1,000 שנים חיינו במחתרת והגעתם אתם וזיהינו את המשותף והושטנו יד לברית בין מיעוטים, בין חלשים, בין נרדפים".

ריאד עלי. צילום: מסך


בלון תבערה נחת במכללת ספיר; "צה"ל ביצע ירי לעבר פלסטינים ברצועה"


בלון תבערה נחת היום בשעות אחר הצהריים במכללת ספיר, השוכנת סמוך לשדרות, באירוע שבו לא היו נפגעים. בתוך כך, בכלי התקשורת הפלסטינים דווח במקביל כי צה"ל ביצע ירי לעבר מספר פלסטינים ממזרח לחוזאעה שברצועת עזה.



אתמול הודיע חמאס לכל פעילי ארגון הטרור על העלאת כוננות לקראת סוף השבוע. למרות מאמצי המתווכים להביא לרגיעה, בעזה גוברת ההערכה כי מבצע צבאי ישראלי רחב היקף נמצא באופק. זאת, אם הפלסטינים לא יחדלו מניסיונות הפיגועים לאורך הגדר ושיגור אמצעי תבערה מעבר לגבול.



בלון נפץ בעוטף עזה. צילום: דוברות המשטרה



מתיחות בצמרת: ליברמן רצה להנחית מהלומה על חמאס, נתניהו בלם

שר הביטחון אביגדור ליברמן הנחה את הצבא להנחית מכה קשה על חמאס ב-12 ביולי, מועד תחילת החופשה של תלמיד התיכונים, אך בגלל התנגדות חריפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו המהלך לא יצא לפועל. בחברת החדשות דווח אמש כי המחלוקת נחשפה על ידי ליברמן במהלך מפגש של סיעת ישראל ביתנו.



בישיבה, שהתקיימה במסעדה בקיבוץ ברור חיל, אמר ליברמן כי הוא חשב שצריך להנחית מהלומה קשה יותר על ארגון הטרור אך נתניהו התנגד. מעבר לכך, גם לגבי המשך הפעילות ברצועת עזה ראש הממשלה ושר הביטחון לא רואים עין בעין. לפי הדיווח, המחלוקת בין השניים נוגעת גם לגבי חמאס וגם לגבי צעדים במישור האזרחי. אנשים שנכחו בישיבה מסרו כי המחלוקת בין נתניהו וליברמן רק הולכת להחריף.



מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "זוהי ידיעת סרק שקרית שכל מטרתה היא לזרוע פירוד בין ראש הממשלה לשר הביטחון. ראש הממשלה ושר הביטחון קיבלו החלטות במשותף ללא חילוקי דעות. ההחלטות התקבלו בהתייעצויות עם הרמטכ"ל והצמרת הביטחונית".



בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90



מתנה לט"ו באב: ליקוי הירח פיאר את שמי ישראל


הירח סיפק אתמול לאלו שחגגו את ט”ו באב, וגם לאלו שלא, מחזות יפים במיוחד בשמיים. בסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הסבירו כי הליקוי המלא, שהיה ארוך במיוחד ונמשך שעה ו־43 דקות, דקות ספורות פחות מהליקוי המקסימלי האפשרי. הפעם הקודמת שבה התרחש ליקוי כל כך ארוך הייתה בשנת 2000. הוא היה ארוך בשתי דקות מזה שנראה אתמול, ולא נראה בישראל. רבים בחרו לצפות בליקוי הירח במצפה הכוכבים בגבעתיים או בשטחים פתוחים

מה זה ליקוי ירח? 
מצב שבו הירח נכנס כולו לחרוט הצל שמטיל כדור הארץ, כלומר כדור הארץ מסתיר את הירח מאור השמש. במילים אחרות, ליקוי ירח מלא מתרחש כשכדור הארץ נמצא בדיוק בין השמש לירח.



הפעם הבאה שבה הישראלים יוכלו לצפות בליקוי ירח מלא תהיה רק בשנת 2246. עם זאת, ב־21 בינואר 2019 נוכל לצפות בשלביו הראשונים של ליקוי מלא. כמו כן, הליקוי הבא שיראה בישראל צפוי להתרחש רק ב־7 בספטמבר 2025.



צילום: רויטרס



ליקוי ירח בישראל. צילום: זיו נדר, רשות הטבע והגנים




ליקוי הירח בגרמניה. צילום: רויטרס



ליקוי ירח מלא בישראל. צילום: זיו נדר, רשות הטבע והגנים
צפייה בליקוי ירח מחניון לילה הר יהורם בהרי אילת. צילום: עודד סהר, רשות הטבע והגנים