שלוש שנים לאחר רצח שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים, נראה כי עדיין לא יושמו כל הלקחים במשטרת ישראל, לאחר שמחדל אבטחה חמור שהתרחש במצעד הגאווה שהתקיים בעיר בחודש שעבר, נחשף היום (חמישי) בגל"צ.



למעלה מ-20,000 איש השתתפו במצעד השנה, ובמשטרה נהגו להיערך בהתאם על מנת להימנע מאירועים חריגים. אחת הפעולות שביצעה המשטרה לפני אירוע רב משתתפים מסוג זה, היא בדיקה של היעדים שיש לגביהם חשש כי ינסו להפר את הסדר הציבורי.



כוחות מיוחדים של היחידה המרכזית בירושלים עקבו אחר אדם הנחשב ליעד מסוכן שעלול לבצע מעשה שיפגע במצעד או במשתתפים בו. הבלשים עקבו אחריו לכל מקום אליו נסע במשך מספר ימים והגיעו גם לחלקים ביהודה ושומרון בהם ביקר, אך בבוקר המצעד הוא הצליח לחמוק מהם ואבדו עקבותיו.



ההתארגנות הייתה מירבית, החיפושים אחריו נמשכו, אך ללא הועיל. המצעד החל במועד ונמשך כסדרו. במהלך המצעד הבחין מאבטח שעמד בסמוך לבמה המרכזית, בחשוד הנמצא מטרים ספורים מהבמה, כשעל פרק ידו צמיד שניתן רק למי שעבר את האבטחה ונחשב ל"לא מסוכן". המאבטח הזעיק את השוטרים והוא נלקח מן המקום מבלי שמישהו הבחין בכך.



שירה בנקי ז"ל. צילום: פייסבוק
שירה בנקי ז"ל. צילום: פייסבוק



המצעד עבר בשלום, אך במחוז ירושלים מיהרו לבצע תחקיר, כיצד הצליח החשוד לחמוק מעינם של השוטרים ולהגיע לקרבת הבמה על אף מסוכנותו. לא ברור מה היו כוונותיו של האיש, אך יתכן וערנותו של המאבטח מנעה אסון נוסף.



ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה נערכה ביסודיות ובמקצועיות לקראת קיומו התקין של המצעד בירושלים. היערכות המשטרה כללה פעילות גלויה וסמויה והתבססה על הערכות מצב ואיסוף מגורמי מודיעין. המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים אשר אבטחו את ציבור המשתתפים. בזכות ההיערכות המקדימה, הסתיים האירוע בשלום ובסיומו, בוצעו תחקירים. כמו בכל תחקיר, במידה ועולים לקחים, הם נלמדים ומיושמים".



עופר ארז, מנכ"ל "הבית הפתוח" ומארגן מצעד הגאווה בעיר אמר לגל"צ כי: "אני מוטרד מן האירוע אך לא באופן חריג אלא כמו שאני מוטרד באופן כללי מפשעי שנאה כלפי הקהילה הלהט"בית. זה מדאיג אותי כל השנה. עצם זה שהחשוד נכנס עם הצמיד שמשמעותו הוא כי הוא אינו מהווה סכנה למתחם הוא מקרה שחובה לתחקר. עדיין לא קיבלתי את הדוח ואני ממתין למסקנות המשטרה".