תם עידן: בטקס עצוב נפרדו היום (חמישי) בצהריים חקלאים מהערבה התיכונה, מובלעת צופר, שהועברה סופית לשליטתה של ירדן, כאשר חיילים נעלו את השער בגבול. בשל מגבלות משרד הבריאות, רק כ-50 מתושבי צופר, ובכירים במועצה האזורית ערבה תיכונה, הורשו להשתתף בטקס. הם הניפו דגלים והפריחו בלוני שלום לירדן.

כאמור, דחפורים של צה"ל החלו להקים כבר אתמול רמפה של עפר לאורך הגבול וגם בצד הירדני תוקם רמפה דומה. על פי הסכם השלום עם ירדן, משנת 94', השטחים החקלאיים באי השלום בעמק הירדן ובצופר בערבה עברו לריבונות ירדנית והוחכרו למשך 25 שנים לישראל.

יש לציין כי כבר בשנת 2018, הודיעה ירדן שאין בכוונתה לחדש את הסכם החכירה, וב-9 באוקטובר הועברו השטחים החקלאיים באי השלום לשליטה ירדנית. גם מובלעת צופר הועברה לשליטה ירדנית, אבל בצעד חריג הותר לכ-30 חקלאים ישראלים ממושב צופר, המעבדים כאלף דונם במובלעת, להמשיך לעבד את אדמותיהם לעוד כמה חודשים.

טקס הפרידה ממובלעת צופר. צילום: ארז גיבורי
טקס הפרידה ממובלעת צופר. צילום: ארז גיבורי

החקלאים בערבה דרשו שהמדינה תסייע במימון הקמת שטחים חקלאיים חלופיים בשטח ישראל, אולם, לטענתם, עד כה המדינה הקציבה רק כ-20 מיליוני שקלים להכשרת הקרקע, אבל יש צורך בסכום דומה נוסף על מנת להקים את החממות.

התחושה אמש בטקס הפרידה ממובלעת צופר היתה קשה ועצובה. "כבר עשר שנים אני במושב צופר ובתשע השנים האחרונות גידלתי פלפלים בחממות בשטח של כ-30 דונם במובלעת צופר. סיימנו לאחרונה לקטוף את הפלפלים ולהעביר את הציוד", סיפר איתן גדז' בן ה-38, והוסיף: "אני לא יודע מה יקרה. לא הוקמו חממות חלופיות ואת העונה של תחילת גידולי הפלפלים בחודש יולי, כבר הפסדתי. אני מצפה שנקבל את הסיוע ונמשיך הלאה".

ארז גיבורי, חקלאי נוסף ממושב צופר, אמר בעצב: "מפעל חיינו ירד לטמיון. קשה לפנות ולהרוס במו ידינו שטח חקלאי, שהשקענו בוכל כך הרבה שנים. לצערי, הממשלה עדיין לא העבירה אלינו את התקציב להקמת החממות כפי שהבטיחה ואני מקווה שהעברת התקציב תיעשה בזמן הקרוב כדי שיהיה לנו כושר התפרנסות".

נעילת השער במובלעת צופר. צילום: ארז גיבורי
נעילת השער במובלעת צופר. צילום: ארז גיבורי

יו"ר ועד מושב צופר, אמנון גמליאל, אמר: "יום טעון ועצום היום. בשנת 1995, כאשר החל הסכם השלום, מובלעת צופר עברה לריבונות ירדנית. חששנו להמשיך בעיבוד הקרקע במובלעת, מסיבות בטחוניות, אך בממשלה ראו את הפעילות כאינטרס לאומי. שר החוץ דאז, שמעון פרס ז"ל, הגיע לערבה לפגישה עם חקלאי צופר והגדיר את המשך הישארותנו שם כראש חץ וסמל לשלום. לצערנו, לא נעשו מספיק מאמצים, הן מהצד הירדני והן מהצד הישראלי ולא הצלחנו לשמור על המובלעת".

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, ד"ר אייל בלום המחיש את התחושות, ואמר: "כואב מאוד לפנות אזור חקלאי, שעובד לאורך שנים רבות, שהיה אמור להוות שטיתוף פעולה בין ישראל לירדן ויישום של השלום ומפונה לצערנו הרב. הממשלה סייעה לנו ביקדם התקציב להכשרת שטח חלופי ואני שוב קורא לראש הממשלה ומנכ"ל משרדו להעיבר בדחיפות את השלמת התקציב למעבר החקלאים שלנו. משפחות רבות נותרו כעת ללא פרנסה, המדינה חייבת להביא תקציבים נוספים ולא לנטוש את החקלאים שפונו משטח ירדן".