בתום שלוש שנות מצוד, כתב אישום הוגש היום (שישי) לבית משפט השלום בירושלים נגד הרב אליעזר ברלנד, בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים שלא בהסכמה, מעשים מגונים בקטין תוך ניצול יחסי תלות וכן בגין תקיפה ופציעה בנסיבות מחמירות. רבים מחסידיו של הרב צפויים להגיע לבית המשפט, על מנת לתמוך בו והמשטרה נערכת במקום בכוחות מתוגברים. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להאריך את מעצרו של הרב עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, מחשש להימלטותו וכתוצאה ממסוכנותו.



כתב האישום, שהוגש באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים, כולל חמישה סעיפי אישום. על פי האישום הראשון, הגיעה אל הרב נערה בת 16.5, בעקבות משבר רוחני, כשהיא מלווה באביה. הנערה נכנסה לבדה לחדרו של הרב, שם הוא עטף אותה בטלית. לאחר מכן נישק אותה בלחייה ובמצחה וחיבק אותה. במהלך החיבוק מישש את חזה מעל לבגדיה והיא חשה כי גופו רועד. "הנאשם ביצע את המתואר בסעיף זה, כשהוא מנצל את מעמדו בעיני מתלוננת 1 כמנהיג קהילתה והסמכות הרוחנית בה, ואת בואה אליו בזיקה למעמדו זה", נכתב בכתב האישום.



הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם
הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם



אמר למתלוננת כי "התגעגע אליה"


על פי האישום השני, בשנת 2011 הגיעה לביתו של הרב צעירה, שהייתה אז בת 20, על מנת לבקש את ברכתו. "הנאשם נעמד בפתח החדר וקרא למתלוננת 2 לבוא אליו כשידיו מושטות לקראתה. הנאשם אמר למתלוננת 2 כי הוא אביה וחיבק אותה בחוזקה תוך שהוא אומר כי יחבקה עד צאת השבת, כי התפלל לבואה והתגעגע אליה". בהמשך, נצמד הרב בחוזקה לגופה של הצעירה, נגע בחזה ונישק את צווארה. הצעירה קפאה ולאחר מכן דחפה את ברלנד וניסתה להרחיקו, אך הוא המשיך להיצמד אליה, תוך שהוא מורה לה לומר את תפילת "התיקון הכללי". במהלך שהותה בחדר, אשר ארכה בין 20 ל-30 דקות, אמר לה כי ייתן לה כסף לקניית רכב על מנת שתוכל לבוא אליו כל יום, וכי לקח את כל עבירותיה ועתה היא "נקיה". "במעשיו המתוארים לעיל, ביצע הנאשם במתלוננת 2 מעשים לשם גירוי, סיפוק, או ביזוי מיני, ללא הסכמתה", נכתב.



תומכיו של הרב ברלנד מחוץ לבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם
תומכיו של הרב ברלנד מחוץ לבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם



באישום השלישי מגולל כיצד בשנת 2011 ביצע הרב מעשה מגונה באישה בשנות ה-40 לחייה, שבאה להתייעץ עמו בנושא שידוכין. הוא אמר לה כי הוא יהיה אביה ובעלה, ונישק אותה מספר פעמים, למרות התנגדותה. באישום הרביעי מתואר כיצד ב-2012 הגיעה אל הרב אישה יחד עם בעלה. הרב הורה לה להיכנס לבד לחדרו, שם חיבק אותה בחוזקה, נגע בחזה וליקק את צווארה ופניה. לאחר מכן אמר לה כי "עתה הוא מעלה אותה אל 'עולם האצילות'".


האישום החמישי מתאר כיצד כתוצאה ממעשיו של הרב, עזב בעלה של האישה את קהילת "שובו בנים" וסיפר על מעשיו של ברלנד כלפי אשתו. בעקבות זאת, שלח ברלנד שניים מחסידיו להכות את האיש ו"לשבור את עצמותיו".



הוסגר לאחר שלוש שנים


הרב ברלנד בן ה-80, ממנהיגי חסידות ברסלב, שמכחיש את הדברים, נעצר בדרום אפריקה באפריל, בתום שלוש שנים בהן נמלט, בעקבות חקירה שנפתחה נגדו. מי שהעביר את החומר למשטרה היה אחד מבני קהילת "שובו בנים", מהפלגים המרכזיים בחסידות ברסלב. בשבוע שעבר הוסגר הרב לישראל מיוהנסבורג. לאחר הסגרתו החליט שופט בית משפט השלום בראשון לציון לשחררו למעצר בית, אולם בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה והורה להשאירו במעצר, בשל חשש מהימלטותו.



תומכיו מחוץ לבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם
תומכיו מחוץ לבית המשפט. צילום: מרק ישראל סלם



השבוע פורסמו הקלטות מלפני ארבע שנים, בהן מודה הרב לכאורה באונס אישה. בהקלטות נשמע ברלנד אומר: "היא הייתה אנוסה גמורה, מתחילה ועד סוף. ואחרי זה היא חשבה אולי זה מותר, היא חשבה שזה... בפעם הראשונה אני אנסתי אותה והיא מותרת לבעלה בלי שום ספק. היא לא הבינה מה קורה אין צורך בשום גט. ואחרי זה היא כבר שאלה אותי: 'מה? מה קורה כאן?'. אמרתי לה: 'את כבר לא אשת איש'. אף פעם היא לא עשתה את זה מרצונה הפרטי שלה. היא מבינה את זה כשליחות אלוקית להיות אשתו של הרב".