שרת המשפטים, איילת שקד דיברה היום (שלישי) בכנס לשכת עורכי הדין, שנערך בתל אביב. בנאומה התייחסה שקד למה שהיא הגדירה כעודף חקיקה בישראל, ואף אמרה כי החל ממושב הכנסת הבא, הצעות חוק ממשלתיות שנוגעות לדין הפלילי יעברו ביקורת במשרד המשפטים, בדומה להצעות חוק בעלות מחוייבות תקציבית עוברות ביקורת של משרד האוצר.



"החופש של כל אחד ואחת מאיתנו, נפגע עמוקות מתחרות החקיקה הזו שבין חברי הכנסת; מההתערבות המוגזמת בחייו. את התחרות הבריאה בין העסקים במשק אנחנו מחליפים בתחרות מזיקה בין חברי הכנסת והשרים", הסבירה שקד, והדגימה, "לא פחות מ-1,500 פעם ביקשו חברי כנסת ושרי הממשלה, בחמישה עשר החודשים האחרונים, ליטול מאיתנו חלק מהחירויות שלנו. לפרץ החקיקה הזה שמכלה את זמנו של הפרלמנט הישראלי אין אח ורע בכל העולם המערבי כולו. זוהי בפירוש לא תעודת כבוד; זוהי תעודת עניות המעידה על הכישלון המפואר הממתין בקצה דרכו של מי שמבקש לפתור כל בעיה בדרך של חקיקה".



בנוסף התייחסה שקד לקשיים שעודף החקיקה גורם לעסקים בישראל. לטענת שקד, עודף רגולציה מונע חמצן מעסקים, אשר קורסים תחת הנטל. "השוק החופשי קורס תחת רגולציה קשה ומיותרת. החופש לנהל עסקים הוא החמצן של המגזר היצרני שלנו. הרגולציה העודפת חונקת אותו. לא רק בתוך ישראל מרגישים את הרגולציה הלוחצת על המגזר העסקי, גם דו"ח ה-OECD שפורסם בינואר האחרון הגדיר את ישראל כ"מקום שקשה לעשות בו עסקים". להגדרות האלו יש מחיר. משלמים עליהן במטבע קשה של בריחת משקיעים".




"מהגרים מעורבים יותר בפשיעה"



בנוסף לשקד, גם מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, דיבר בכנס והתייחס לטענות שהמשטרה מפעילה אלימות משפטית כלפי הקהילה האתיופית. "במחקרים בעולם הוכח שמהגרים וצעירים מעורבים יותר בפשיעה, כך נוצר מצב שקהילה מסוימת סטטיסטית מעורבת יותר בפשיעה. זה היה כך בכל העליות". עוד אמר אלשיך, כי "מטבע הדברים, כששוטר פוגש חשוד הוא חושד בו יותר מאשר אילו היה מישהו אחר. הבנו זאת באיחור והתחלנו לטפל בזה באיחור. אנחנו פועלים לצמצם את שיטור היתר. אנחנו נמצאים בקשר עם מנהיגי הקהילה. על פי הסקרים, אמון הקהילה האתיופית במשטרה בעלייה. הדרך עוד ארוכה. אני שמח שיש יותר מנהיגות בתוך הקהילה. האסטרטגיה היא להוריד פשיעה ולא למלא את בתי הכלא".



מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך



המפכ"ל התייחס גם לשיטור במזרח ירושלים ובמגזר הערבי. "צריך לומר ביושר, הזנחנו את השיטור במזרח ירושלים", אמר. "לא נתנו שירותי משטרה במזרח העיר לאורך שנים. זהו אתגר שמחזק את המשילות ומוריד פשיעה וטרור. מאז גל הטרור מאות שוטרים מתגברים את ירושלים".



לדברי אלשיך, אתגר נוסף הוא שיפור השיטור במגזר הערבי. "לא ניתנה עדיפות לשיטור במגזר, והתוצאה היא אלימות קשה", אמר. "זה תהליך ארוך ורב שנתי. יש בקרב ערביי ישראל תביעה מאיתנו לשיטור, שהיא גבוהה יותר ממה שאנחנו מסוגלים לתת מבחינת הקצב. למרות זאת, אני אופטימי ומאמין שנצליח".