בית המשפט העליון שחרר אתמול (רביעי), בצעד חריג, חקלאי מהדרום, שנאשם בגידול עשרות קילוגרמים של סם קנאביס למטרות מסחריות, למעצר בית באיזוק אלקטרוני. השופטת, ענת ברון, קבעה כי מדובר באדם נורמטיבי, אב לארבעה ובן זוג לגננת, אך עם זאת ציינה כי העבירות המיוחסות לו חמורות. החקלאי טען להגנתו שלא הוא שתל וגידל את שתילי הקנאביס הרבים בחלקה ומתכנן להילחם על חפותו במהלך המשפט.



הנאשם, שמעון בן דוד, עוסק בשיווק פירות וירקות. את הכרם במושב אמציה שבאזור לכיש רכש במטרה עסקית, כדי לשפר את מצב הענבים ולמכור אותם ברווח. אך מאמציו לא צלחו ובחודש יולי האחרון החליט להשכיר את השטח לאנשים נוספים. מכתב האישום, שהוגש בספטמבר האחרון, עולה כי בן שמעון חבר לאחרים, במטרה לגדל בשטח הכרם סם מסוג קנאביס בכמות מסחרית. לצורך כך הוקמה בשטח הגידול מערכת השקיה ודישון המתאימה לגידול שתילי הסם.



אך המשטרה גילתה לכאורה את מעשיהם של הנאשמים והתקינה במקום מצלמות נסתרות, בהן נצפה בן שמעון פוקד את שטח הגידול מספר פעמים, באחת מהן אף נראה מרסס את השתילים באופן ידני. עוד תועדו חלק מהנאשמים מבצעים קטיף של צמחי הקנאביס ומעמיסים על רכב לא פחות מכ-53 קילוגרם של סם. בשלב זה, על פי כתב האישום, נותרו בשטח הגידול שתילי קנאביס במשקל כולל של כ-48 קילוגרם.



בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע כי בן שמעון יישאר במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, כנהוג במקרים של נאשמים בעבירות סמים. באמצעות פרקליטתו, עורכת הדין אורית חיון, הוא ערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. בערר טען, בין היתר, כי השוכרים דרשו ממנו באיומים להראות להם כיצד להפעיל את ציוד ההדברה. עוד ביקש הנאשם להתחשב בנסיבותיו האישיות ובחוות הדעת של שירות המבחן, לפיה מדובר באדם בעל ערכים נורמטיביים שזהו מעצרו הראשון.




עו"ד אורית חיון. צילום: ז'אן כהן
עו"ד אורית חיון. צילום: ז'אן כהן



השופטת ברון קיבלה, כאמור, את הערר. "העבירות המיוחסות למשיב הן עבירות חמורות של ייצור, הכנה והפקה של סמים מסוכנים, וכן עבירה של החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית", ציינה בהחלטה. "בית משפט זה קבע לא אחת כי מי שנאשם בעבירות סמים שלא לצריכה עצמית לא ישוחרר לחלופת מעצר אלא במקרים חריגים".



עם זאת הוסיפה כי "מתסקיר שירות המבחן עולה כי העורר מחזיק בערכים נורמטיביים; כי הוא מגלה יציבות בתחומי חייו השונים; כי יש לו משפחה תומכת והוא ממלא באופן תקין את תפקידו כבעל וכאב. נחה דעתי כי בנסיבות המקרה וככל שתהא היתכנות למעצר בפיקוח אלקטרוני, מדובר בחלופה ראויה".



עורכת הדין חיון מסרה: "להגנה טענות כבדות משקל לגבי חוסר ידיעתו של הנאשם בדבר גידול הסמים בכרם. מדובר באדם נורמטיבי, ממשפחה טובה, אשר עובד כל חייו. הטענות יתבררו במהלך המשפט ואנו מאמינים שהצדק יצא לאור. הצלחנו לשכנע את בית המשפט העליון כי למרות הכמות העצומה ניתן לשחרר את הנאשם באיזוק אלקטרוני, שכן מדובר במקרה חריג ויוצא דופן".