בג"ץ הורה היום (שני) למשרד האוצר, בהחלטה תקדימית, להציג תוך 30 יום מתווה וקריטריונים לצמצום הפערים של 4000 כיתות הלימוד בירושלים, או שישקול להוציא למדינה צו על תנאי. החלטת בג"ץ התקבלה בדיון שהתקיים היום בעתירת ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים אליה הצטרפה עיריית ירושלים באשר למחסור של למעלה מ-4,000 כיתות לימוד בירושלים. 



בדיון ציינו השופטים כי העיר ירושלים ייחודית ושונה, ועל המדינה לקחת אחריות ולהציג מתווה שמטפל בבעיה מהשורש שכן מדובר במצב לא ראוי ולא אנושי. בג"ץ גם דרש מנציגי המדינה להסכים להקמת צוות משימה ייעודי שיציג תכנית הכוללת לוחות זמנים מדויקים לנושא מצוקת כיתות הלימוד, קביעת קריטריונים לצמצום הפערים וכן יגבש את הפתרון במהלך שנת התקציב הנוכחית.

משמעות ההחלטה היא שבפברואר  אמורים להיות מעודכנים הקריטריונים לתקצוב כיתות (ל-17,000 כתות + 2 מליארד ש"ח). ביהמ"ש רוצה לראות שיוכנס לשם המחסור כקריטריון. כמו כן, בתוך 30 יום יש להגיש רשימה שמית של חברי וועדה משותפת, לו"ז סביר לישיבותיה וצ'רטר לייצר תכנית אסטרטגית לפתרון ארוך טווחאם ביהמ"ש לא יהיה מרוצה, יוציא צו על תנאי אפילו ללא דיון.

פז כהן, יו"ר ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים, אמר בתגובה כי "אנחנו מרוצים מהחלטת בית המשפט שהכיר בטיעונים שלנו והטיל את האחריות הנדרשת על רשויות המדינה. לא נשקוט עד שנדע שכל תלמידי ירושלים לומדים במבנים הראויים להם".

ראש העיר ניר ברקת אמר בתגובה להחלטת בג"ץ, כי "זהו ניצחון גדול לילדי ירושלים. בית המשפט אמר היום למדינה ולאוצר - נגמר לכם הזמן, תנו פתרון למצוקת הכיתות בבירת ישראל. ממשלת ישראל לא יכולה להמשיך לקפח את הבירה ולהתנער מאחריותה לתלמידי ירושלים".
 
בעירייה מציינים כי "לראשונה הודה האוצר בטענה המרכזית של העירייה כי בירושלים חסרות למעלה מ-3,000 כיתות. אולם מתחילת השנה ועד היום תוקצבו לבינוי מספר מגוחך של כ-60 כיתות, כשקצב הגידול הטבעי בעיר עומד על כ-195 כיתות בשנה. האוצר מודה שאין לו שום תכנית כיצד לטפל בפער הזה בנימוק של מחסור בכסף. מדובר בלא פחות משערורייה".
 
בעירייה מוסיפים כי "האוצר העביר בשבוע האחרון מליארדים ללא כל חשבון ואת ילדי ירושלים הוא שוכח זה עשרות שנים. להבדיל מהאוצר שברח מהאחריות לדאוג לכיתות לימוד לילדי ירושלים, נכנסה העירייה לנעלי המדינה ונטלה הלוואה בהיקף חסר תקדים של מיליארד ש"ח לבניית כיתות לימוד. כמו כן העירייה שכרה כיתות לימוד זמניות וערכה בהם שיפוצים בסך של כמיליארד ש"ח בעשור האחרון על חשבון משלם המיסים הירושלמי במקום שהמדינה תעשה זאת". 
 
העירייה מקווה כי כעת משרד האוצר יאמץ את תכניות העירייה לבניית 1,000 כיתות לימוד בשנה ויתנהל כשותף עם העירייה בתכניות כדי להסיר את החרפה שבשנת 2018 כמאה אלף ילדים בירושלים לא לומדים בכיתות תקניות".