בית המשפט העליון החליט היום (חמישי) פה אחד לדחות את ערעורו של ינון ראובני, שהורשע בהצתת כנסיית הלחם והדגים, על הכרעת הדין המרשיעה, ולקבל את ערעור המדינה על גזר הדין, כך שתקופת המאסר של הנאשם לריצוי בפועל תעמוד על חמש וחצי שנים. 


"ההצתה בוצעה במספר מוקדים, וגם תוצאותיה היו חמורות. נשקפה סכנה לחיי אדם, שכן במתחם הכנסייה שהו אנשים, ושניים מהם אף נפגעו משאיפת עשן תוך כדי ניסיונות הכיבוי. המערער טען כי המציתים לא התכוונו לפגוע בחיי אדם, אך מבלי לתהות על כוונתם המדויקת, ניתן להניח כי ראובני וחבריו היו מודעים לאפשרות שיש אנשים במתחם", נכתב בהחלטה.

"אשר לנזק לרכוש – נגרם לכנסייה נזק ניכר. ראובני חזר וטען כי המדינה לא הגישה דו"ח נזק, אך לא מצאתי רבותא בכך, שהרי הנזק הכבד ניכר בבירור מתוך חומר הראיות. במישור הבינלאומי – הובאה חוות דעת המוכיחה את הנזק שנגרם למדינת ישראל בעקבות אירוע ההצתה. בערעורו של ראובני נשטחו טענות רבות כנגד חוות הדעת, אך נראה כי טענות אלה מבטאות ניסיון להסיט את הדיון למגרש הפוליטי, ולטענות בלתי רלוונטיות על "ארגוני השמאל הקיצוני" וכיו"ב. מבחינה מהותית, קשה לחלוק על הנזק שנגרם ליחסי החוץ של מדינת ישראל ולתדמיתה כמדינה דמוקרטית, וזאת אף מבלי להידרש לחוות הדעת שהובאה".
 
שריפה בכנסיית הלחם והדגים. צילום: כבאות והצלה מחוז צפון


עוד כתב השופט: "מעבר לכך שמדובר בהצתה ממניע דתי-אידאולוגי, היא כוונה באופן ספציפי לפגיעה במרכז דתי היסטורי שמהווה סמל מרכזי של הדת הנוצרית בישראל. אין מדובר 'רק' בהצתת בית כנסת-מסגד-כנסיה, על החומרה היתרה הטמונה בכך, אלא בהצתה של בית תפילה באתר קדוש ומוכר בעיני עשרות מליוני מאמינים ברחבי העולם, מה שמשווה למעשה כפל חומרה. לטעמי, נסיבה זו ראויה למשקל נכבד במסגרת שיקולי הענישה, ומבחינה זו, גזר הדין כמות שהוא אינו משקף את חומרת המעשים, הן מבחינת גמול והן מבחינת הרתעה". 

עו"ד איתמר בן גביר אמר בתגובה לפסק הדין כי "יש להצטער שהשופטים עמית מינץ ואלרון גזרו על הנאשם עונשים שהם לא גזרו על ערבים שהציתו בתי כנסת, ישיבות או אפילו זרקו בקבוקי תבערה על שוטרים. לא מזמן השופטים אלרון ומינץ נתנו עונש של שנה וחצי לכל אירוע של מחבל שזרק בקבוק תבערה על שוטרים וחיילים - מאוד מצער שיש אפליה בענישה בין יהודים לערבים, ועוד יותר מצער שבית המשפט לא נהג בראובני כפי שנוהגים בכל נאשם". 

"אם היה כך, הוא היה צריך להיות מזוכה בדינו, וודאי ודאי לא היו צריכים להחמיר את עונשו. הגשתי לבית המשפט עשרות פסיקות של ערבים שהציתו, שרפו, ניסו לרצוח יהודים וכדומה, אך השופטים עמית דוד מינץ ואלרון בחרו להחמיר עם יהודי למען יראו וייראו, תוך שפסק הדין מפלה את ראובני לרעה לעומת מחבלים שונאי ישראל", הוסיף בן גביר.