שרת המשפטים איילת שקד השיקה היום (רביעי) במסיבת עיתונאים את רפורמת "תקנות סדר דין אזרחי", שקד קראה לשופטים לפסוק הוצאות כבדות וריאליות במידת הצורך כדי להתמודד עם תופעת תביעות הסרק והתנהלות לא הוגנת של בעלי הדין.



התקנות החדשות יחליפו את התקנות המיושנות שלא עברו שינוי של ממש משנת 1963. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי אמר כי זו מהפכה של ממש. "מהפכה כזו עושים פעם ב-50 שנה. התקנות הנוכחיות ישנות ומיושנות ולא רלוונטיות לעידן שלנו". מספר התקנות צומצם משמעותית. 532 הסעיפים הקיימים צומצמו ל-180 סעיפים בלבד.



הצפי - קיצור התהליכים המשפטיים



את התקנות הכין השופט בדימוס, משה גל, בסיוע משרד המשפטים, ושופט העליון יצחק עמית שימש כיו"ר הוועדה המייעצת לשרת המשפטים. לדברי שקד, במקום הליך שיפוטי שאורך כ-11.5 חודשים בבית משפט שלום וכ-16.5 חודשים בבית משפט המחוזי, הצפי הוא כי ההליכים יתקצרו בהרבה.



במסגרת הרפורמה, כתבי טענות של הצדדים יוגבלו משמעותית על מנת לייעל את ההליך השיפוטי ולקצרו. אורך כתב התביעה וכתב ההגנה יוגבל ל-11 עמודים בלבד בבית המשפט השלום ו-14 עמודים במחוזי. כמו כן, כל כתבי הטענות יצטרכו לעמוד בפורמט זהה. במידה ויוגש כתב טענות שלא עומד בכללים, הוא ייפסל להגשה.



מלבד זאת, עוגן נוהל של נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט גרוניס, בנוגע לדחיית מועדי דיון לפיו ככלל, מלבד חריגים, הליך יתקיים במועדו ולא יתקבלו בקשות דחייה. כמו כן, עדויות וסיכומים יינתנו בעל פה ולא בכתב.