עימות בקואליציה: הצעת הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לניגוד עניינים של שופטים, שהוצעה על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ', נדחתה היום (רביעי) ברוב של 54 קולות נגד, לעומת 43 בעד, כאשר 13 ח"כים מהליכוד נעדרו מההצבעה, לצד מספר ח"כים מש"ס. בכחול לבן איימו בתגובה לתמוך בהצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות כשזו תעלה במליאה. גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע כי בכוונת מפלגתו להצביע בעד הצעה כזו. 

לאחר ההצבעה, הגיב יו"ר ישראל ביתנו לתוצאות וכתב: "אני תמיד שמח כשיש לי הזדמנות להצביע נגד סמוטריץ' ונתניהו. אני מתבייש שהכנסת מנסה לעזור לממשלת החרטא לשנות את סדר היום ולברוח מאחריות".

גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ פרסם הודעה המתייחסת להצעת החוק בניגוד ענייני השופטים: "היום נאלצנו לעצור את פעילותינו כדי למנוע פגיעה בשופטי ישראל ובמערכת המשפט. אני שמח שעשינו זאת, אני גאה שעשינו זאת. מה שחשוב בימים הללו זה ביטחון, בריאות וכלכלה ולא שום משחק פוליטי. לכן, כחול לבן בראשותי תציג ביום ראשון את דרישותיה לחבילת סיוע לאזרחי ישראל ותתמוך אך ורק בתוכנית ארוכת טווח שיש בה מענה לכלכלה הישראלית ולאזרחי ישראל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הציג את ההצעה בפתח הדיון ואמר: "זה נותן לכנסת כוח לפקח. אנחנו בני אדם, אבל אני רוצה לגלות לכם סוד, גם השופטים הם בני אדם. יותר מקומם מהתחקירים של קלמן ליבסקינד, ומהעובדות המטלטלות שנחפשות בהם, אלה התגובות השערורייתיות של השופטים, שפעם אחר פעם לא מבינים מה הבעיה". 

בתגובה, תקף אותו שר המשפטים אבי ניסנקורן בחריפות, ואמר: "אני מתבייש בהצעה, מתבייש בימינה שתומכת בה, מתבייש בליכוד שנכנעים לימינה. יש פה מבחן לדמוקרטיה הישראלית ולשלטון החוק, זו הפרה בוטה של ההסכם הקואלציוני. ממתי כנסת ישראל הופכת לגורם מאיים על השופטים? זו סיטואציה משברית, יש פה הכפשה מכוונת נגד מערכת המשפט. יש לנו בישראל כמיליון מובטלים, ואנחנו מנסים להתמודד עם וירוס הקורונה, אבל מה שמעסיק לצערי את הליכוד זה למוטט את הקואליציה". 

הדיון במליאת הכנסת - הצעת הקמת חקירה לניגוד ענייני שופטים (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
הדיון במליאת הכנסת - הצעת הקמת חקירה לניגוד ענייני שופטים (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

במהלך היום מסר חה"כ מיקי זוהר כי סיעת הליכוד צפויה להצביע בעד הקמת הוועדה. בתגובה, כחול לבן הגיבה בחריפות ומסרה כי מדובר ב"הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית. מתעסקים בזה במקום במיליון המובטלים". יו"ר הכנסת יריב לוין אמר מנגד כי "הגיע הזמן להפסיק לפחד למתוח ביקורת על שופטים". 

מוקדם יותר, דווח כי בליכוד שקלו לא לאפשר חופש הצבעה בסוגייה, בשל החשש כי כחול לבן תדרוש בתגובה חופש הצבעה בנושא הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות. בתגובה לדברים אלו, בימינה מסרו כי "התירוצים של הליכוד להתנגדות הם קשקוש. אמרנו אין ספור פעמים שנתניהו לא פגע ולא יפגע לעולם בביטחון ישראל בשביל בצע כסף, ולכן נתנגד להצעה כזו גם כאופוזיציה, והיא לא תעבור". 

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף בחריפות את החלטת הליכוד: "במה ממשלת חירום הקורונה עסוקה? לא בעצמאים, לא במובטלים, לא בקריסת המשק וגם לא בחולים. רק בהצעה של סמוטריץ' שנועדה לפרק את בית המשפט. מנותקים - נמאסתם". 

חה"כ איתן גינזבורג צייץ: "אני מתנגד לכל יוזמה נגד בית המשפט שמטרתה להחליש את מעמדו ועצמאותו. בית משפט עצמאי וחופשי מלחצים הוא בבסיסה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מי שבוחר לעסוק בנושאים האלה דווקא עכשיו, רוצה להסית את הדיון ממה שבאמת חשוב - מצבה הכלכלי והבריאותי של מדינת ישראל". 

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ אמר כי "במקום להשקיע את כל המאמצים בתכנית חירום להתמודדות בקורונה, ולהביא לאזרחים המשוועים לעזרה ותשובות מיידיות, ראש הממשלה מייצר משבר במלחמתו המתחדשת נגד הדמוקרטיה. משבר שיכול להוביל לבחירות חדשות". את דבריו שר העבודה והרווחה איציק שמולי, שאמר: ״ועדת החקירה היחידה שצריכה לקום כאן, היא על איך בעיצומו של המשבר הבריאותי, הכלכלי והחברתי הכי חמור שהיה כאן, פוליטקאים עוסקים ברדיפת שופטים ושבויים באובססיה של הרס שלטון החוק". 

שר המודיעין אלי כהן כתב מנגד כי: "כולם שווים בפני החוק, גם שופטים. מניעת ניגודי עניינים תחזק את מערכת המשפט ואת אמון הציבור.  ממה חוששים ומה מסתירים ניסנקורן וכחול לבן, שמתנגדים להקמת וועדה שתחקור ותבטיח שלא יהיו ניגודי עניינים?". 

גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הביע את שביעות רצונו, וכתב: "תנועת הליכוד, התנועה הדמוקרטית בישראל, תצביע בעד. אמרתו של השופט ברנדייס: "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר" היא היא הגשמת הדמוקרטיה. ובנימה אישית - סוף סוף".

סמוטריץ': "השופטים אינם חפים ואינם מלאכים"
אראל סג"ל ראיין הבוקר בתכניתו ב-103FM, את חה"כ סמוטריץ', שכאמור יזם את ההצעה שהסעירה את הקואליציה. "מדובר בהצעה עניינית, אני שומע סיסמאות של ניסנקורן ושל לפיד, צריך להבין ששופטים אינם חפים ואינם מלאכים. המתנגדים לא מבינים את הבעייתיות, הם מתייחסים אליהם כאילו הם לא בני אדם. יש דו פרצופיות, כשבוחנים פוליטקאים או אנשים אחרים, וצריך נורא להיזהר ולהפעיל אינספור מנגנונים. כשמגיעים למשפטנים, כל אנשי מערכת אכיפת החוק - אומרים שהם רובוטים ללא רגשות", הסביר סמוטריץ'. 

בבקשה שהוגשה נכתב כי "בשבועות האחרונים התפרסמו רצף תחקירים עיתונאיים, המגלים מציאות שאינה מתקבלת על הדעת של ניגודי עניינים קשים אצל שופטי העליון. "מה שמטריד עוד יותר מהתחקירים עצמם הן תשובות השופטים המקוממות, המלמדות על חוסר הבנה, שלא לומר התכחשות, לבעייתיות הרבה הכרוכה בכך, ועל חוסר נכונות לתקן את המעוות. עוד עולה היחס המזלזל של השופטים לרשימת המניעויות שלהם, תוך התעלמות מוחלטת מחשש הטיית הדין והפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפט".

מי שחשף שורה של ניגודי עניינים של שופטי בית המשפט העליון ובראשם של הנשיאה אסתר חיות, הוא קלמן ליבסקינד, שפרסם ב"מעריב" שורה של חשיפות בנושא. בין היתר כתב ליבסקינד על כך ששופטי בית המשפט העליון ישבו בהרכבים שבהם היו מצויים בניגודי עניינים לכאורה. אולי כצעד מניעה לקראת ועדת החקירה או הצעת חקיקה, פרסמה הרשות השופטת לאחרונה מיוזמתה את רשימת ניגודי העניינים של השופטים.